Alvast sorry voor het lange verhaal dat dit gaat worden

Als je niet alles wilt doorlezen, scroll dan door naar het dik gedrukte.
Voorheen reed ik altijd met veel plezier western, zo ook op mijn (toen nog niet van mij zijnde) Haflinger.
Echter kreeg hij bij de vorige eigenaren een huidprobleem, veel jeuk, kale plekken etc. Hier heeft hij 3 jaar mee gelopen, er is op doorgereden etc. waardoor zijn rug nu voor een groot deel bedekt is met littekenweefsel.
Sinds ruim 2 jaar ben ik zijn eigenaresse. Ik heb hem bijna een jaar laten bijkomen en zijn wonden laten helen en nu iets meer dan een jaar is hij 'genezen' en rijden we weer rond. Echter is zijn huid, mede door het littekenweefsel, erg gevoelig.
(Off topic maar om de discussie hierom te voorkomen: Alles is onderzocht/getest etc. en ik heb veel behandelingen/medicatie/enz. geprobeerd, het is nog altijd onbekend waar hij nu last van heeft en wat de jeuk veroorzaakt, waarschijnlijk een allergie maar hoe en wat is niet te achterhalen.. Ik heb een behandeling gevonden waarmee de klachten over het algemeen onder controle te houden zijn en hij vrij stabiel door is, zodanig dat hij zich niet meer open krabt van de jeuk en we weer lekker rond kunnen rijden
)Het westernzadel dat ik met hem mee kocht, paste niet 100% meer en ik was er van overtuigd (of overgehaald...) dat een dressuurzadel beter voor hem zou zijn i.v.m. zijn huid. Dit zou lichter en luchtiger/minder warm zijn waardoor het minder kon broeien/zweten en hij dus minder jeuk zou hebben onder het zadel. Tevens is een dressuurdekje zo uitgewassen en dus goed hygiënisch te houden.
Dus westernzadel de deur uit, en een dressuurzadel gekocht. Nu rijden we dus iets meer dan een jaar met een dressuurzadel rond, maar halen hier beide geen plezier uit. Ik vind het niet leuk en mis het westernrijden enórm en ik merk aan mijn paard dat het dressuur ook niks voor hem is (of in ieder geval niet i.c.m mij als ruiter), hij loopt 10x beter onder mij als ik hem westerngericht rijd.
Kortom: We willen weer terug naar het westernrijden.
Daar ik voorheen dacht dat een dressuurzadel beter voor hem zou zijn, omdat dit dus a) minder zwaar is, b) minder warm is door een katoenen dekje i.p.v. dikke (wollen) pads, c) het een minder groot oppervlakte van zijn rug bedekt en d) een dressuurdek makkelijk te wassen is en een western pad veel moeilijker schoon te maken/houden is, ben ik nu aan de ene kant bang dat deze theorie klopt.
Echter aan de andere kant, denk ik dat het grote onzin is. Soms als ik gereden heb en het zweet druipt onder mijn dekje (ik rijd voornamelijk met dressuurpads trouwens, denk aan Eurostar pads en QHP, weinig met van die dunne wafeldekjes.) vandaan zo nat dat hij onder het zadel is, is er niks aan de hand qua jeukklachten. Evengoed dat hij 's winters dagen heeft dat hij jeukt op de zadelplek, wanneer hij amper gezweet heeft. (Hij wordt 's winters altijd geschoren).
Nu denk ik dus zelf, dat een westernzadel geen problemen moet opleveren, MITS een goede pad welke goed ventileert zodat er zo min mogelijk broei kan plaatsvinden onder het zadel.. En de pad goed schoonhouden/regelmatig wassen (al is dat lastig met een westernpad..)
Om een lang verhaal kort te maken:
Mijn paard heeft een heel gevoelige huid met littekenweefsel op de rug, waar een goede hygiëne en ventilatie vereist is met rijden. Dus geen zweterige, broeierige pads of pads waar opgehoopt/aangekoekt zweet of vuil in gaat zitten wat je er moeilijk uitkrijgt of lelijk/slecht wordt door elke week te moeten schoonschrobben..
Wat zijn nu fijne pads waar een goede ventilatie plaats vind?
Welke pads zijn makkelijk schoon te maken/houden? Of is er iets wat ik evt. nog tussen mijn paard en pad zou kunnen plaatsen om mijn pad schoon(er) te houden en/of het zweet op te vangen?
Uiteraard heb ik al wat research gedaan en heb ik ook al ervaring met diverse pads.
Een neopreen pad valt sowieso af, erg makkelijk schoon te houden maar qua ventilatie en luchtigheid een no-go.. Synthetisch wol/fleece is naar mijn ervaring ook erg warm en broeierig/zweterig en heeft dus ook de voorkeur niet.
Ik heb diverse verhalen gelezen over wolvilt? Of puur wol? Blijf je paard hier echt droger/koeler onder? Zijn er andere pads die aan mijn eisen zouden kunnen voldoen?
Tevens heb ik ergens iets gelezen over een Dixie Midnight No-Sweat pad? Dit leg je dus tussen je pad en je paard en zou het vuil en zweet moeten opvangen? Iemand hier ervaringen mee, werkt zoiets echt, blijft je paard koeler en droger? Waar is zoiets te verkrijgen en is het ook te betalen?
Of zou een simpele een onderlegger (van bijv. 'sjabrakjesmateriaal'/katoen zoals van o.a. Back on Track) een uitkomst kunnen bieden? (uiteraard daar dan nog een dikke westernpad overheen, niet enkel een liner/onderlegger.)
Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Wie kan mij uit de brand helpen of een bruikbaar advies geven?

Bedankt alvast!
Daarbij wassen we alles van hem al met Neutral en zonder wasverzachters etc. voor alle zekerheid. Dus daar ligt het niet aan.
).