[WN] waar/hoe moet westernzadel liggen ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lazymonay

waar/hoe moet westernzadel liggen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:58

Hoi :)

Ik ben vorig jaar met mijn draver overgestapt naar western. Dat gaat echt super goed, ze leert snel enzo.
En om het plaatje helemaal kompleet te maken ging ik alvast langzaam opzoek naar een westernzadel. Heel toevallig had een vriendin van me er eentje van een kennis die ze moest verkopen. Dus hebben we die dan maar gepast. Ik ging er echt heen zo van de eerste paar zadels zullen toch niet passen dus deze waarschijnlijk ook nie...
Maar bij het passen leek hij dus wel te passen. Die dag erna thuis weer gereden. Paard was heel relax met opzadelen en opstappen wat nieuw is voor mij, want meestal is het echt drama met opzadelen (vooral aansingelen). Nou gisteren had ze vrij maar vandaag dus weer gereden.
Maar vandaag had ik het iedee dat ie toch niet helemaal past. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Nu mijn vraag: waar moet het zadel nu precies liggen op het paard ?
Want het kan zijn dat ik het zadel gewoon wat te ver naar voren/achteren liggen had/niet op de juiste plek. Ik heb gegoogeld enzo maar kan niet echt iets vinden van hoe en waar het moet liggen...
Ik heb nog wel gelezen dat de conchos iets achter het schouderblat liggen moet. Klopt dit ? En dat het niet erg is dat dat ene (onder de conchos weet niet hoe het heet) iets op de schouder ligt ?
En dat er maar twee drie vingers bij de schoft kunnen ?
En is het erg dat als je stapt en je vingers op de schoft legt de conchos iets op je vingers knellen/drukken ??
En dan nog een vraag...
Als ik het zadel erop leg ligt ie wel goed maar als ik aansingel gaat ie voor iets knellen ofzo (kan het slecht uitleggen). Kan dat daaraan liggen dat ik te strak aansingel en dat het gewoon wat losser moet of dat het niet goed ligt. Want met passen en eergisteren had ik heb wel strakker aangesingelt als vandaag maar toch lag ie vandaag niet goed.

Oke sry voor mijn lange text maar ik weet het niet meer :o

Toffeltje

Re: waar/hoe moet westernzadel liggen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:05

Bij een westernzadel kun je niet zomaar op het oog zien of het past. Ik denk dat je er het beste een goede zadelpasser bij kunt halen die verstand heeft van westernzadels om te controleren of dit zadel wel echt past.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:06

miss handig als je even een foto plaatst van het zadel op je paard

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:24

Ik zou nooit een zadel kopen waarvan ik niet de zekerheid heb dat het past, ik zou er altijd een zadelpasser bij willen laten komen. Zo heb je meer zekerheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:28

Wat zegt je instructeur er van?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:31

sallandval schreef:
Wat zegt je instructeur er van?

Waar in de tekst lees jij dat die ook zadelmaker is?!

TS; ik zou even een zadelmaker bellen en die ernaar laten kijken want dit kun je moeilijk zo zeggen. Zomaar een zadel kopen en denken dat 'ie wel goed ligt als je totaal geen ervaring met dit soort zadels hebt is niet zo heel verstandig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:47

xApple schreef:
Waar in de tekst lees jij dat die ook zadelmaker is?!

Nergens, ik lees zelfs niets over een instructeur. Maar de meeste instructeurs weten precies waar de goede zadelmakers in de omgeving zitten :)* . Als ik hoor dat TS eigenlijk ook niet weet waar een zadel hoort te liggen en hoe je aan moet singelen vraag ik me af of ze een instructeur heeft en wat voor zadel het is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:07

er zijn diverse manieren om een westernzadel te singelen, vandaar mijn vraag, foto van paard met zadel erop dan kan je al iets zien en miss opmerken

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:22

lazymonay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:17

Oke ik was er al bang voor dat ik zulke reacties krijg van zadelmaker erbij halen...
En ik weet dat dat ook het beste is maar misschien konden jullie me al een beetje helpen...
En ja ik heb een instructrice maar die weet niks van western (dressuur/spring instructrice voor mijn andere paard)
En ik ben hier niet gekomen om discussies te voeren of zo had alleen maar een paar vraagjes...
Ga zo weer rijden dan maak ik wel wat fotos ;)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:23

Het is natuurlijk vervelend om zulke reacties te krijgen, maar je zult zelf ook een beetje realistisch moeten zijn: als je al niet eens weet hoe een westernzadel moet liggen ben je niet de aangewezen persoon om te bepalen of het zadel goed past. Het is ook zeker niet aanvallend bedoeld, meer als waarschuwing dat het niet zo makkelijk is om te bepalen of een westernzadel goed past

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:33

klinkt niet alsof het zadel goed ligt. Denk dat hij met aansingelen naar voren kantelt, wat niet goed is, je paard kan hierdoor vast komen te zitten of andere problemen oplopen. Zou er niet verder mee rijden voor er door iemand met verstand van zaken naar is gekeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:36

Wees aub voorzichtig! Een wn zadel heeft verl draagvlak (waardoor het moeilijk te zien in) en de boom is erg hard, als dat slecht past kan je veel ellende krijgen. Dat is zowel duur (aan oa da rekeningen) als ontzettend banketstaaf naar je paard toe die jou vertrouwd! Ik zou nooit rijden met een zadel dat niet is gecontroleerd door een goede passer.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:37

als er 2 ringen aan het zadel zitten kan je hem miss in V vorm singelen dan wipt ie misschien niet meer omhoog, afbeelding daarvan staat ook in een van die 2 linkjes

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:28

lazymonay schreef:
Oke ik was er al bang voor dat ik zulke reacties krijg van zadelmaker erbij halen...
En ik weet dat dat ook het beste is maar misschien konden jullie me al een beetje helpen...

Op zich best logisch toch? Straks rij je een half jaar met dit zadel omdat mensen op bokt zeggen dat het wel kan en heb jij een paard met rugproblemen. Daar zit je ook niet op te wachten denk ik.

Citaat:
En ja ik heb een instructrice maar die weet niks van western (dressuur/spring instructrice voor mijn andere paard)
En ik ben hier niet gekomen om discussies te voeren of zo had alleen maar een paar vraagjes...
Ga zo weer rijden dan maak ik wel wat fotos ;)

Je geeft aan dat je een jaar geleden over bent gestapt op western? Geeft je dressuur/spring instructrice je dan westernles? Of wat versta je onder western rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:01

Niemand kan aan een foto zien of een zadel 100% goed ligt, wel of het duidelijk verkeerd ligt :D

Als je op een aangesingeld zadel zit moet je minstens 2 vingers tussen pommel en schoft kunnen krijgen. Voor het aansingelen hoort de singel 10 cm achter de oksel te hangen en een rechte lijn te volgen. Ook na het rijden hoort dit nog zo te zijn.
Tussen schouderblad en zadel moet minstens een hand ruimte zitten.
Of het zadel goed de ruglijn volgt kun je kontroleren door op een ongepoetst paard met alleen een witte/lichte/dunne doek onder het zadel te rijden. 15 minuten op beide kanten in alle gangen. Een beetje in het zweet is mooi meegenomen en geeft een nog duidelijker beeld. :D
Je hoort een mooie egale zweet/vieze plek te zien waar de bars op de rug liggen.

Is één of meerdere van bovenstaande niet het geval dan past het zadel niet goed.