Wade & Ranch zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:20

Ik vroeg mij af of hier ook mensen zijn die een wade of ranch zadel hebben. Ik heb zelf een Continental Ranch met a fork. Moet nog de nodige dingen bij bestellen, heb er zelf nog bucking rolls op geplaatst maar er moet nog veel en veel meer komen haha.

Maar als je een wade of ranch zadel hebt show hem hier! Ik ben heel erg benieuwd omdat je in Nederland en België niet vaak wade's of ranch zadels ziet.

Stippie

Berichten: 1367
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:10

Wij hadden een cirkel A ranch zadel. Inmiddels helaas verkocht omdat het niet paste op ons nieuwe paardje en ons oude paard blijvend kreupel was.

Westernfjord
Berichten: 172
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:05

Ik heb een wade zadel.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:08

ik heb een Wade, maar met smalle knop :D omdat ik dat mooier en handiger vind
op maat laten maken bij Vaquero in Venlo.
zie foto`s in mijn profiel

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:49

Ik heb een Wade zadel, gemaakt door Willem Muijs. Heel speciaal zadel met ingelegde kralen en geheel getoold. Het zadel heeft op de "art of the Cowboy Makers" show gelegen. Het zadel had precies de boom die ik nodig had voor mijn Paint dus toen het te koop kwam heb ik toegehapt :o Ik heb er bucking rolls bij, die staan niet op de foto.
Afbeelding

Mijn andere zadel is een A-fork, ook gemaakt door Willem Muijs, met een tooling die ik zelf heb uitgezocht. Dat zadel is op maat gemaakt voor mijn, jammer genoeg, overleden Arabier.
Afbeelding

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:06


_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:32

Zit dan niet in Europa, maar we hebben iets van 4 of 5 wade zadels. Allemaal custom made (Ken Tipton, Andy Fedeeff, Jeff Hanson, John Visser, Harwood). M'n man heeft een lichte verslaving voor het kopen (en verkopen) van zadels :+ , verder hebben we die allemaal nodig ivm de diverse paarden in training. Momenteel is de fedeeff zo'n koop en verkoopzadel.

Heb geen goede foto van alle zadels, maar hieronder op foto 1 de Visser (fully-carved), foto 2 de Tips (toen nog helemaal nieuw, nu dus een stuk donkerder en gebruikt en met bucking rolls ;) ), en de onderste foto is de harwood.
Afbeelding

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:41

Linda, jeetje! Ik ben verliefd! Ik wil ook! Prachtige zadels!

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:18

Kwijlen dit topic! Ik ben helemaal weg van dit soort uberpraktische en 'ruige' zadels. Als ik tzt een paard heb hoop ik heel erg dat er een passend wade zadel in NL te koop is, al weet ik dat de kans minimaal is een mens mag hopen..

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:35

troi schreef:
Kwijlen dit topic! Ik ben helemaal weg van dit soort uberpraktische en 'ruige' zadels. Als ik tzt een paard heb hoop ik heel erg dat er een passend wade zadel in NL te koop is, al weet ik dat de kans minimaal is een mens mag hopen..

er is een zadelmaker in Ned die ze op maat naar jouw smaak maakt.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:37

Vaquero doet het en in belgie zit er ook eentje, al vind ik de manier hoe ze die bomen maken een beetje minimaal. Maar kan aan mij liggen.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:33

Onze zadelmaker maakt ook zadels op maat en naar je eigen smaak, que tooling, kleur, etc.
Mijn A-fork is te koop, jammer genoeg past het niet op mijn Paint, maar alleen als het past ( kale boom en pasmal aanwezig :o )

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:50

Ik vind ze prachtig, zou er graag ook een willen maar met teveel paarden met verschillende ruggen en schoften hou ik het maar bij boomloos. Maar wat zijn ze mooi <3

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:28

Heimdallr schreef:
in belgie zit er ook eentje, al vind ik de manier hoe ze die bomen maken een beetje minimaal. Maar kan aan mij liggen.

Hoe maakt die zadelmaker in België dan zijn bomen?

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:09

Het is alleen de beginfase, hout met veel splinters, maar als je verder kijkt is dat weggewerkt en ziet het er al een stuk beter uit. Maar naar mijn smaak ziet het er dan te ruig uit. Ik denk overigens wel dat het een goede zadelmaker is hoor. Een van de weinige die laat zien hoe je een boom maakt.

http://www.zadelmakerij.be/index_bestanden/Page364.htm

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:23

Dat is een euh... aparte manier van het opbouwen van een zadelboom :o?

Een boom voor een westernzadel behoort volgens mij uit één stuk worden gemaakt (please correct me of I'm wrong), het uiteindelijk zadel ziet er ook wat raar geproportioneerd en 'goedkoop' uit.

Ik zou persoonlijk voor een andere zadelmaker kiezen.


*edit* I'm wrong :+

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:57

:oo daar zou ik geen zadel vandaan willen hebben :n

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:09

@WB: een houten boom is niet aan te raden die uit één stuk te maken. Buiten dat je een hele dikke boomstam nodig zou hebben krijg je ook dusdanige frictie dat die nooit lang heel gaat zijn.
Een houten boom bestaat uit 4 onderdelen; 2 bars, pommel en cantle. De soort hout is terug te vinden in de kwaliteit van het zadel (en de prijs); waaibomenhout of eiken (en een hoop daar tussen in :D )

Overigens zullen er niet veel zadelmakers zijn die nog hun eigen bomen maken en je moet wel een hele kundige hebben wil dat goed gaan.
De meeste bomen worden fabrieksmatig gemaakt met machines die heel nauwkeurig afgesteld kunnen worden en zodoende precies dezelfde bars kunnen maken.
Hier een aardig filmpje met wat er zoals bij kunt kijken om een boom zelf te maken
http://www.youtube.com/watch?v=GmlCCsQlAys
en een fabrieksmatige
http://www.youtube.com/watch?v=DQ5fwQ23tgE

De kunststof bomen worden wel uit één stuk gemaakt via een gietmal waar polymere ingespoten wordt.

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:26

Twee wades van vaquero, kan momenteel geen foto's plaatsen helaas.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:36

Nog een mooie Wade van de hand van Willem Muijs:
Afbeelding

Een houten zadelboom bestaat inderdaad uit verschillende onderdelen en nooit uit een stuk. De boom zal, als deze klaar is met Rawhide of Fiberglass/ Polyester worden bekleed om beter bestand te zijn tegen vocht.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:55

Ik heb een Wade zonder knop, van Vaquero, ben er bijzonder blij mee!

Afbeelding

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:19

http://www.rodnikkel.com heeft een goede website over het maken van een boom en veel meer andere informatie over bomen. Zadelmakers die niet hun eigen boom maken gebruiken vaak een vaste boommaker waar ze de boom van bestellen (custom made, geen fabrieksboom).

De zadels die wij hebben zijn ook niet voor 1 paard specifiek aangemeten, we hebben te veel paarden. Wel heeft ieder zadel een andere afmeting, zodat we met een aantal zadels toch veel verschillende ruggen kunnen passen.

@ Eldcid, ik vind die laatste wade een stuk mooier dan de andere van Willem Muijs.

Vaquero zadels zijn persoonlijk niet mijn smaak qua stijl (kwalitatief zullen ze vast goed zijn). Als ik in Nederland was zou ik Yves Hirshy in Zwitserland een zadel voor me laten maken. Iedereen z'n eigen stijl :) .

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:59

Ik vind persoonlijk de Eagle ( die ik nu zelf gebruik) met de kraaltjes het mooist, maar het is natuurlijk ook hier een kwestie van smaak. De A-fork vind ik prachtig, maar die is dan ook geheel naar mijn wensen gemaakt. Voordeel is natuurlijk dat de zadels helemaal op jouw eigen smaak afgestemd kunnen worden en dat is juist zo leuk. Willem heeft 3 jaar geleden ook een Wade gemaakt met "houtnerf" tooling omdat de klant dat graag wilde met op de beugels de kop van haar hond getoold.
Deze: Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:00

Over The Eagle gesproken...weet je wat er met dit zadel is gebeurd ??

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Wade & Ranch zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:06

Prachtige zadels! Ik moet van mijn boomloze afstappen omdat m'n paard een te korte rug heeft en overbouwd is. Deze zijn echt mijn droomzadels, weet alleen niet of ze voor mijn paard dan ook passen. Iemand een idee?