[WN] Paard schud (western)hoofdstel af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Paard schud (western)hoofdstel af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:49

Hoi!

Ik was vandaag lekker met paardlief aan het rijden, tot ze opeens besloot om even met haar hoofd te schudden. Toen had ze opeens geen hoofdstel meer :')

Dit keer ging het gelukkig goed maar het is niet de bedoeling dat dit veel vaker gebeurd.... Weet iemand waar dit aan kan hebben gelegen en wat een oplossing is?

Dit is het hoofdstel:
Afbeelding

Selientje

Re: Paard schud (western)hoofdstel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:01

Hmm het hoofdstel ziet er goed passend uit, en met een keelriem op die lengte lijkt me ook moeilijk om zoiets gemakkelijk af te schudden haha maar je hebt er van die clowns tussenzitten :+

wat je kunt proberen is een pluk van een vlechtje van de manen onder het hoofdstel doen en die mee te vlechten met een vlechtje achter het hoofdstel. Waardoor het kopstuk als het ware 'in'de vlecht zit. Dit wordt vaak tijdens het mennen gedaan.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:06

Heb je wel een kinriem? Die zie ik niet zitten namelijk... Dan is het al lastiger om het bit uit te krijgen. Verder is dat vlechten een goed idee, dat doen veel menners ook, omdat die hoofdstellen ook makkelijker af te krijgen zijn en je dit voor de kar al helemaal niet wilt hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:34

Als je een hoofdstel hebt met goed afgestelde keelriem (niet bungelend, maar 'strak') dan kan hij niet afgeschud worden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:53

Toch lijkt die keelriem hier al best aangesloten te zitten, dus ik zie eigenlijk niet zo goed hoe afschudden kan... Ik had eerlijk gezegd ook een foto van een one-ear verwacht, niet van een browband.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:57

Deze foto hoeft niet de foto te zijn van het afschudden ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:59

ik had ook zo een paard die zijn hoofdstel uitdeed als er geen neusriem aan het hoofdstel zat. dit is bij western hoofdstellen anders, maar hier ws een neusriem dus de oplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:09

Een westernhoofdstel heeft geen neusriem ;) en die is ook niet nodig om een hoofdstel om te houden, daar heb je de keelriem voor :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:13

Selientje schreef:
wat je kunt proberen is een pluk van een vlechtje van de manen onder het hoofdstel doen en die mee te vlechten met een vlechtje achter het hoofdstel. Waardoor het kopstuk als het ware 'in'de vlecht zit. Dit wordt vaak tijdens het mennen gedaan.

:j

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:18

Rije schreef:
Toch lijkt die keelriem hier al best aangesloten te zitten, dus ik zie eigenlijk niet zo goed hoe afschudden kan... Ik had eerlijk gezegd ook een foto van een one-ear verwacht, niet van een browband.

DubbelDun schreef:
Deze foto hoeft niet de foto te zijn van het afschudden ;)

Dit is inderdaad niet een foto van die dag, misschien had ik de keelriem net 1 gaatje losser omdat ik anders bang was dat hij te strak zou zitten. Ik zal zo even kijken hoe hij zit met een gaatje strakker :)

Is een kinriem inderdaad handig? Tijdens het rijden houd ze haar mond gewoon dicht dus ik vond het niet nodig.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:21

Een kinriem dient niet om de mond dicht te houden maar voor een stabielere ligging van het bit en heel het hoofdstel, en zodat je het bit niet door de mond zou kunnen trekken. Het is geen neusriem he! Enkel een riempje onder de kin, dan aan het bit vast zit :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:22

Je moet de kinriem niet verwarren met een neusriem hè ;) Een kinriem voorkomt niet dat het paard zijn mond open kan doen.

Edit: dat dus :+

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:27

Dit zijn kinriempjes. Links en rechts moeten ze aan het bit vast, ze zitten onder de kin door en niet over de neus :)

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:35

...en vóór de teugels. Ook belangrijk :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:36

Een kinriem is bedoeld zodat je in een noodsituatie het bit niet door de mond kunt trekken en zit niet strak, maar ligt losjes tegen de kin aan. Afhankelijk van de grootte van de kin zal een hoofdstel (het bit) er wel of niet achter blijven hangen. Het is iig niet bedoeld om een hoofdstel om te houden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:39

Nee uiteraard niet, maar dan moet TS wel het verschil weten tussen neus- en kinriem, toch wel twee hele verschillende dingen. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:42

Als ze dit echt vaker gaat doen in de zomer (schudden door de beestjes?) kan je het kopstuk met een klein lintje in de manen vastknopen :)

Ik heb dit ook ooit eens gehad met een one ear hoofdstel, maar dat kwam omdat ik er een snaffle in hangen had. Als je dan druk zet op je teugels komt je kopstuk los over het hoofd te liggen en kan het zo af :) Met een shank bit heb je dat niet, maar ik wou geen shank en een stukje veter in de manen knopen werkte ook prima +:)+

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:48

Ah bedankt voor de uitleg :)
Ik las in een eerder topic dat de kinriem voorkomt dat het paard telkens zijn mond open trekt, maar dat klopt dus niet. Ik zie ook veel kinriempjes met ketting eraan? Waarom is dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:52

Een kinriem geeft druk onder de kin op het moment dat je aan de teugels trekt, een ketting is net wat scherper.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:58

En op show hoort een ketting bij shanks en een riem bij snaffle.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:00

Hoe strak of los hoort het riempje te zitten? Gok niet zo strak als een gewone neusriem

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:08

De kinriem zou net zo lang moeten zijn als je bit. (gedeelte dat tussen de ringen zit)
Er vanuit gaande dat je bit niet te klein/groot is natuurlijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:13

@nickolay: dan zit ie echt te strak.
Hij hoort losjes tegen de kin aan te liggen.

@janntjuh : een neusriem hoort ook niet strak, maar gewoon net aan.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:19

DubbelDun schreef:
@nickolay: dan zit ie echt te strak.
Hij hoort losjes tegen de kin aan te liggen.

@janntjuh : een neusriem hoort ook niet strak, maar gewoon net aan.

Ik zeg ook niet dat ik die strak doe, alleen dat die waarschijnlijk strakker zit dan een kinriem ;)
Ben juist helemaal niet van strakke neusriemen en aansnoer dingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:47

Je moet kinriem en neusriem even niet door elkaar halen of met elkaar vergelijken. Je kan wel zorgen dat de kinriem inwerking heeft als je dat wil, maar daarvoor is die echt niet.
De neusriem is eigenlijk een mouthshutter. Je doet hem om en pas als het paard echt zijn mond wijd open doet wordt hij beperkt. dwz als je hem doet zoals hij moet. Iedereen zal een reden hebben om hem ( tijdelijk ) wat strakker of wat losser te doen.

Ik heb verschillende gewone hoofdstellen aan snaffles. Nu heb ik redelijk nieuw, smal BC hoofdstel en ik vind het hoofdstel niet fijn. De bakstukken zijn smal en bewegen me teveel. Met de oude hoofdstellen en zelfde snaffle geen last van.

Met mn ruin rij ik meestal met een 2 ear en shank. Ook buiten.....Meneer vond het laatst nodig om die 3x onderweg af te schudden. Niks aan de hand, maar blijkbaar was het erg grappig. Daarna heeft hij het weer niet meer gedaan.
Mocht het gebeuren, rustig blijven en weer omdoen.