[WN] Westernzadel voor kruising trekpaard/haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iser

Westernzadel voor kruising trekpaard/haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:01

Hoi, wie kan me helpen? Ik heb sinds kort een nieuw paard, een kruising trekpaard/haflinger, en die is echt behoorlijk breed. Mijn westernzadel, Champion Turf trailzadel, past er echt niet op. Het is een full-quarter, en de ruimte tussen de concho's is 23 cm. Welke breedte tussen de concho's zou je ongeveer nodig hebben bij een breed paard? Schoft heeft hij bijna niet.

SDLT

Re: Westernzadel voor kruising trekpaard/haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:09

Hallo,

Ik heb een continental equiflex op mijn brede fries zonder schoft gehad.
Ik heb mijn zadel toen gepast bij arthur's westernstore, hij raadde mij destijds een extra full equiflex aan.
Dit was daar ook het enige zadel wat haar paste, dit zadel zat volgens mij 24 cm tussen de concho's.
Maar bij dit zadel kon de boom ook een klein beetje breder worden, wat de pasvorm dus makkelijker maakt.
Ik zou dus iemand laten komen met verschillende zadels, zoals Country Mill, Euro-horse of Arthur's westernstore.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:27

Een boom van een Equiflex wordt zeker niet breder !! Dat is technisch onmogelijk omdat de pommel een star gegeven is en vastzit aan de bars.
Het enige flexibele is een minieme flex in de bars waar die op de rug liggen (en dan hebben we het over millimeters).

Maak een mal van de rug/schouders op stevig karton en neem dit mee naar de winkel als je niet met je paard kunt gaan.
Erg brede schouders hebben een Extra Full of Draft size nodig. Maar elke fabrikant kan daar zijn eigen term aan geven.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:31

Neem even contact op met sanne1992 hier op Bokt. Zij rijdt grote koudbloed, maar ik weet niet welk zadel ze heeft :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:32

Op mijn trekpaardkruising ligt een barefoot, aangezien deze rassen aanleg hebben om in de zomer wat dikker te worden is dit heel prettig. Je zadel past zich dan gewoon aan aan het paard.

Je moet alleen even wennen aan de brede zit. :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:28

Houd er rekening mee dat je hier geen tweedehands zadel voor gaat vinden. :n
Mijn toenmalige brede Haflinger kwam op maat XXFull quarter/ XXXFull quarter uit. XFull quarter is al zeldzaam. Dus dat werd in dit geval maatwerk a la plusminus €2000.

Een optie is inderdaad een boomloos zadel zoals bijvoorbeeld een Barefoot of Bob Marshall.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:33

cm's tussen de conchos of FQ of XFQ zegt niks. Je zal echt moeten laten passen en dan waarschijnlijk iets moeten bestellen. Is hij echt te breed, kom je op boomloos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:43

Wat Superpony zegt; die maten kennen geen standaardisatie. Elke fabrikant kan er zijn eigen naampje aan geven.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:39

Allemaal bedankt voor de info, dat zal dan een bezoek van de zadelmaker worden.