[WN] Goede pad voor paard met hogere schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Goede pad voor paard met hogere schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:56

Hallo!

Ik ben opzoek naar een goede pad voor mijn paard met redelijk wat schoft.

Op dit moment gebruik ik een dikke wollen voorgevormde pad die ik samen met mijn zadel bij Evelien van Eurohorse gekocht heb. Helaas blijft de schoft naar mijn idee toch niet vrij genoeg onder het zadel, ik trek hem wel extra omhoog, maar doordat de pad zo zwaar is drukt hij binnen no-time weer op de schoft.

Nu zit ik zelf te denken aan een pad met grote schoftuitsparing of een Lakota pad (tip van instructrice). Ik hoorde van een stalgenootje dat de pads met schoftuitsparing snel aan de voorkant naar beneden zakken, is dit zo? Of is dit alleen bij een slecht passend zadel? En de Lakota pads, zakken die dan minder snel weer op de schoft? En die inlages, doen die geen kwaad onder een gewoon westernzadel met boom? Ik heb gezien dat ze er in twee varianten zijn, een rechte en eentje met een teruggesneden schoft om het zo maar even te noemen, deze laatste lijkt mij dan het fijnst.

Ook kwam ik deze nog tegen:
http://www.lonestarstore.nl/Padsp2art3AIRBREEZEContouredSADDLEPAD.html
Lijkt op de Lakota volgens mij, maar net nog even wat meer schoftvrijheid.

Wat betreft materiaal en prijs maakt het weinig uit, ik moet gewoon iets hebben wat goed is.

Andere ideeën zijn ook van harte welkom, alvast bedankt!!

edit; in mijn profiel staat een foto van mijn paard waarop de schoft goed te zien is, het is geen mega schoft, maar het is wel genoeg om moeilijk te doen met pads.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:11

leuk paard :D

Ik heb zelf ook een paard met een vrij hoge schoft, ik vind de viltpads van classic equine het allerfijnst liggen.

Afbeelding

Ik ga er wel vanuit dat je zadel nog steeds goed past en dat je paard niet in bespiering is veranderd.

BrittS

Re: Goede pad voor paard met hogere schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:39

Thanks! :D
Het zadel is net vorige maand aangemeten dus ik mag hopen dat deze nog wel goed past haha, voor zover ik het kan beoordelen wel in ieder geval.

De pad die jij laat zien heeft zo te zien verdikkingen aan de voorkant (?), gaat het zadel dan niet naar achter kiepen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:17

Ik zou eerst het zadel eens zonder pad op het paard leggen, op de juiste plaats met de singel los. Dan kun je zelf zien hoeveel ruimte je onder de schoft hebt.
Is dat te weinig dan past je zadel niet goed genoeg. Met aansingelen wordt dat dan alleen maar krapper.

Verder is een gecontourde pad (met rugvorm) altijd prettiger voor een paard en die heb je ook in cutback vorm (teruggesneden).
Welk merk of prijs vind ik minder interessant dan dat je bij indrukken niet je eigen duim/wijsvinger mag voelen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 20:37

Met het zadel heb ik daar genoeg ruimte, maar de dikke zware pad krijg ik niet ver genoeg omhoog getrokken. Nogmaals, zadel is een maand geleden aangemeten door Evelien van Eurohorse, bij haar heb ik ook de pad gekocht, maar naar mijn idee is er toch nog te weinig schoft vrijheid door die pad. Aangezien ik zelf nog niet heel bekend ben in de westernwereld hoop ik via deze weg tips te krijgen voor een goede pad met rugvorm en het lijkt mij dan het fijnst om ook, zoals jij het noemt, de cutback vorm erin te hebben. Ik wil zelf niet zomaar iets gaan bestellen, daarvoor heb ik nog te weinig kennis over westernpads.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:53

Wat voor mijn paard met hoge schoft goed werkt is een Mattes pad, hij is anatomisch gevormd, heeft ruggengraatvrijheid, is makkelijk omhoog te trekken en zakt tijdens het rijden niet naar beneden bij mij (ook niet als de singel heel los heb). Hiervoor wel een aantal andere pads gehad, maar dat was het toch allemaal net niet, de Mattes bevalt ons allebei erg goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:52

Ik vind de Mattes alleen (dus zonder vulling) net aan de dunne kant.
Maar te dik is dan weet het andere uiterste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:34

Misschien kun je vertellen welke pad je nu precies hebt en een foto plaatsen van je paard opgezadeld?

Ik vind de vorm belangrijk, maar het materiaal en de dikte minstens zo.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:47

Ik heb ook een paard met veel schoft. Heb nu een passend dressuurzadel. Voor een springzadel moet ik nog even sparen did daar heb ik wat onder liggen. Ik heb een proline pad, die kan je met verschillende diktes schuifjes opvullen. Ik heb aan de voorkant dikke schuifjes. In het midden dunnen en achteraan niks. Zo wordt het zadel dus alleen van voren opgetilt en krijg je meer schoftvrijheid. Je zadel gaat er alleen wel instabieler van liggen.. Dus vooral met opstappen even een krukje. Hoop dat je snel een goed passend zadel hebt :) tot die tijd succes :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:13

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:30

jesss_amigo schreef:
Ik heb ook een paard met veel schoft. Heb nu een passend dressuurzadel. Voor een springzadel moet ik nog even sparen did daar heb ik wat onder liggen. Ik heb een proline pad, die kan je met verschillende diktes schuifjes opvullen. Ik heb aan de voorkant dikke schuifjes. In het midden dunnen en achteraan niks. Zo wordt het zadel dus alleen van voren opgetilt en krijg je meer schoftvrijheid. Je zadel gaat er alleen wel instabieler van liggen.. Dus vooral met opstappen even een krukje. Hoop dat je snel een goed passend zadel hebt :) tot die tijd succes :)

Ik heb een goed passend zadel ;)

Bedankt voor de reacties, de Kifra pads zien er ook wel fijn uit, ik denk toch dat ik in ieder geval de Lakota pad met schoftuitsnede ga bestellen, maar meer tips zijn nog steeds welkom natuurlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:13

Ik gebruik een vilten pad(lekker dik en blijft dat ook) met schoftuitsparing en ruggegraad vrijheid.
Verder is hij ook contourt.
Als ik de pad op zijn rug leg, ligt het gelijk netjes op zijn plek en overal goed aan.

Heb er inmiddels al 2 gekocht bij Adje tijdens de kerstsale.