[WN] Een geschikte pad voor een brede haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Een geschikte pad voor een brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 11:48

Het veelzijdigheidszadel van Lana past nu langs geen kanten meer sinds ze van haar meest overtollige kilo's af is, en wat een gepruts is me dat! Het zadel schuift alle kanten op zonder mijn luchtdoorlatende dek (met neopreen, een foto hiervan vindt je hier - http://outdoorruitersport.nl/webshop/pioneer_zadeldek_endurance_neopreen).

Zelfs met dit fantastische dek, echter, moet ik niet proberen een deftig galopje door te raken. Drie galopsprongen ver en het zadel begint al te schuiven. Van links naar rechts vaak, dus ik dacht eerst dat het aan mijn eigen verkeerde zit lag, maar na ook anderen het te laten testen waarvan ik weet dat ze netjes zitten bleek dat het zadel gewoon te wijd was qua boommaat.

Nooit gedacht dat dat zou gebeuren, aangezien Lana inderdaad het oude type haf is. Een referentiefoto nodig? Hier is ze!

Afbeelding

Aangezien we vooral recreatief rijden en ik en de eigenaar tot het besluit zijn gekomen dat als we een deftig passend zadel gingen kopen, het een westernzadel ging zijn, ben ik ter info naar de Two Lazy Seven Ranch geweest. Ook Steve gaf mij de tip om een goede pad te zoeken om het zadel te doen blijven zitten, naast een passend zadel. Je kan de anatomie van een paard natuurlijk niet veranderen :')

Iemand die ervaring heeft met deze situatie en geschikte pads kent?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:56

Ja onze koudbloed tank heeft een westernzadel en daar ligt een HAF pad onder die is goed anti slip aan de onderkant. Ik kan opstappen (en ze is best groot) zonder alles eraf te trekken.

Kirania

Re: Een geschikte pad voor een brede haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:06

Je doet me hier hopen :') Het is een mirakel als ik erop raak zonder het zadel er in zijn geheel af te trekken. Enig idee waar ze die pads nog verkopen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:30

Je topic verplaats ik naar western tackroom omdat ik verwacht dat daar meer deskundigheid is als het gaat om een goed pad onder een westernzadel.

HAR → WN-TR

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:51

Ik heb voor mijn haflinger een viltenpad met neopreen onderkant. Die ligt ook heel fijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:44

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:51

Een pad heeft onder een westernzadel een andere functie: namelijk de functie die kussens hebben bij een engels zadel. Een westernpad moet dus altijd stevig zijn en in die zin ook enigszins dik. Wat je dan verder nog koopt qua materiaal (neopreen, vilt, enz.) is afhankelijk van je doel, persoonlijke voorkeur en budget.

Gaaf trouwens, een ouderwetse haf. Zal een westernzadel ook mooi op staan. :)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:23

Ik heb op mijn ouderwetse haf een gewone stevige western viltpad van Diamond wool. Uiteraard met een goed passend zadel. Geen enkel probleem. Ik denk dst het materiaal van de pad weinig uit maakt als je een goed passend zadel hebt. Uiteraard moet dat wel een goede functionele western pad zijn zoals hiervoor ook al opgemerkt is.