[WN] Ideaal zadel voor 'Mutton Withered' paard?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sarahb25

Ideaal zadel voor 'Mutton Withered' paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 08:10

Beste bokkers,

Ik heb +- 1 jaar geleden een zadel aangekocht in Zonhoven hij heeft komen passen met kale bomen en het is hierbij dan een semi quarter garland geworden. Maar deze blijft maar naar links en rechts schuiven?! Bij het opstappen zowel als het rijden met als resultaat dat ik mezelf nat niet echt 'veilig' voel :-( heb me een wonpad aangeschaft op aanraden,maar vind dit niet veel helpen. Had hier al gevonden dat het dan om een 'Mutton Withered' paard gaat ;-) dus bij deze is mijn vraag is er mss een zadel dat jullie kunnen aanraden?!

DubbelFun

Re: Ideaal zadel voor 'Mutton Withered' paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:16

Op een paard 'zonder' schoft is het altijd moeilijk om een zadel goed in balans te houden. Met een pad en een singel kun je wel iets doen, maar het zal veelal aankomen op opstappen met een krukje en je eigen balans.
Als je paard echt breed is vind ik het wel apart dat ie onder een semi-quarter past. Ik had dan eerder een full verwacht.

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:30

Ja idd ik vrees er ook voor dat ik er gewoon mee moet leren leven :\ hij is eigelijk niet echt breed ik weet niet hoe ik een foto kan posten anders kon je het zien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:36

http://plaatjesdump.nl/ -> knop BLADEREN = foto van je pc opzoeken -> UPLOADEN en dan de link kiezen waar [img] voor staat UBB IMAGE.
Hierop klikken tot alles blauw wordt en dan plakken (Ctr-V) hier op Bokt.

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:42

Ik begrijp het echt niet warom de zadel zo blijft schuiven :? Denk dat het gelukt is thanx! ;)
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:46

Hij is idd behoorlijk breed en lijkt ook iets overbouwd (kan ook door het zand zo tonen). Daardoor kan het zadel zich ook naar voren werken en raak je uit balans.

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:53

Nee idd zo is hij gewoon :\ naar voren heb ik er eigelijk geen last mee is echt van links naar rechts dat het blijft schuiven,harder aan singelen gaat echt niet dan hang ik de duts op denk ik ;) Zou het dan eventueel kunnen dat het zadel toch niet goed past?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:57

Dat zou je eens kunnen testen door er alleen een dunne lichte doek onder te leggen (geen pad) en dan vooraf niet te goed poetsen :D. Door het zweet en iets viezigheid zou je een mooie egale afdruk van de zadelbars moeten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:00

Is je paard recht? Schouders gelijk ontwikkeld, en heupen links en rechts even hoog als je er recht achter staat?

Hoe staat het met je eigen zit? Heb je moeite om bv druk op je binnenbeugel te houden?

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:07

@dubbeldun dat test ik strax een keer!
@sonja zijn schouder is aan de 1 ne kant beter gebouwd dan de andere daar zijn we aan het werken. Eigen zit is nog niet super optimaal vandaar dat ik me er wss ook zo aan stoor en aangezien ik er af gefl*kkerd ben door een zadel dat opzij schoof vetrouw ik het zaakje helemaal niet meer :-\

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:22

Mijn welsh cob was ook zo gebouwd.
Ook eerst een gewoon zadel gekocht totdat mijn trainer toendertijd adviseerde om een roping alround te kopen.
Behoorlijk zwaar zadel(20kg) maar het lag als een huis, hoefde niet eens aan te singelen om het zadel op zijn plek te houden.
Ik hou nooit zo van dat aansnoeren dus ik singel liever rustig en losjes aan maar heb ooit een hele reiningproef rondgereden met een loshangende singel en paniekerige toeschouwers aan de zijkant.
Was vergeten na te singelen :o

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:48

Heb zelf ook een Wonpad, maar vond die bij mijn pony ook met zadel en al schuiven.. (staat nu dan ook te koop).. Gebruik nu een PC pad, en het hele probleem is weer weg, hoef ook niet meer strak aan te singelen..
Bij andere pad's schuift je zadel ook?

Wel een prachtig paardje trouwens! <3 (lijkt een beetje op een paardje waar ik ca een jaar terug voor gekeken had, maar was toen nog hengst en daarom in mijn situatie niet passend..)

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 06:54

Dank je wel! :) is een Perlino en is idd nog hengst maar niet voor lang meer ;-)
Ja idd bij wollen pas en dergelijke schuift het ook :-\ zelfs nog voor ik in de piste stap zie dat de pad scheef schuift...

Sarahb25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 07:53

Sarahb25 schreef:
Dank je wel! :) is een Perlino en is idd nog hengst maar niet voor lang meer ;-)
Ja idd bij wollen pas en dergelijke schuift het ook :-\ zelfs nog voor ik in de piste stap zie dat de pad scheef schuift...

Wollen pad sorry ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:01

Misschien eerst eens een andere zadelpasser laten komen?
Die kan je dan wel bevestigen of het zadel al dan niet past.
Weinig zin om pads aan te kopen die misschien niks oplossen.

Ik heb goede ervaringen met Veerle.