[WN] bosal ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daiswees

bosal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:24

hoihoi,

ik heb afgelopen week een hoofdstel uit zweden meegenomen gevlochten van paardenhaar etc.
nu kom ik thuis en blijkt ie niet met bit te passen zoals het hoort en valt het hoofdstel ook niet krapper te verstellen...
nu vind ik het wel heel erg zonde om een hoofdstel van 300,- in de kast te gaan hangen..
mijn pony is prima te rijden op neckrope en wordt zowel bitloos als met bit met de (denk ik) goede methode gereden.
losse teugel geen druk en hand openen aan de kant waarop ze heen moet.
natuurlijk ben ik bereid lessen te nemen en de juiste begeleiding maar het zal ook voornamelijk een hoofdstel worden voor fotoshoots zonder dat er echt mee gereden wordt.
nu mijn vraag aan jullie hebben jullie linkjes met goede bosals voor mij?
ook een beetje passend in de kleurstelling van het hoofdstel , bruin met creme wit

hier een aantal foto's van het hoofdstel en het 'probleem'

ik ben overigens niet opzoek naar kritiek , enkel tips en wat linkjes :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:41

Allereerst prachtig hoofdstel.
Ik zie dat het bit idd wat laag zit. Ik denk dat het is op te lossen met een bosal. Maar hangt de bosal dan ook niet iets te laag? Je schrijft wel dat het met name voor poseren is en dat je met een 'slap teugeltje' wilt rijden. Een bosal werkt natuurlijk best pittig in als hij niet goed gebruikt wordt. Maar uit reactie maak ik op dat je het zelf ook weet en dat je verantwoordelijkheid neemt. Ik weet zeker dat je dit paard kan leren te rijden met bosal omdat je ook met neckrope en bitloos rijdt
Kan je de maker of verkoper nog advies vragen, wie weet hebben ze nog mooie bijpassende bosals?

Mariett
Blogger

Re: bosal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:46

Hier moet je geen bosal aan hangen hoor ;)
Komt de bosal véél te laag te hangen, bitloze optomingen horen immers twee vingers onder het jukbeen te komen. Als je er nu een bosal aan hangt komt die helemaal voor op de neus te liggen.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:50

mariett , weet je dit zeker?
het viel volgens mij wel mee zoals het aan de pony hing en als ik het vergelijk met de foto's denk ik dat ie wel op de juiste plaats komt te hangen..
eventueel is er misschien iemand in de buurt van amsterdam die tegen een vergoeding langs kan komen met een bosal om even te passen ?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:54

Ik zie van die harde bosal ringen als ik google, maar ook de zogenaamde indian bosals. De laatste zijn vaak zelf gemaakt, en ziet er vriendelijker uit dan zo'n harde ring. Zou dat een goede oplossing voor haar kunnen zijn?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:01

Ja, ik weet het zeker. Bij een bitloze optoming moeten de bakstukken vaak juist korter dan met een bit, en deze is zelfs voor het bit te groot ;) Sowieso is een normaal hoofdstel niet zo ideaal bij een bosal, daar heb je een bosal hanger voor nodig. Die van van veel soepeler leer.
Laatst bijgewerkt door Mariett op 23-02-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:01

Wat voor optoming je ook in dit hoofdstel wil hangen, je komt zeker 2-3 gaten te laag uit. Opties kan je het beste met een zadelmaker bespreken, want of er moet iets ingekort (kopstuk is hopelijk te doen) of er moet een ander kopstuk en of bakstukken aan. Er is iemand op bokt die paardenhaar hoofdstellen knoopt/vlecht. Misschien weet zij een oplossing?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:03

Kun je niet eventueel een ander soort bit gebruiken? Hierbij bedoel ik eventueel een eggbut of off dee ? daarbij is de ring minder groot

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:08

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:40

deze krijg je nooit passend met een bosal. Die hoort twee vingers onder het jukbeen te komen. Wel een knap hoofdstel, trouwens.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:32

Je zou ook contact kunnen opnemen met Western Leather ( Oona ) Ze is de enige leder braider ( vlechter) In Nederland. En heel kundig hierin . Idd zonde als je zomaar iets of niets doet .
Ik denk namelijk niet dat je probleem op te lossen is met een ander bit of bosal .
succes.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:02

Zit er aan beide zijdes een gesp? Of is het hoofdstel van links naar rechts helemaal doorgevlochten en heb je alleen rechts een verstelgesp? Hoe dan ook, er is maar 1 mogelijkheid en dat is losmaken, het bakstuk (of beiden) een stuk inkorten en weer opnieuw de bithanger eraan.
Daarbij zou ik de gesp eerst en of 2 gaten verstellen (zitten er maar 3 gaatjes) en aan de hand daarvan het bakstuk inkorten. Dat betekent uiteindelijk dat je niet heel erg veel van het bakstuk zult overhouden qua paardenhaar denk ik en dat je nog maar een klein stukje zult blijven zien.
De frontriem hoeft toch niet versteld? Die zit volgens mij aardig goed?

Het is mogelijk om het te doen maar erg veel werk en de afwerkknoop (randje om de bithanger) zal er opnieuw moeten worden opgezet. Het is maar de vraag of ik precies dezelfde kleur donkerbruin en wit heb...

Nav de opmerking van Tamary: ik ben dus degene die met paardenhaar werkt. Hier mijn topic:
[UK] [ART][WIP] Horsehair hitching

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:12

Kun je niet die winkel in Zweden mailen om tevragen of ze kortere bakstukken van hetzelfde hoofdstel hebben?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:37

Wat een speciaal hoofdstel! Dat moet balen geweest zijn toen je ontdekte dat het niet paste..... Maar zoals al gezegd, vergeet die bosal, ik heb zelfs mijn cob en pony hoofdstel moeten mixen (beiden goed passend met bit) om de combi passend en kort genoeg te krijgen. Ik had hetzelfde probleem met een veel te lange one-ear die ik uit onwetendheid had gekocht, enkele jaren geleden.