[WN] Anti slip pad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Anti slip pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:47

Hoi allemaal,

Ik heb halverwege vorig jaar een zadel op maat gekocht voor m'n paard. Hij was toen al vrij goed gezet, maar naarmate de maanden voorbij gingen zijn er toch nog een pak kilo's bij gekomen.

Het probleem dat ik van het begin al mee sukkel is dat mijn zadel(s) schuiven. Tot op heden kon ik mij altijd beredderen, maar nu kan ik niet meer opstappen zonder hulp van iemand anders. Die moet dan mijn stijgbeugel tegenhouden en dan pas kan ik opstappen.

Een anti slip pad zou mogelijks een oplossing kunnen zijn, maar weet niet in welke mate het zou helpen voor dit probleem?

Alvast bedankt!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:16

Ik stap altijd via een opstapje op en dan gewoon je been over het zadel heen zwaaien, dus zonder stijgbeugels. Dat is sowieso fijner voor je paard.

Is je zadelpasser er al bij geweest? Klinkt alsof je zadel niet (meer) past.

SmartBH

Re: Anti slip pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:45

Hij heeft een schouder die minder ontwikkeld is, dat zou zeker en vast kunnen meespelen bij het opstappen. Door weinig te trainen is het verschil nog groter geworden. Hij heeft ook zeer weinig schoft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:39

Ik zou je zadelmaker nog even laten komen, de kans zit er in dat je zadel niet meer past.. Das wel zuur natuurlijk maar komt nog knap vaak voor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:44

Heb je nagedacht over wat een antislippad doet?? Die 'plakt' als het ware je zadel aan de vacht van je paard vast. Op het moment dat je dan op probeert te stappen met een zadel wat normaal opzij glijdt, hang je dus eigenlijk aan het haar van je paard....
Ik heb geen idee wie die dingen ooit bedacht heeft, maar vanuit het oogpunt van het paard zijn ze echt niet vriendelijk.

Of beter leren opstijgen, of een opstap gebruiken, of je zadel laten aanpassen. Maar doe je paard een plezier en gebruik geen antislip.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:06

Een goed zadel blijft liggen, zelfs zonder singel.

Ik begon jaren geleden met een welsh cob die ook geen schoft had en rond geribt was.
Een wijnton kwa model en mij werd toen geadviseerd om een roping zadel te nemen.
Beste keus ooit wat dat lag als een huis.
Menig keer dat mensen wij attendeerden dat ik nog maar wat moest bijsingelen omdat de singel wel erg los hing terwijl ik niks in de gaten had.
Ooit een hele reiningproef op wedstrijd gereden terwijl de singel los hing :o en de mensen aan de kant bang waren dat ik zou vallen bij de stops en rollbacks.

Wil je toch blijven rijden met dit zadel kun je denken aan een borsttuig en aan een andere singel, daar is wel wat winst mee te halen.
Kijk verder eens goed hoe je opstapt, dat moet vlot in 1 x omhoog en gelijk het gewicht op beide kanten.
Ik pak altijd een pluk manen vast en nooit het zadel als ik opstap.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:06

wonpad is antislip. Cattlemans heeft er ook, (arena master of zoiets) zijn iets goedkoper maar ook wel goed.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:25

Ik had een vraagje over een anti slip pad... Ik heb sinds kort een boom loos zadel wat schuift... Nu zeiden ze dat ik een anti slip pad moest nemen... Maar naar wat voor pad moet ik dan kijken? Ik zag ook zo een anti slip matje... Maar kan je daar dan een pad over heen doen? Of moet het echt Paard - Anti slip - zadel? Want ik vind de meeste zo lelijk :o

@Smart heb je ook een boomloos zadel dan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:36

@Lianne: een boomloos zadel mag je nooit gebruiken zonder geschikte pad! Dus alleen anti-slip en dan zadel erop is uit den boze.

Het soort pad dat je onder je zadel hebt kan ook al schelen: een Mattes ging bij mij schuiven, terwijl mijn Airride prima blijft liggen. En het is beide wol. Maar ook een ander materiaal kan dus al erg schelen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:41

Maar hoe kan ik weten wanneer ik dan een ''geschikt'' pad heb? Gewoon als het zadel niet meer schuift?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:52

Nee er is wel meer nodig dan dat. Heeft degene die jou het zadel heeft verkocht dat er niet bij verteld? Want dat is wel erg belangrijk om te weten!

Voor een boomloos zadel is het van belang dat de ruggengraat vrij blijft. Dat kan al met een pad die uit twee (losse) gedeelte bestaat ipv één groot 'dekje'. Of die een geul heeft in het midden.
Hier een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar er zijn vele soorten en maten:
http://i734.photobucket.com/albums/ww34 ... 050384.jpg
http://www.donkeytechnology.com/wp-cont ... 09-062.jpg

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:55

Zo een pad wat ik heb lijkt een beetje op het onderste... Maar mij is verder niks verteld...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:55

Rije schreef:
Nee er is wel meer nodig dan dat. Heeft degene die jou het zadel heeft verkocht dat er niet bij verteld? Want dat is wel erg belangrijk om te weten!

Voor een boomloos zadel is het van belang dat de ruggengraat vrij blijft. Dat kan al met een pad die uit twee (losse) gedeelte bestaat ipv één groot 'dekje'. Of die een geul heeft in het midden.
Hier een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar er zijn vele soorten en maten:
http://i734.photobucket.com/albums/ww34 ... 050384.jpg
http://www.donkeytechnology.com/wp-cont ... 09-062.jpg

Ook heb je voldoende demping nodig: als je de pad met duim en wijsvinger indrukt, moet je nog voldoende pad 'over' hebben anders mis je drukverdeling. Je mag je eigen vingers dus niet voelen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:00

xLianneZorro schreef:
Zo een pad wat ik heb lijkt een beetje op het onderste... Maar mij is verder niks verteld...

Zijn het echt opstaande vlakken of alleen ingenaaide naden? Want je wilt liefst wel dat 'hoogteverschil' hebben.

Oh hier nog een voorbeeldje van een pad die ik zelf gebruik voor onder mijn boomloze zadel, daar zie je mooi die hoogteverschillen:
Afbeelding
Afbeelding

@TS: Van sympanova / tacky too materiaal wordt gezegd dat het anti-slip is, maar niet iedereen is daar fan van. Veel is ook zelf experimenteren, want wat voorde één werkt hoeft niet bij de ander zo te zijn...