[WN] pleasure rijden met een wade zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

pleasure rijden met een wade zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:20

Graag zou ik wat ervaringen van jullie horen.
Ik ben me zelf aan het oriënteren op een wade zadel van vaquero.
Ik rij wekelijks les en zijn nog erg beginnend en oriënteren ons op pleasure met een oog op reining.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk allemaal op recreatie niveau blijven, ik heb geen show ambities en lol staat voorop.
Ook rij ik graag buiten met wanneer het weer mooi weer is ook lange ritten maak van rond 3uur.
Zou een wade voor mij geschikt zijn? Ook als blijkt het niveau wat hoger komt te liggen met de pleasure?
Zelf zal ik nooit een sliding stop of een spin gaan maken dat durf ik niet ivm oude blessure pony.
Of zeggen jullie je kan beter voor een reiner gaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:48

Een reining zadel is ook niet helemaal geschikt voor pleasure ivm de andere zit. Als je echt pleasure wilt gaan rijden kun je daarvoor een pleasure zadel aanschaffen maar theoretisch moet je gewoon het zadel kiezen die voor jou het prettigst zit en goed op je paard past.
Een wade likt me wat onpraktisch met de wat grotere knop maar dat is persoonlijk.

Als je echt puur kiest voor een discipline dan is het logisch om ook een zadel te kiezen voor die discipline.
Dressuur kun je bijv prima rijden op een springzadel maar beter op een dressuurzadel en andersom.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:54

Gezien je graag lange buitenritten wilt maken en (pleasure) showen op recreatief niveau wilt gaan doen, lijkt een Wade zadel me een uitstekende keus :j Mits hij goed op je paard past, natuurlijk! ;)

Wendy1989

Re: pleasure rijden met een wade zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:16

Ja als er een wade zadel komt word deze zoiezo op maat gemaakt dus zal iig gaan passen op mijn pony.
Shows rijden zal ik nooit gaan doen maar wat al in de op staat les ik wel om het western rijden goed te beheersen en mijn pony ook maar gewoon omdat wij het beide leuk vinden maar wedstrijd ambities heb ik zeker niet.

Ik heb nu een reiner en voor lange buitenritten gebruik ik nu een bontje ivm anders pijnlijke zitbeenknobbels.
Met trainen in de bak leiden mijn benen een eigen leven in dit zadel en kan ik moeilijk er in ontspannen doorzitten in de draf.

Wat ik begreep van een wade zadel is dat je ben ligging ook anders word en stiller doordat je minder in de stoel zit zit.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:19

ik heb ook een wade, gekozen om dezelfde reden: we rijden recreatief, hebben een tijd les en workshops pleasure, horsemanship en trail gedaan, maar door omstandigheden nu vooral buitenritjes. ik vind de wade heerlijk zitten, ook tijdens de lessen pleasure en zo geen problemen gehad.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:28

@chuzzle Heeft de knop jou nooit in de weg gezeten met de lessen?
En kon je in de wade ook makkelijk mee zitten in je wendingen enzo aangezien het zadel een diepere zit heeft?
Wel dat je benen op de juiste plek liggen bij het bumpen om te wenden?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:29

Ik heb zelf een Ranch zadel, zitten ook heerlijk en kan er makkelijk 7 uur mee rijden. Ik denk dat een Wade daarom ook een goede investering zou zijn, gezien je recreatief wilt blijven rijden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:40

Een goede keuze TS. Wij hebben al enkele jaren een wade voor buitenritten en wat pistewerk. Zit heerlijk, ook lichtrijden gaat zeer goed.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:24

Ik heb zowel een reiner als een Wade (beide Vaquero, 2 paarden). Heb in het begin wel moeten wennen aan de grote knop van de Wade. Kan voor buiten echter geen fijner zadel bedenken.
Mijn ene paard is meer een trainings- dan buitenpaard en voor hem heb ik de reiner, omdat ik qua uren meer train dan buiten rijdt met hem. Een reiningszadel vindt ik dan fijner. Maar als je vanalles wat wilt doen en juist heel graag buitenritten maakt, dan is een Wade zeker een goede keuze.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:57

tripple horn maakt ook hele mooie maatgemaakte zadels en daar heb je veel meer keuze dan alleen wade... dus kun je ook een zadel laten maken dat wel geschikt is voor pleasure (want dat is een wade per definitie niet in mijn ogen).

eveien van eurohorse kan de zadels voor tripple horn opmeten voor je. tripple horn zelf zit in duitsland, net over de grens in midden limburg. ze hebben ook een buitenbakje dus je kan je paard meenemen om te laten opmeten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:05

Het is Triple Horn met maar 1 P ;)

En hier is de link naar hun site. Erg fijne zadels. Ik heb er zelf ook 1 die is aangepast met boom door Evelien.
http://www.triplehorn.com/

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:11

Vaquero heeft ook verschillende modellen ook reining! Maar denk dat het belangrijkste is welke kale boom het beste op je paard past en dat je van daaruit je keuze maakt lijkt mij. Tenslotte moet je paard hem dragen. Ik vond bij Vaquero een ander model zadel mooier voor het oog dan een wade maar het wade model paste het allerbeste op mijn paard dus was mijn keuze zo gemaakt! Vorig jaar is Louis weer terug geweest om het zadel uit elkaar te halen om zo ook de kale boom weer te kunnen passen op mijn paard om te zien of het nog steeds correct lag op mijn paard aangezien ik het zadel kocht toen hij 3 jaar was. Zadel paste nog perfect en rij nog steeds op het zelfde zadel.
Overigens een heerlijk zadel juist voor langere buitenritten. Heb nog nooit zere billen door dit zadel gehad wat wel het geval was toen ik vroeger Engels reed. Succes met maken van je keuze Wendy!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 07:19

Triple horn zit echt boven mijn budget.
ik zal ook nooit wedstrijden gaan rijden ofzo dus z'n triple horn word het niet.
Vandaar mijn keuze op de vaquero hier in heb je inderdaad ook gewoon de reiner modellen.
Uit eindelijk zal ik ook inderdaad doen welke kale boom het beste op mijn pony haar rug pas.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:51

Hier ook een tevreden Vaquero gebruiker. Ik heb een trekking zadel, afgeleid van een Wade maar zonder knop. Zit heerlijk bij lange ritten en heeft een fijne gecentreerde zit, ook volgens mijn centered riding juf. Overigens kun je ook een demontabele knop op je zadel laten zetten.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:27

ikheb ook beide wade zadels van Vaquero. heb eigenlijk nooit last gehad van de zadelknop. vanaf dag 1 heerlijk gezeten op beide zadels, beenruimte vind ik goed, dus totaal geen spijt gehad van deze zadels. ik vind ze perfect voor mijn recreatief nivo van de diverse disciplines en buitenrijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:53

ze komt binnenkort ff proefzitten op mijn zadel :D
helaas kan er niet gereden worden wel rondje stappen....
Afbeelding

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:02

Aj, dan is ze dadelijk meteen verkocht ;)