[WN] kundige zadelpasser/maker gezocht die past met kale boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snellemerlin

kundige zadelpasser/maker gezocht die past met kale boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:57

Ik heb helaas geen budget voor een mooi nieuw op maat gemaakt westernzadel op dit moment.

Een zadel goed passen kan het beste met kale boom. Dit is mijn visie dus hierover liever geen discussie in deze post.

Ik ben op zoek naar deskundige zadelmakers die goede gebruikte westernzadels verkopen en met kale boom passen ( desnoods door het zadel te demonteren)

Ik krijg graag tips en referenties

Ryder

Re: kundige zadelpasser/maker gezocht die past met kale boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:58

Evelien van Eurohorse doet dat, ook bij gebruikte zadels.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:59

Ik heb super ervaringen met Country mill in nijkerk.
Zij doen ook westernzadels, ik heb zelf een springzadel.

Weet niet in welke regio je zoekt :)

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:08

regio overijssel

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:02

Flevo horse support doet met kale boom meten die demonteert al hun zadels

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:02

Wendy1989 schreef:
Flevo horse support doet met kale boom meten die demonteert al hun zadels

Deze !!

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:25

net mail van eurohorse terug, ze demonteren gebruikte zadels niet, helaas. nu flevo benaderen dus. dank voor 't meedenken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:59

Ik ben ook op zoek naar een zadel. Over Evelien hoor ik altijd goede verhalen, dus ik heb haar gemaild. Helaas komt ze pas over twee maanden in mijn regio en dan kan ik niet. En ze past tweedehands zadels met mal. Ik kijk nog even verder, want ik zou ook graag een zadel willen passen met kale boom, en heb geen budget voor een nieuw zadel.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:38

_Cindy schreef:
Ik ben ook op zoek naar een zadel. Over Evelien hoor ik altijd goede verhalen, dus ik heb haar gemaild. Helaas komt ze pas over twee maanden in mijn regio en dan kan ik niet. En ze past tweedehands zadels met mal. Ik kijk nog even verder, want ik zou ook graag een zadel willen passen met kale boom, en heb geen budget voor een nieuw zadel.

Hoi Cindy, ik ben dus nu in afwachting van een reactie van flevo horse support. Ik kreeg de tip dat zij wel alle dus ook gebruikte zadels demonteren om kaal te kunnen passen. op hun website stond dat ook. Ik zal het laten weten als ik reactie heb. Ik hoorde meer goede dingen over eurohorse, daar niet van, maar wil toch echt met kale boom passen als het even kan.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:23

Contact gehad met flevo horse support. Zij komen ook aan huis, kosten iets hoger dan van eurohorse maar niet veel. Alle westernzadels zijn gedemonteerd zodat er met de kale boom gepast kan worden. de prijsklasse die ze noemde sprak me ook aan dus ik denk dat ik dit ga doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:38

Ik heb ook contact gehad met Flevo, maar ik kreeg een redelijk vaag antwoord op de vraag hoe ze dan passen. Ja ze kijken naar hoe het paard loopt en hoe het past en hoe jij erop zit, maar dat had ik ook kunnen bedenken. Nu twijfel ik, want mijn voorkeur gaat wel uit naar passen met kale boom, maar het is zeker zo belangrijk dat degene die past kundig is. Van Evelien weet ik dat maar van Flevo niet dus dat durf ik op een paar reacties van mensen die ik niet ken niet zo goed aan. Ook geen antwoord op hoeveel zadels ze ongeveer hebben, straks betaal ik voorrijkosten en komen ze met 3 zadels aan..

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:55

Ik heb verder ook geen ervaringen met flevo horse support alleen wist ik van hun dan ze met kale boom passen Hoe haar kunde is hierin durf ik niet te zeggen wel weet ik dat ze zelf western rijd dus miss dat ze wellicht hier wat inzicht in heeft en dus niet alleen in Engelse zadels

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 23:00

T blijft idd lastig, voordat ik er mee in zee ga idd wel de vraag hoeveel zadels ze momenteel heeft. Ze heeft wel een gedegen opleiding gedaan en na wat googelen ook positieve ervaringen op fb groepen gevonden. Ook over eurohorse trouwens. Ieder moet uiteindelijk zelf een keuze maken... Alleen is passen met een mal me sterk af geraden. De enige die het ook doet maakt zelf mooie zadels maar past nu echt niet in mijn budget.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:10

Misschien een domme vraag, maar hoe zie je dat precies voor je, een gebruikt zadel demonteren om te passen met een kale boom? Daarveordt het zadel zelf bepaald niet beter van lijkt me.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 06:40

Zou ik met een westernzadel ook niet op zitten te wachten.

Ik heb zelf goede ervaringen met de kunde en service van Evelien.

Let op dat het niet alleen om de boom draait, de plaats van de singelophanging is minstens zo belangrijk.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:47

Klopt Gaucho, en dat is ook precies de reden waarom mijn bm niet meer goed ligt, mijn paard haar singel plaats ligt heel ver naar voren.

Ik heb naar aanleiding vam dit topic een pb gekregen van iemand zonder naam die andere zadelpasmethodes enorm afkraakt en nog wat meer en dat ik maar naar Flevo moet gaan. Er staat geen naam bij en de persoon heeft zich er speciaal voor geregistreerd, dus vermoedelijk iemand van flevo zelf.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:59

snellemerlin schreef:
Ik heb helaas geen budget voor een mooi nieuw op maat gemaakt westernzadel op dit moment.

Een zadel goed passen kan het beste met kale boom. Dit is mijn visie dus hierover liever geen discussie in deze post.

Ik ben op zoek naar deskundige zadelmakers die goede gebruikte westernzadels verkopen en met kale boom passen ( desnoods door het zadel te demonteren)

Ik krijg graag tips en referenties

mensen bedankt voor de reacties, ik buig me over de voor mij zinvolle tips.Ik ben al overtuigd dat passen met kale boom naar mijn idee het beste is. Ik had dit bij de start van dit onderwerp al aangegeven en heb niet zo'n behoefte aan discussie daar over, daar zijn vast andere posts voor aangemaakt. De vraag was zoals in de quote genoemd. Weet je geen zadelmaker zoals ik zoek dan is dat niet erg maar dan heb je ws geen antwoord op mijn vraag dus. ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:17

zoals ik al zei, country mill in nijkerk. Daar hebben ze kale boom meting. Je kan daar ook met je paard heen. ze hebben daar een binnenbak, en ze willen ook dat je daar test rijd met het zadel.
Is misschien een grote onderneming een keer. Maar dan heb je ook wel wat :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:47

Silly_Woman schreef:
zoals ik al zei, country mill in nijkerk. Daar hebben ze kale boom meting. Je kan daar ook met je paard heen. ze hebben daar een binnenbak, en ze willen ook dat je daar test rijd met het zadel.
Is misschien een grote onderneming een keer. Maar dan heb je ook wel wat :)

En dat doen ze met alle tweedehands zadels? Want ik ben oprecht benieuwd hoe ik dat voor me moet zien namelijk. Of doen ze dat alle met zadels waarvan ze een boom hebben liggen omdat ze die ook nieuw verkopen?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:04

@silly countrymill kan alle Engels zadels makkelijk demonteren Door met kale boom te meten western zadels doen ze alleen met kale boom wanneer ze deze toevallig hebben liggen omdat ze die ook nieuw verkopen

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:21

Wendy1989 schreef:
@silly countrymill kan alle Engels zadels makkelijk demonteren Door met kale boom te meten western zadels doen ze alleen met kale boom wanneer ze deze toevallig hebben liggen omdat ze die ook nieuw verkopen

Dat wist ik niet, dacht dat kale boom altijd kon :)

Ik heb dan ook idd een Engels zadel. Daar kan het met alle (eigen) zadels)
Toevallig afgelopen maandag is dat gebeurd :+
Zaterdag weer terug voor een kosteloze afpassing. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:54

Wendy schreef:
En dat doen ze met alle tweedehands zadels? Want ik ben oprecht benieuwd hoe ik dat voor me moet zien namelijk. Of doen ze dat alle met zadels waarvan ze een boom hebben liggen omdat ze die ook nieuw verkopen?

Dat zou dan inhouden dat ze van elke maat een kale boom hebben liggen, want elk model zadel kun je (zeker bij de betere merken) in diverse breedtes krijgen.

Een zadel uit elkaar halen om met de kale boom (van dát zadel dus) te passen doe je echt niet zomaar en ook alleen bij zadels van de betere makelij.
Je wilt niet weten hoeveel spijkers er in een zadel kunnen zitten 8-)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:17

Dan moeten ze er wel héél veel verstand van hebben willen ze dat zadel ook weer goed in elkaar krijgen! Want net zoals DD zegt: er zitten handenvol spijkers in de (meeste) westernzadels.
Mijne zijn custom-made en met 10-15 schroeven en binnen een half uur is de boom eruit en zit ook binnen een half uur weer in elkaar, maar dat wordt dan ook door betreffende zadelmaker zelf gedaan.
Kan me echt niet voorstellen dat ze van alle frabriekszadels de boom eruit halen om te passen....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:30

Wij kunnen onze custom zadels ook uit elkaar halen en weer in elkaar zetten ( de saddle strings en een paar schroeven houden alles bij elkaar) en evt. de boom aanpassen , we hebben dat ook met een Circle-Y gedaan om te kunnen passen met de kale boom en het zadel daarna weer keurig in elkaar gezet. De 1e keren hebben we daarbij tips gehad van een zadelmaker. Maar niet alle zadels kunnen uit elkaar.........of misschien wel uit elkaar maar daarna nooit meer in elkaar :o .
De goedkopere zadels, maar ook sommige A- merken zijn gelijmd en gespijkerd, en de leerkwaliteit en de kwaliteit van de boom is niet altijd even goed en dan is uit elkaar misschien wel mogelijk, maar of je alles dan ook weer in elkaar krijgt maar de vraag.

Deze methode werkt dus alleen bij de echte goede merken en bij custom zadels. Als een zadelmaker van ieder 2e hands zadel de kale boom heeft liggen is dat heel knap en hebben ze een enorme opslag en weten ze exact welk zadel wanneer en op welke maat boom is gebouwd, omdat al die bomen van elkaar verschillen! De ene Full Quarter is de andere niet..........en daarbij kan er zelfs maatverschil zitten per bouwjaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:48

En ongeveer elk jaar worden er nieuwe zadels uitgebracht die net weer een iets andere boom hebben, het is dus eigenlijk ook onbegonnen werk om veel bomen op voorraad te hebben of je moet je als verkoper heel erg beperken tot n aantal modellen/maten. En een klant die weinig keus heeft gaat naar de concurrent ...