Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Wat een prutartikel inderdaad.... we nemen 12 IJslanders, 2 ruiters, 1 dressuurzadel, 1 boomloos zadel, 1 IJslands zadel.
Zetten het hele spul in een trainingsmolen en gaan vervolgens uitspraken doen over de prestatie van dressuurzadels, boomloze zadels en IJslandse zadels.... op basis van 1 zadel onder 2 ruiters
Zodra een onderzoeker spreekt van "boomloos past op alle paarden"...dan weet je al genoeg over de expertise.
Echt jammer dat onderzoeken altijd van die prutonderzoeken zijn waarbij er een willekeurig "boomloos" zadel op een paard gegooid wordt, vaak zonder de juiste toebehoren, en dit wordt beoordeeld onder een ruiter die er dat uurtje van het onderzoek voor het eerst op zit en nog alle kanten op wiebelt omdat die nog moet wennen.
En dan de conclusie trekken dat het andere zadel (een type waar de ruiter op gewend is te rijden) een betere drukverdeling geeft
Citaat:Ik heb de betreffende instantie (universiteit Zurich) een mail gestuurd waarin ik vraag om specificaties van de gebruikte optomingen, omdat iedere idioot weet dat "niet elk boomloos zadel op elk paard past" dus dat ik erg benieuwd ben wie ze dat heeft wijsgemaakt. Dat ik verwacht dat wellicht en ander merk/model gecombineerd met de juiste accessoires en beter resultaat had gegeven. Ben benieuwd of ik antwoord krijg
Citaat:onderzoek naar boomloos op 12 IJslanders schreef:
Ik heb zowaar antwoord gekregenik moest de details er wel uittrekken.
![]()
Gebruikt zijn 3 zadels van het merk Topreiter. Het boomloze model was ook van Topreiter (Topreiter Sattelkissen) Ze hebben er GEEN speciale pad bij geadviseerd gekregen, sterker nog, het zadel is zonder zelfs maar een sjabrakje gebruikt...Ik vond ergens een foto van de onderkant van het zadel, want Topreiter zelf geeft totaal geen details prijs en dat stemde me nou niet erg hoopvol dat dit op elk paard zou kunnen passen... maar ja, wie ben ik
https://www.topreiter.de/topshop/articl ... kissen.png