[WN] Western hoed uitkiezen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Western hoed uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:18

Nog een aantal vraagjes voor de meer ervaren reiningruiters:

Hoe ziet een goede hoed eruit?
Als reiningruiter, zijn er bepaalde voorkeuren? (Bv. qua kleur of pasvorm)
Welke merken zijn goed? (Prijs/kwaliteit)
Waar moet je zeker op letten bij aankoop?
Welk materiaal wordt aangeraden als wedstrijdhoed?
Moet de hoed dezelfde kleur hebben als de chaps? (En als ik het goed heb, moet je blouse dan eerder in de tint van je showblanket?)
Bestel je best via internet of beter passen? (Kan de maat vergeleken worden met de maat van je cap?)

(Wellicht bestaat er al een topic over, maar ik kon het niet meteen terugvinden.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:44

[WN-EV] Do's en don'ts voor de wedstrijden

In elk geval NIET via internet kopen. Een hoed moet goed passen, en de pasvorm verschilt ergvan merk tot merk. Mijne is een 5XXXXX beaver van Rodeo King. Kostte zo'n 500 €. Hoe meer x-en, hoe duurder. 10X is 100% beaver. Mijne is dus 50%. Een 10Xkost algauw meer dan 1000 €, wat afhankelijk van het merk.

quarterH

Re: Western hoed uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:17

in reining zijn momenteel de stro hoeden erg in. dat is ook erg fijn aangezien die een stuk goedkoper zijn :-)
zeker in de reining is de pasvorm erg belangrijk omdat je geen afwaaiende hoed wilt hebben.
het probleem is echt er dat het behoorlijk moeilijk is een goede hoed te vinden hier in Nederland.
ik heb een gekocht in Kreuth en mijn nieuwe bij Phil's Western in Frankrijk. deze man is geweldig met hoeden en zorgt ervoor dat dat ding echt niet afvalt en ook nog eens goed zit, dan heb je echt de beste hoeden (stro) voor 160 euro. maarja, das een stukje uit de richting.

volgens mij klopt het verhaal van Sevke niet helemaal, er bestaan namelijk ook 50x hoeden.
ik heb nog een rodeo king 10x liggen en volgens mij kosten die bij arthur rond de 500 en de 5 x rond de 200/250 ofzo.

ik zie dat je in belgie zit, misschien kun je eens bij de countrystore langsgaan, die heeft wel een paard ok hoeden.

qua vorm: momenteel is de vor, waarbij hij voren een hele sterke harde vouw erin heeft zeg maar erg in. probeer je altijd zoveel mogelijk te houden aan wat momenteel graag gezien wordt, dat laat zien dat je weet waar je mee bezig bent.

qua kleur maakt het niet veel uit. ik heb bv een strohoed met beige en bruin en bruine rand en zwarte chaps. zolang het totaal plaatje er goed uitziet maakt dat allemaal minder uit.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:15

Wordt dat gedaan dan, zo'n strohoed op wedstrijden? Leek me eerder voor recreatief gebruik...
Ik had al ergens gelezen 'Hoe meer X'en, hoe beter de kwaliteit.' - en uiteraard hoe duurder.

Ik ben nog maar een beginnend westernruiter en heb dus op korte tijd véél centjes uitgegeven aan allerlei materiaal. (Het VZH en dressuur materiaal heb ik aan mijn pa geschonken die nog Engels rijdt.)
Billy Cook zadel, 2 (niet-goedkope) pads, singel, 2 hoofdstellen met teugels en bitten, vliegenuitrijdeken, beenbescherming, stalbenodigdheden voor t nieuwe paardje enz. (En dan nog een pak medische kosten gehad voor het paardje.)
Dus het budget voor showblanket, hoed en chaps (binnenkort, er is nog geen haast bij) is vrij beperkt.
Welke merken zijn degelijk? Is vilt een optie? Wat wordt zeker niet gedaan?

(Ik ben intussen het Do's en Don't's topic aan het doorspitten.)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:23

Uhh je hebt natuurlijk een stro hoedje voor op het strand en mooie stro hoeden voor wedstrijden, is heel wat anders hihi. Ga gewoon eens fotos doorspitten op google van grote namen reiningruiters en dan zie je precies welke vormen in zijn (wel recente fotos haha) en welke stro hoeden ik bedoel

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:24

Welke maat heb je? Ik heb nog een rodeo king 10x zwarte liggen en nog goede stro hoed die ik eigenlijk niet meer gebruik.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:38

@ TS: je hebt vandaag die foto van mijn lichte hoed gezien in het Show je Tack topic?
Die heb ik bij Arthur vandaan en was iets van 130 (?) euro. Zat goed, stond mooi. Het is een vilthoed (3X).

Op die "oude" foto van mij zie je mijn zwarte showhoed. Dat was mijn eerste en die heb ik ff snel voor een prijsuitreiking gescoord tijdens een show bij Mieke Wasser :D . Hij was 25 euro en is hartstikke nep. Wel overtrokken met vilt en hij zat goed. Dus als eerste hoed was dat voor mij helemaal prima.

Ik kan je aanraden om ergens te gaan passen. Er zijn veel factoren die mee bepalen bij of een hoed geschikt voor je is. Van de vorm van je hoofd tot je huidskleur en de kleur van je outfit. Het is dus niet te zeggen welk merk het beste bij je past bijvoorbeeld :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:00

@QH : je hebt gelijk, mijne is blijkbaar ook een 10X. Heb het nagekeken. Mijn andere is een 5X. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:07

een goedkope hoed is altijd te zien! dan kun je beter een goede hoed gebruikt kopen of even doorsparen (of een redelijke strohoed kopen, daar is het minder zichtbaar).
een slechte hoed 'verpest' het hele plaatje en dat zal de jury ook zien..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:10

Phils Western is idd goed. Die staan soms met een kraam op grote shows.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:27

Ik heb een 5x bailey hoed. In Amerika gekocht. Ik had een stuk of 10 hoeden gepast maar dit was de enige die goed bleef zitten en niet knelde. Het is dus belangrijk dat je meerdere hoeden goed past

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:51

Ik spaar dus best nog even door.
Ik heb een vrij smal hoofd, denk eerder maat 54 of zo.

Die eerste foto vind ik wel heel erg mooi :-).

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:31

Ik heb een mooie van Wrangler :) was 70 euro bij Arthur. Ik kwam daar binnen en zei dat ik op zoek was naar een hoed.
Arthur: is ie voor wedstrijden?
Ik: ja. Liefst niet al te duur voor een 1e hoed.
Arthur: moet je deze doen.

Super handig haha.

Voor foto's van mijn hoed, zie mijn onderschrift ^^

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:35

Nog even iets toevoegen op je andere vragen: het is leuk als je outfit matcht, maar geen vereiste. Zolang het maar niet alle kanten opgaat. Aldus mijn instructrice haha.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:46

Leuke hoed, Hedi!
Maar ik zou precies wel kiezen voor een lichter kleurtje (ik heb zelf al zo'n bleke huid).
Al hou ik ook wel van zwart, misschien is dat te mannelijk...

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:14

Zwart is ook mooi, maar dat heb ik juist niet gedaan omdat bijna iedereen een zwarte heeft haha. Arthur heeft vanalles, in alle kleuren ^^

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:56

Een hoed van beverhaar gaat tot 100x. 100x is dus 100 procent beverhaar. Hoe meer x hoe duurder de hoed. Een mooie strohoed kost nieuw 90 of 100 euro. Het allerbelangrijkste is dat je een hoed goed laat SHAPEN. De vorm moet er mooi in zitten. De juries vinden een goedkopere hoed nog niet zo erg maar een hoed die niet of slecht geshaped is wel. Shapen wordt gedaan met stoom en doe je bij aankoop en dan liefst 1x per jaar.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:17

Ik heb er eentje van Wegener. Weet niet of deze versie op internet te vinden is. Ik geloof dat deze speciaal voor klanten van op de manege werden gemaakt.

Was ook helemaal niet duur voor een goede hoed (als ik me goed herinner 80 euro?)

(middelste hoed, de rechtse is een reserve hoedje die uit vorm is -ligt in mijn zadelkast onder het gerief :p-)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... a6ef83d694

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:39

Misschien een domme vraag, maar dat 'shapen': waarop let men dan vooral / hoe doet men dat?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:56

omdat de vorm van de hoed gewoon heel veel uitmaakt voor je gehele look. het laat ook zien aan de jury dat je 'weet waar je mee bezig bent'. niks zo'n afknapper van een goede outfit dan een slechte (of alleen slecht gevormde) hoed. zo'n pannenkoek op je hoofd is geen gezicht en ziet eruit of je bent blijven hangen in je 80's :p

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:11

Pannenkoek!! _O-

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:53

Ik heb een lichte Stallion by Stetson in de VS gekocht voor 70 dollar. Mijn jeugdige koppie past niet in al die dure 100X hoeden _O-
En verder nog zo'n simpele zwarte met elastiek erin om overal te verpesten *\o/*