Hoe zijn jullie ervaringen met de kundigheid van Herman en fleur met western zadels? Toen ik nog dressuur reed ging ik altijd naar hun toe en vond ik echt super, nu is western wel anders wat passen betreft. Dus Brand los
Dat is mooi om te horen. Ik ga 16 augustus er heen met me pony. Evelien lees ik wel heel veel goeds over maar die zou pas over 7 weken kunnen en dat is te lang wachten en ken haar zelf ook persoonlijk niet.
Herman en fleur heb ik beide eerder gehad en hun waren ook de enige 2 die ik vertrouwde met me dressuurzadels. Dus ga ook liever daar weer heen voor western dan dat ik weer een ander laat komen heb ik nu dus al een keer gedaan en waarschijnlijk ligt mijn zadel helemaal niet goed.
Aangezien de pasvorm van Engels en western nogal verschillen vind ik het fijn te lezen dat Herman en fleur ook erg kundig met western zijn.
@wendy: buiten de manier van het aanmeten van een westernzadel is minstens zo belangrijk hoe men er mee omgaat als het zadel binnen een paar maanden toch niet goed blijkt te passen. Wordt er gezegd 'paard is door training in de spieren gegroeid, dus is het logisch dat het niet meer past' (en moet je gewoon investeren in een nieuw/ander zadel). Of wordt het niet-passende zadel omgeruild tegen een ander zonder kosten voor jou of met een kleine bijbetaling als het nieuwe zadel duidelijk beter/duurder is.
Mayflower_
Geplaatst: 09-08-14 09:36
Zij waren mijn tweede keus na Evelien van Eurohorse. Ik lees ook veel positieve reacties over Countrymill.
ik vind Evelien werkelijk heel goed en netjes in afhandelingen. Ik wacht liever een paar weken op haar en dat het goed gebeurt.....Kreeg ook prima prijs voor mijn oude zadel bij Evelien.
Country Mill heeft Herman mij ook prima geholpen destijds met een zadel passen hoor,
Zaterdag ga ik dan eindelijk met mijn pony naar countrymill toe voor zadels. heb evelien net gebeld om mijn afspraak met haar eind september af te zeggen omdat dat te lang wachten is voor mij. Evelien zei zelf dat ik in goede handen ben bij zowel Herman en fleur dat ze beide erg kundig zijn en een fijne collega ook voor evelien. Dus dat is natuurlijk wel heel fijn te horen van evelien en dat zij zelf ook zaken doet met hun.
Wesco
hoor ook niet veel positieve verhalen kwa zadelpassen over country mill veelal engelse zadels die beginnen te schuiven.nu schijnt zijn eigen merk zadel ook niet van een goede kwaliteit leer te zijn en na 2 jaar al behoorlijke gebruiks sporen te hebben
Ik heb beide partijen naar zadels laten kijken. 1e keer : Beiden ware hety erover eens dat mijn Billy Cook bij Arthur vandaag niet goed lag op mijn Quarter. 2e keer: na een thermografie beweerde deze dame dat mijn Ranchman zadel absoluut niet goed lag op de Quarter, it zadel was aangemetn door Eurohorse, ik wist zeker dat het goed lag. Second opinion bij Countrymill en ook Herman zei dat het goed lag. 3e keer: een zadel van mijn Pool lag niet ok, beide partijen warne het er over eens.... en bij Evelien later nog eens gkekn welk zadel het beste was... kortom, ik heb over beide geen klachten.
Inmiddels ben ik afgelopen zaterdag bij countrymill mijn zadel die ik had lag inderdaad niet goed was te breed en had te veel rigging voor de rug van mijn pony. Na heel wat gepast te hebben uit eindelijk met 3 zadels kunnen rijden, waarop mijn pony heel duidelijk haar voorkeur naar 1 van de 3 zadels gaf. Zo ruim als dat ze weer liep had ze lang niet meer gelopen en deed alles weer zonder moeite. Mijn pony en ik zijn helemaal blij met ons "nieuwe" zadel. En na 2 maanden niet meer lekker hebben kunnen rijden weer helemaal het plezier terug zonder verzet of gekkigheid, zit zelf weer in balans en heb geen rugpijn meer van het zadel en me pony heeft er ook weer plezier in nu niets meer in de weg ligt bij haar. Het is een tweedehands Saddlesmiths of Texas dick pieper geworden.
Tot nu toe bevalt hij in ieder geval erg goed. En na wat Google werk is het ook nog een goed kwalitatief zadel. Ik had een Pools zadel en wat ik er van begreep is de dick pieper wel van Veel betere kwaliteit, wat ook met het oog wel zichtbaar is kwa afwerking en kwaliteit leer. Belangrijkste is natuurlijk de perfecte pasvorm op mijn pony maar toch leuk om te ontdekken dat de kwaliteit ook nog veel beter blijkt te zijn
Belangrijk bij het passen van het zadel is de breedte en vooral ook de lengte van de boom. Het draagvlak mag niet voorbij de 18e ruggenwervel liggen ( vanaf de laatste rib omhoog is het uiterste draagpunt), de ruiter moet boven de 14e ruggenwervel zitten( sterkste plek van de paardenrug). Daarbij is een te rechte zadelboom vaak minder geschikt, de meeste paarden hebben geen rechte rug.
Vaak wordt er alleen gelet op de breedte van de boom en te weinig gekeken naar het draagvlak en de positie van de ruiter, veel ruiters zitten daardoor te ver naar achter ( op het zwakkere deel van de rug) en dat zal vroeg of laat problemen geven. Daarbij is de rigging positie ook van belang, veel zadels hebben een rigging vooraan en dat wil nogal eens wrijving geven op de ellebogen van het paard. Veel ruiters zitten in te grote zadels, 16 inch is een soort standaardmaat voor vrijwel iedereen, terwijl de meeste prima in een 15 inch passen en soms zelfs in een kleiner zadel. Dat geeft ook minder kans dat het zadel te ver naar achteren draagt!