[WN] Vliegendeken tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Vliegendeken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:36

Veel vraagjes vandaag.

Op buitenritten merk ik af en toe dat de paarden toch echt wel last hebben van vliegen en dazen, ondanks het regelmatig bij-sprayen met antidazenspul.

Rijdt iemand van jullie buiten met zo'n vliegendeken?
Helpt dit goed?
Zweten de paardjes niet te erg hierdoor?
Welk merk / webshop raden jullie aan in combi met een westernzadel? (En voor mijn pa met ons andere paardje de combi met een VZH-zadel?)

Punz

Re: Vliegendeken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:37

Wij rijden in de zomer eigenlijk altijd met een vliegendeken. Gewone eenvoudige vliegendeken met hals en kruisbanden achter. Kruis singels knippen we er af. Werkt prima!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:39

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:41

mij lijkt het veel te warm voor de ponys ik heb hertshoorn olie door mijn vliegenspray gedaan werkt erg goed blijft door de olie veel beter plakken ik heb gewoon de goedkoopste vliegenspray en een potje hertshoorn olie erbij gekocht gewoon bij de paardenwinkel zelfgemaakte vliegenspray vind ik toch niet zo goed werken ;p

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:43

Sprays helpen voor ons echt niet. Dazen trekken zich er niets van aan. Enige optie is hier echt een vliegendeken ( en dan zo verstandig zijn om je pony niet volledig in het zweet te rijden)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:44

Dat warm valt wel mee hoor lisa_floor, ik rijd veel buitenritten (ook lange van een uur of 6) en de paarden zweten er niet (extra) onder.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:45

En als ze wel zweten zoals die van mij, hang ik m lekker in een regenbui. :D

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:50

crazycactus schreef:
Dat warm valt wel mee hoor lisa_floor, ik rijd veel buitenritten (ook lange van een uur of 6) en de paarden zweten er niet (extra) onder.

ja ik heb er geen ervaring mee dus ik kan er niet zoveel over zeggen ;p maar bij mij helpt de vliegenspray prima :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:01

Ik rijdt mijn meneer fjord s zomers ook standaard met vliegen deken. Hij zweet van nature ontzettend veel maar het is zeker niet meer met die deken. De vliegenspray spuit ik op de deken, blijft beter zitten. Het scheelt voor ons echt heel veel, heb alleen nog muggen en Dazen achter zn oren zitten. Maar daar mep ik ze zelf wel dood :) en je hebt er als ruiter ook echt totaal geen last van. Echt aanrader !

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:09

Ik heb een standaard en heul goedkope vliegendeken 'aangepast' naar een rijvliegendeken. Volgorde van op de paardenrug leggen:

Pad, vliegendeken, zadel.

In de deken heb ik aan beide zijden sleuven geknipt waar de singel door heen kan. Klaar. :+

Of het helpt? Ja, ik vind van wel, alleen de buik is nog onbeschermd, maar de nek e.d. wel en dat scheelt al 80%. Sjaak reageert best heftig op de pikbeesten en door de deken kunnen ze niet zo makkelijk heenpikken.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:10

Ik wil dit ook graag gaan doen, maar heb alleen een normale vliegendeken. Rijden jullie met een normale vliegendeken onder het zadel (bedacht zelf tussen het sjabrak & het zadel) of met een vliegendeken met zo'n zadel uitsparing erin?

edit: lees hierboven al een antwoord :o

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:13

Ik doe gewoon de vliegendeken over het zadel heen. Gaat prima

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:20

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:23

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 05:15

Oh, wat een overvloed aan tips en reacties! Hier heb ik zeker wat aan!

Alles straks eens netjes bekijken.
Ik spray uiteraard ook, maar na even trekken dazen en vliegen zich hier niets meer van aan. Mijn paardje vindt het ook niet fijn om gesprayd te worden (enkel als ze gebonden staat of op stal, maar onderweg of los op de weide is ze hier boos voor). Een vliegendeken lijkt me dus wel wat.

Als ik het goed heb, maakt het soort vliegendeken niet echt uit: western of Engels. Kan je ze allemaal gewoon boven je pad of zadeldekje leggen en onder je zadel?
Ik dacht misschien aan een licht kleurtje (wel vervelender voor het uitwassen), maar dat trekt de zon minder aan?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 05:20

Met westernzadel geen ervaring mee, maar rijd wel altijd buiten met vliegendeken. Zit een uitsparing voor het zadel in waar ik mijn (kan nu toch even echt niet op het woord komen) grote flappen waar je benen opliggen overheen liggen :') Dit koste trouwens de eerste keer wel even wat meer moeite omdat de deken dan nog stug is. En verder zit alleen het zitgedeelte van je zadel boven de deken, dekje ect. zit eronder :)
Zitten bij mij alleen geen banden aan om onderkant vast te maken, weet niet of dit bij de rest ook standaard zo is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 05:31

xNursiex schreef:
Met westernzadel geen ervaring mee, maar rijd wel altijd buiten met vliegendeken. Zit een uitsparing voor het zadel in waar ik mijn (kan nu toch even echt niet op het woord komen) grote flappen waar je benen opliggen overheen liggen :') Dit koste trouwens de eerste keer wel even wat meer moeite omdat de deken dan nog stug is. En verder zit alleen het zitgedeelte van je zadel boven de deken, dekje ect. zit eronder :)
Zitten bij mij alleen geen banden aan om onderkant vast te maken, weet niet of dit bij de rest ook standaard zo is.

Precies hetzelfde hier :) alleen dus wel Engels, geen ervaring met western.
Ik heb ook geen banden aan de onderkant. Heb sluitingen onder de hals, singels rond zijn achterbenen, staart lus en lusje om t hoofdstel. In principe wordt hij halverwege dus helemaal op zijn plaats gehouden door mij, en dat gaat ook prima. Maar ik zou dus wel zorgen dat hij enigsinds rondom je zadel valt en daar steun aan heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:57

Een westernvliegenuitrijdeken is niet anders als de engelse variant, alleen is het gat wat groter :D
Ik heb de mijne van de Duitse ebay en die kostte nieuw 25 euro. Hij voldoet prima.
Enige nadeeltje is dat mijn gevlochten touwteugels wel eens in het klittenband van de hals blijven 'plakken' als ik dat niet netjes genoeg heb dicht gedaan :D

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:18

Ik heb ook de rambo die hierboven al eens genoemd werd en deze past bij mij perfect om het westernzadel heen en blijft ook perfect zitten in alle gangen. Heb voor mijn andere paard nog de amigo, maar die vind ik iets minder fijn. De rambo is gemaakt van een meer gaas-achtig materiaal, de amigo is meer stof-achtig. De rambo ademt volgens mij daarom ook beter.
Doordat deze dekens een losse hals hebben heb je geen last van schuren op de borst.
Met alleen vliegenspray is het hier bij mij in de omgeving bijna niet te doen met de dazen, de vliegenuitrijdeken is dan echt wel een uitkomst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:31

Ik heb met rijden iig meer last van dazen dan mijn paard :)

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:35

Haha DD, daar heb ik dus ook last van. Paard is goed beschermd met deken en spray, dus dan maar af op de mens.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:36

DubbelDun schreef:
Ik heb met rijden iig meer last van dazen dan mijn paard :)

Ik ook hahaha

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:55

Heeft iemand de Kerbl uitrij vliegendeken?
Afbeelding

Ik zoek echt een heel licht deken wat gemakkelijk is om mee te rijden...

Verder zijn (zoals jullie al aangaven hier in het topic) volgende een optie:
Sectolin uitrij vliegendeken:
Afbeelding

Rambo:
Afbeelding

EJ:
Afbeelding

Busse:
Afbeelding

Nu is nog maar de vraag, welke ook geschikt is voor een westernzadel.
(Kaunos, volgens jou zeker de Rambo. Misschien de Busse?)
Ik ben een moeilijke beslisser, prijs doet er zo niet toe, maar ik wil kwaliteit, niet te warm en comfortabel voor paard en ruiter.
Waar gaat jullie voorkeur naartoe?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:00

Die je hier laat zien zijn allemaal niet geschikt om over je westernzadel te doen (uitsparingen zijn te klein) maar tussen je pad en zadel kan natuurlijk wel gewoon.
Ik heb afgelopen jaar wel een westernuitvoering gekocht op het NK, ik weet alleen niet meer hoe die stand heette maar ik ga er van uit dat je western versies ook wel kan vinden op internet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:01