[WN] Eerste westernzadel, wat te doen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loba1

Eerste westernzadel, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:50

Hoi allemaal,

Fijn dat jullie even komen lezen. Ik zit met een dilemma ;( Ik ben mijn paard nu aan het omscholen naar western en zodoende ben ik dus ook opzoek naar een eerste westernzadel.

De mogelijkheden zijn echter oneindig: ik kan niet kiezen tussen boomloos of een aangemeten boomzadel. De angst bij boomloos zit voor mij vooral bij de drukverdeling, er zijn namelijk vele typen boomloze zadels (sommige met drukverdelende kussens, sommige zonder).. Barefoot heb ik al geprobeerd, en dat vind ik echt geen zadels, totaal geen zadelgevoel, ligt raar op haar rug en had niet het idee dat ze er ook beter van liep..

De angst bij de boomzadels zit dan weer bij het feit dat het over een aantal jaar misschien niet meer past...

Ook wil ik mijn zadel niet zomaar van internet kopen (denk aan Amerika ofzo), wil hoe dan ook een passer laten komen (boomloos, of met boom) dus moet wel uit nederland of belgie komen...

Heeft er iemand tips? En waar gaat jullie voorkeur naar uit? Boomloos of met boom? Het gaat om een lang paard met een vrij normale rug (imo), niet rond, maar ook niet spits.. Zelf ben ik geen zware ruiter....

Zoals je begrijpt heb ik dus ook vrij weinig verstand van westernzadels en weet dus ook niet heel goed waar ik op moet letten...

Alvast bedankt voor de reacties!!! *\o/* *\o/*

DubbelFun

Re: Eerste westernzadel, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:39

Een paard gaat alleen maar beter lopen bij boomloos als ie daarvoor een niet goed passend boomzadel heeft gehad :D (of een niet goed passende boomlooszadel :D ) én het niet goed passende zadel heeft op de schouders geklemd (bridging). Had je bijv. een zadel wat rockte (druk in het midden) dan al boomloos even geen alternatief zijn totdat de pijnlijke rug weer geheeld is.

Als je zelf niet te zwaar bent zou ik me om de drukverdeling bij boomloos niet druk maken :)
Dat wordt altijd zwaar overtrokken als argument tegen boomloos.

Een boomzadel zou ik idd niet zomaar van internet kopen, maakt dan niet uit waar vandaan :D
Bij de betere boomlozen (zoals Bob Marshall) heb ik daar geen enkele moeite mee; ál mijn zadels komen van over de grote plas. Simpelweg omdat je daar meer keus hebt en veelal voordeliger in aanschaf.

Wil je een zadel met boom, wacht dan tot je paard is uitgegroeid en laat iets goed aanmeten met een kale boom. Grote(re) kans dat je daar dan ook langer mee doet dan met een zadel wat zonder hulpmiddelen is aangemeten.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:45

een zadelmaker laten komen en een boomloos zadel en met een boom uitproberen :Y)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:48

melissapupa schreef:
een zadelmaker laten komen en een boomloos zadel en met een boom uitproberen :Y)

Leuk advies, maar vind maar eens een zadelmaker die verstand heeft van boomwesternzadels EN boomloze westernzadels........... Een van de twee is al een hele opgave!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:12

En de meeste zadelmakers willen nog niet dood naast een boomloos zadel gevonden worden :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:22

@DubbelDun: dat is echt zo waar! En heel jammer, nu ben je toch een beetje 'veroordeeld' tot zelf aanmodderen bij boomloos...... Je kunt natuurlijk veel aanpassen (pommel, pad, soms kussens), maar het zou zo fijn zijn als er ook goed opgeleide professionele zadelmakers zouden zijn die je hierbij konden helpen. Juist door al die mogelijke aanpassingen is het soms heel lastig om te bepalen wat waar aan ligt en hoe het te verhelpen is......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:34

Die zijn er ook wel hoor, alleen niet zo dik gezaaid :) Buitenzinnig hier van Bokt is er een van :D
Van diverse merken kun je proefzadels bestellen. Helaas is BareFoot daarvan een en die heeft TS al gehad. Alhoewel die ook veel modellen heeft én nieuw moeten ze zich eerst nog 'zetten' dus een nieuw zadel heeft even tijd nodig om ook goed te gaan liggen.

@Loba1 : mocht je eens op een Bob Marshall willen zitten dan zadel ik graag een paard voor je op :D

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:57

Allereerst iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties *\o/*

Wat dubbeldun en turtlelito zeggen is waar: zodra je gaat speuren op het internet naar het waarom van boomzadels, dan worden boomloze zadels finaal afgekeurd en vice versa... Laat staan dat je makkelijk een passer vind die 50/50 tegenover boom en boomloze zadels staat...

Ik vind het verrassend dat hier nog geen negatieve reacties over boomloze zadels zijn geplaatst, misschien komt dat nog :p

Ik ga boomloos toch maar weer overwegen denk ik (heb ik in het afgelopen jaar al meerdere malen gedaan, maar toch nog altijd veel getwijfeld), ik weeg namelijkl maar zo'n 55kg :') en mijn paard is volledig volgroeid (8 jaar) het enige wat nog kan veranderen is de bespiering op haar rug.. Ik heb haar gekocht toen ze net van haar veulen af was, waardoor haar bespiering eigenlijk volledig weg was.. Dat gaat allemaal de goede kant op en ze zit weer lekker in de spiertjes :)

Er zit een man in belgie (skyriding) die boomloze freeform zadels verkoopt (western type) heeft zowel traditionele western modellen (zonder panels/kussens) als eenvoudigere zadels (met panels/kussens).. Ook kan de fork vervangen worden door een andere maat etc.. bevalt me wel.... Die zadels hebben ook een self-centered singel systeem wat de druk goed zou verdelen, heeft hier iemand ervaring mee? Misschien dat ik hem maar eens moet bellen voor een pasconsult...

Mn instructrice rade voor boomzadels eurohorse aan (heeft zijzelf al diverse zadels bij gekocht) iemand daar ervaring mee?

Ben benieuwd :D

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:17

Ik herken het 'geen zadelgevoel' bij boomloos. Ik vind zelf dat een boomlooszadel erg weinig steun geeft. Is persoonlijk natuurlijk, maar zo ervaar ik het.
Ik ben ook overgestapt van dressuur naar western. Mijn paard is wel in de groei en ik heb na een jaar een ander zadel moeten kopen. Het zadel wat ik nu heb is voorlopig okee.

Als je western gaat rijden met stops en spins kan ik me niet voorstellen dat je met boomloos uit de voeten kan. Volgens mij vlieg je dan echt uit de bocht. Ik rijd zelf geen reining. Maar ook bij mijn oefeningen vind ik het wel prettig om enige stevigheid te ervaren. Verder is een westernzadel zo dicht op het paard dat ik mijn paard kan sturen enkel en alleen op mijn zit. Druk ik mijn binnenzitbeenknobbel in t zadel, gaat mijn paard in een volte. Dus daarover ben ik erg tevreden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:20

Evelien heeft een goede Duitse zadelmaker waar ze mee samen werkt en heeft meerdere 2e hands zadels in diverse prijsklassen. Maar geen boomloos :D
FreeForm heeft net een nieuw model westernzadel, hangt alleen een fiks prijskaartje aan :D
Dan heb je meer merken die een stuk goedkoper zijn en voor dat geldt laat je er ook eentje helemaal naar je smaak maken.

Vergeet niet dat een boomzadel vaak meer weegt dan boomloos en met jouw 55 kilo kon het optillen ook problemen kunnen geven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:20

Ik zweer bij boomloos, maar mijn paard past ook geen boomzadels :D
Er zijn veel soorten boomloos, ook die heel erg op boom lijken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:26

ik zou geen boomloos zadel aanraden, zeker niet voor de western. Zijn zadels waar je niets aan hebt qua steun en drukverdeling.

Ik zou bijvoorbeeld eurohorse laten komen en je budget aangeven, en dan kijken of er iets past. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:44

@bonny123 : er zit anders nog steeds een dikke boom tussen jou en je paard. Bij boomloos heb je enkel een dikke pad en je voelt je paard dus juist veel meer/eerder.
Verder zijn er wedstrijdruiters die op een Bob Marshall starten en ook met andere merken worden er wedstrijden gereden.
Een boomlooszadel heeft net zulke fenders en een pommel als een zadel met boom, dus wat zoek je nog meer in 'steun' ??

@gekvanfleur: heb je eigenlijk wel eens op een boomloos zadel gezeten ??

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:10

@ TS, ik heb ervaring met de Freeform enduro. Ook gekocht via Bert van Skyriding.
Ik kan er alleen maar positief over zeggen, geen drukplekken en 1 van de zadels met ruime schoudervrijheid.
Een zalige zit, had hem voor mijn Haflinger die zeer breed geschouderd was.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:11

DubbelDun schreef:
@bonny123 : er zit anders nog steeds een dikke boom tussen jou en je paard. Bij boomloos heb je enkel een dikke pad en je voelt je paard dus juist veel meer/eerder.
Verder zijn er wedstrijdruiters die op een Bob Marshall starten en ook met andere merken worden er wedstrijden gereden.
Een boomlooszadel heeft net zulke fenders en een pommel als een zadel met boom, dus wat zoek je nog meer in 'steun' ??

Jep, veel te vaak. Als je op een NH stal stond omdat je paard dan iig genoeg buiten kwam, moet je accepteren dat je altijd ongevraagd wordt geinformeerd over boomloos, bitloos, ijzerloos. :D Moet zeggen dat het voor de overstap naar de western was. Maar in de dressuurkant om het zo maar even te zeggen vond ik het stuk voor stuk ondingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:13

Maar je hebt dus nooit op een boomloos WESTERN zadel gezeten, laat staan wat oefeningen gedaan zoals stops, spins etc ??

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:16

gekvanfleur schreef:
DubbelDun schreef:

Jep, veel te vaak. Als je op een NH stal stond omdat je paard dan iig genoeg buiten kwam, moet je accepteren dat je altijd ongevraagd wordt geinformeerd over boomloos, bitloos, ijzerloos. :D Moet zeggen dat het voor de overstap naar de western was. Maar in de dressuurkant om het zo maar even te zeggen vond ik het stuk voor stuk ondingen.

:') En nu ben jij de expert +:)+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:19

Ik heb goede ervaringen met Evelien van Eurohorse wat boomzadels betreft. Ze is deskundig, weet dat ook duidelijk over te brengen en neemt de tijd. Je zou eens kunnen kijken of zij een geschikt tweedehands zadel heeft.

Wat boomloze zadels betreft heb ik goede ervaringen met Debra Sibley en Bob Marshall, alle zadels ongepast gekocht, al dan niet van over de plas. En ik heb nu ook een Barefoot Arizona, die functioneert ook prima.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:20

DubbelDun schreef:
Maar je hebt dus nooit op een boomloos WESTERN zadel gezeten, laat staan wat oefeningen gedaan zoals stops, spins etc ??

die boomloze western van barefoot is de enige..vond ik geen boeiend ding. Maar mijn interesse is gewekt, dus zal eens wat research doen. :Y)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:29

Ik heb een tijd met een Freeform wave gereden, een heerlijk zadel, maar geen western. Over de kwaliteit van Freeform in het algemeen niets dan goeds. Ook Skyriding is een aanrader, goede service en eerlijk, verkopen je niets dat niet past.
Verder kun je voor boomloos ook nog kijken bij Equimaro, ook goede zadels en een goede service.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:44

Die van Bob Marshall lijken mij net zo stevig zitten als boomzadels. Barefoot vind ik iets 'soppiger' zachter ogen. Maargoed ik heb alleen nog maar Barefoot gereden :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:45

@gekvanfleur: ik weet niet hoelang het geleden is dat je op een BF-wn gereden heb, maar ondertussen zijn er al diverse modellen in western en het concept als zodanig heeft behoorlijk wat veranderingen ondergaan met VPS en een beter westernlook. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere merken die tegenwoordig in boomloos bestaan.
Dus op basis van één model een mening hebben is op zijn minst gezegd zonde :)
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen na één ervaring boomloos afschrijven, maar dat bij een boomzadel nooit doen....

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:28

TS: het hangt echt van het model/uitvoering af hoe ze 'voelen'.
Ik heb zelf een Arizona Nut (Barefoot), die voelt al weer heel anders (stugger, meer 'zadel'), dan een Arizona in normale uitvoering. En rijd nu op een Startrekk Western, die is boomloos, maar heeft wel (verplaatsbare) kussens en dat is ook weer verschillend.

Grote voordeel van de boomloosjes vind ik inderdaad ook het gewicht en het feit dat ze aan te passen zijn aan de conditie van je paard op dat moment.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:18

Niet alle boomloos is zo'n zacht ding hoor. Jaren op een Barefoot Arizona gereden. Inderdaad, een behoorlijk zacht zadel. Nu rijd ik sinds 2 jaar op een Freemax western en is absoluut het tegenovergestelde. Maar wel degelijk boomloos. De wereld van boomloze zadels staat nu eenmaal niet stil. Gelukkig maar! ;-)