Fijn dat jullie even komen lezen. Ik zit met een dilemma
Ik ben mijn paard nu aan het omscholen naar western en zodoende ben ik dus ook opzoek naar een eerste westernzadel.De mogelijkheden zijn echter oneindig: ik kan niet kiezen tussen boomloos of een aangemeten boomzadel. De angst bij boomloos zit voor mij vooral bij de drukverdeling, er zijn namelijk vele typen boomloze zadels (sommige met drukverdelende kussens, sommige zonder).. Barefoot heb ik al geprobeerd, en dat vind ik echt geen zadels, totaal geen zadelgevoel, ligt raar op haar rug en had niet het idee dat ze er ook beter van liep..
De angst bij de boomzadels zit dan weer bij het feit dat het over een aantal jaar misschien niet meer past...
Ook wil ik mijn zadel niet zomaar van internet kopen (denk aan Amerika ofzo), wil hoe dan ook een passer laten komen (boomloos, of met boom) dus moet wel uit nederland of belgie komen...
Heeft er iemand tips? En waar gaat jullie voorkeur naar uit? Boomloos of met boom? Het gaat om een lang paard met een vrij normale rug (imo), niet rond, maar ook niet spits.. Zelf ben ik geen zware ruiter....
Zoals je begrijpt heb ik dus ook vrij weinig verstand van westernzadels en weet dus ook niet heel goed waar ik op moet letten...
Alvast bedankt voor de reacties!!!
(of een niet goed passende boomlooszadel 
en mijn paard is volledig volgroeid (8 jaar) het enige wat nog kan veranderen is de bespiering op haar rug.. Ik heb haar gekocht toen ze net van haar veulen af was, waardoor haar bespiering eigenlijk volledig weg was.. Dat gaat allemaal de goede kant op en ze zit weer lekker in de spiertjes