[WN] Western Hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Western Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 15:34

Weet niet zeker of het hier goed staat maar denk het wel. Sorry als het niet het geval is.

Ik vind western ( spullen ) er super gaaf uit zien. Alleen ik rij gewoon engels op mijn IJslander. Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om met een western hoofdstel te gaan rijden. Of zit er aan een western hoofdstel weer totaal andere gebruiksaanwijzingen bij? Ik weet niets tot weinig over western :') en het lijkt me heel leuk om dat te leren alleen ik denk niet dat het er in zit voor mij. Maar als ik zou kunnen rijden met een western hoofdstel wat voor hoofdstel zouden jullie mij dan aanraden? Liefst niet al te duur.

troi

Re: Western Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:04

Kan prima, als je een hoofdstel met frontriem en gesloten teugel kiest zit er weinig verschil in.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:08

Ik zou gewoon een western hoofdstel zoeken wat jij leuk vind. Wel zou ik er 1 nemen met een frontriem.
Je kan gewoon het bitje waar je nu mee rijd eraan doen en anders zou ik kijken voor een snaffle, bij een snaffle gebruik je een kinriempje.

Ik heb dit hoofdstel, deze is niet zo duur maar de kwaliteit is gewoon heel goed en ik vind het zelf een mooi hoofdstel. :)

http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=2228

Met dit bit

http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1570

En dit kinriempje
http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1592

Maar je kan dus ook gewoon je eigen bit er aan doen.
Western hoofdstellen worden eigenlijk altijd verkocht zonder teugels, die moet je los kopen.
Je kan dus zelf kiezen of je gesloten teugels neemt of niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:13

D_Desteny schreef:
Western hoofdstellen worden eigenlijk altijd verkocht zonder teugels, die moet je los kopen..

Dat is niet helemaal waar, alleen die hoofdstellen waar wel teugels bij zitten zijn vaak van mindere kwaliteit en de teugels zijn meestal te kort.
Maar op een IJslander kun je prima rijden met teugels van rond de 1,75. Maar als je niet gewend bent om met losse teugels te rijden en het is gewoon voor de lol, dan kun je beter gesloten teugels nemen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:40

Bedankt :D

Ik vind one ear hoofdstel wel heel gaaf. Of is dat niet slim om te doen? Ik heb 2 ijslandse hoofdstellen, bij 1 van de hoofdstellen zit wel een frontriem aan en de ander is zonder frontriem.

Ik rij rij wel met losse teugels, vooral op buitenrit. In de bak de laatste tijd wel met strakkere teugels omdat ik steeds opmerkingen kreeg dat ik mijn teugels te los had. Maar als ik voor me zelf rij op buitenrit hangen ze meestal gewoon los. Rij voornamelijk met mijn zit. Ook rij ik soms bitloos. Ik weet niet of dit ook invloed verder heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:34

Ik bedoel met losse teugel, dat een westernteugels uit 2 losse delen bestaat, niet dat je ze los laat hangen ;)

Een one-ear zou ik niet mee gaan rijden, want daar zit geen keelriem aan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:35

DubbelDun schreef:
Ik bedoel met losse teugel, dat een westernteugels uit 2 losse delen bestaat, niet dat je ze los laat hangen ;)

Een one-ear zou ik niet mee gaan rijden, want daar zit geen keelriem aan.

Ah op die manier, faal. Ik heb met losse teugels gereden toen ze geknapt waren maar het lijkt me niet ideaal haha :')

Er zit ook geen keelriem aan een ijslands hoofdstel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:37

Nou dan hoef je ook geen western hoofdstel te kopen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:41

Aanschouw het hoofdstel van mijn ijs:

Afbeelding

Ik "doe" trail en western horsemanship met 'm dus dit is z'n gewone hoofdstel. De verschillen met een IJslanderhoofdstel/engels hoofdstel zijn dat de teugels niet aan elkaar vast zitten en dat de kinriem aan het bit zit. Een neusriem kan maar hoeft niet, ik rijd liever zonder. Mijn split reins (teugels) zijn 1,98 meter. Ik vind die teugels alleen niet handig op een buitenrit, dus dan gebruik ik een ander hoofdstel met dichte teugels (en een lage neusriem)

Van dit hoofdstel heb ik de bakstukken korter gemaakt zodat de gespen lager zitten. Die zaten bijna tegen de concho bij de frontriem aan en dat vond ik niet mooi. Overigens kun je prima zonder keelriem rijden hoor, je zou niet de eerste zijn die met one-ear en zonder keelriem op een IJslander rijdt :) Aan een gewoon IJslanderhoofdstel zit ook geen keelriem. Keelriemen zijn voor driegangers :P

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:47

haha het ging mij meer dat ik ze heel fancy vind en ik me af vroeg of het ook mogelijk is om er mee te rijden. Maar ik heb al gelezen dat het idd mogelijk is. Blij om te horen, nu nog een hoofdstel vinden die goed bij mijn paardje past :)

Koper, Leuke ijslander! En handige uitleg! Ik heb idd geen keelriem aan mijn hoofdstellen zitten. Ik heb wel ijsjes gezien die een keelriem hadden maar dat is ook maar heel zelden. Ik wist tot een tijd geleden niet eens waar die dingen goed voor waren :P

Dan ga ik verder eens even goed onderzoek doen naar leuke western hoofdstelletjes voor niet al te veel geld :3

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:50

er hoort ook altijd een curbstrap, of bij een scharen bit een curb chain aan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:56

spicegirl schreef:

eh? Ik heb het gegoogled alleen snap het nog niet helemaal? Bedoel je dan bij een one ear hoofstel of bij alle western hoofdstellen? en wat is het precies? Ik wil namelijk niet een al te scherp bit, en het liefste de zelfde die ik nu heb, dubbelgebroken.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:58

Gydja schreef:
spicegirl schreef:

eh? Ik heb het gegoogled alleen snap het nog niet helemaal? Bedoel je dan bij een one ear hoofstel of bij alle western hoofdstellen? en wat is het precies? Ik wil namelijk niet een al te scherp bit, en het liefste de zelfde die ik nu heb, dubbelgebroken.

Kinriempje of kinketting. ;)
Scharenbit moet met kinketting en een trensbit met kinriempje.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:00

D_Desteny, Dus dan zou ik een kinriempje moeten hebben als ik het goed begrijp?

[edit] Heb even op je profiel gespiekt, leuk paard!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:02

Gydja schreef:

Kijk even op mijn foto, daar zit onder de teugels nog een riempje aan het bit. Dat is de kinriem, en die zit dus aan de bitringen vast. Zo'n riempje hoort aan het hoofdstel, je kunt ze gewoon los kopen. Ik heb mijne van een bokker overgenomen via de boktmarkt. En verder kun je een hoofdstel zo fancy maken als je wil. Dus met of zonder concho's, zilver en andere versiering. Ik heb gewoon een opgepimpt trainingshoofdstel maar je hebt ook heel versierde showhoofdstellen. Maar het is natuurlijk wel zonde om daarmee door het bos te hobbelen.

En dank je wel :) Mijne is van Byr maar stalgenoot van mij heeft toevallig ook een Ás (een witte) Ás geeft leuke maar wel uitdagende paarden vind ik :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-06-14 22:05, in het totaal 3 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:03

Ja klopt!
Thnx ik ben ook heel blij met hem! <3

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:06

Ik heb dit hoofdstel ook zonder keelriem (merk ook geen verschil)
Dit is een dubbeloor kopstuk.
De teugelklipjes heb ik aan de bakstukken zitten omdat ik graag van bitten wissel en dat dat zo gemakkelijker is dan schoefjes los te draaien.

Afbeelding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:08

Koper schreef:
Gydja schreef:

Kijk even op mijn foto, daar zit onder de teugels nog een riempje aan het bit. Dat is de kinriem, en die zit dus aan de bitringen vast. Zo'n riempje hoort aan het hoofdstel, je kunt ze gewoon los kopen. Ik heb mijne van een bokker overgenomen via de boktmarkt. En verder kun je een hoofdstel zo fancy maken als je wil. Dus met of zonder concho's, zilver en andere versiering.

En dank je wel :) Mijne is van Byr maar stalgenoot van mij heeft toevallig ook een Ás (een witte) Ás geeft leuke maar wel uitdagende paarden vind ik :)

haha ja kwam er net ook achter hoe het in elkaar zat. Goed dat ik hier toch even een topic heb geopend anders had ik dit nooit geweten. Er is een western winkel bij ons in de buurt die ga ik binnenkort dan even bezoeken ^_^

Je had dus ook al op mijn profiel gekeken ^_^. Ben ook super blij met mijn ijsje, ze moet de vos kleur dan van haar moeder hebben. Jammer genoeg kan ik die nergens terug vinden, op foto dan. Ook zou ik niet weten of Gydja veulens heeft gehad. Hoe bedoel je eigenlijk met uitdagende paarden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:13

Ás geeft wel vaker vosveulens, als de merrie ook vos is heb je met Ás 50% kans op vos en 50% kans op schimmel :) Jouw merrie heeft 1 veulen gehad volgens de database. In 2002, van Selur frá Aldenghoor.

Met uitdagend bedoel ik vooral slim en eigenzinnig, paarden die niet zomaar alles voor je doen en die een behoorlijk eigen wil hebben.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:19

Koper schreef:
Ás geeft vaker vos door :) Jouw merrie heeft 1 veulen gehad volgens de database. In 2002, van Selur frá Aldenghoor.

Met uitdagend bedoel ik vooral slim, paarden die niet zomaar alles voor je doen.

Oh leuk! waar kan ik dat eigenlijk terug vinden?

Ah op die manier. Het is wel herkenbaar!

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:21

Ik heb altijd op een ijslander met een 2 ear hoofdstel gereden. Ging perfevt en het stond heel mooi!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:34

Hoi!
Je kan prima met een westernhoofdstel rijden hoor:) de enige verschillen zijn:
-als je voor een oortje ipv frontriem gaat zit er dus geen keelriem aan, dat maakt qua werking weinig uit. Wel is het zo dat het hoofdstel makkelijker afgleid of afvalt als je pony met zijn hoofd schut oid. Westernruiters rijden doorgaans met een stangbit met een one ear, dan ligt hij wat steviger. Maar als je al zonder frontriem rijd lijkt me dit geen probleem!
-westernhoofdstellen hebben geen neusriem, het paard kan zijn mond dan openen en het kan dus wel gebeuren dat jebit per ongeluk door zijn mond trekt. Vandaar dat kinriempje, stel dat je een noodstop moet maken oid blijft het bit op de plek.
-de teugels, in de western word vaak een teugel uit 2 stukken gebruikt.zoals gezegt kan je een gesloten teugel ook prima gebruiken! Of even oefenen, vond het zelf wel leuk om toen ik begon alles 'af' te maken:p
-de westernbitten zijn anders. De trens is te vergelijken met een western snaffle, alleen zijn ze vaak wat dunner. Je hebt duizend soorten, maar je kan prkma met je huidige bit rijden hoor!
-helaas, de prijs.. voor een echt goed hoofdstel betaal je doorgaans meer als voor een engels hoofdstel. Komt bij dat het dan vaak laaang meegaat en wel mooi is afgewerkt en je kan het zo gek maken als je wil. Goedkoper is voor af en toe mee rijden ook prima, je hoeft natuurlijk niet perse een superduur showhoofdstel;)
Lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt! Succes:)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:49

Ik rijd ook met een westernhoofdstel op mijn ijs. Gewoon een simpel one ear hoofdstelletje. Wel met gesloten barrelraceteugels, want dat beest heeft zo'n kort nekje dat ik niet weet waar ik die einden moet laten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:10

Ik ben ook blij dat mijn teugels korter zijn :j Dat mijn paard een korte hals heeft valt mij niet meer op, ik heb ook geen moeite met de teugels behalve dan dat ze in het bos ineens zomaar steeds uit m'n handen vallen :+ In de bak heb ik dat vreemd genoeg niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:37

Ik wil ook een IJsje! .... Over een paar jaar... de droom wordt dan werkelijkheid. Paard aan huis. IJsje erbij .... en natuurlijk krijgt IJsje dan een westernhoofdstel.