[WN] Vraag over western teugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Vraag over western teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:09

Hallo!

Na een halfuur bokt en internet afzoeken ga ik het toch maar gewoon vragen!

Ik heb vandaag een western hoofdstel gekocht, met teugels.

Nu zitten in die teugels, 2 gaatjes. Na lang zoeken ben ik er al achter gekomen dat daar normaal een leren touwtje zit, zodat je de teugels aan het bit kan vastmaken.
Deze touwtjes mis ik dus.. Is dit ook anders op te lossen? En zo ja, hoe? Zo nee, waar koop ik die dingen? Kan het ook met veters? En hoe maak ik dat dan vast?

Veel vragen, ik weet het, haha.

Even een foto van internet om aan te geven wat ik met die touwtjes bedoel:
Afbeelding

De uitstekende stukjes zeg maar.
Maar hoe zit dat aan de achterzijde vast dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :Y)

Ik ga het hoofdstel gewoon gebruiken voor de leuk, met een normaal bitje, vandaar dat ik er dus ook niets over weet, dressuurmuts :+

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:13

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:16

Je kunt om deze teugels vast te knopen wel veters gebruiken maar het is mooier en steviger om twee stukjes leren koord te kopen of op maat te knippen en die te gebruiken.

Ik neem aan dat je nu losse teugels hebt, dus zonder dat ze aan je hoofdstel of een bit vastzitten? Dan is de werkwijze om het laatste stukje van de teugels om het bit terug te slaan en dan de veter door de gaatjes te rijgen en vast te knopen. Aan de achterkant (eigenlijk de buitenkant) heb je dan een plat stukje leren veter van het ene gaatje naar het andere en de voorkant (binnenkant) leg je een knoop zoals op het plaatje. Het bit hangt dan vast in het onderste/dubbelgeslagen stukje.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:18

Aah, ik snap het.. Dan moet ik daar maar eens naar opzoek.. Want idd, op een andere manier gaat dan niet lukken! Hier had ik zelf nooit uitgekomen, bedankt!

Maflinger:
Aah, dat kan ik ook nog even bekijken! Ik ga morgen eens even kijken wat gaat lukken.
Ik heb idd losse teugels erbij gekocht, nooit opgelet tot ik net bedacht, hoe ga ik die dingen aan mijn bit krijgen... :? :')

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:23

veel schoenmakers hebben ook leren veters in hun assortiment
misschien goedkoper dan het te laten opsturen

wendy1987

Re: Vraag over western teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 10:25

Aah, dat is ook nog een idee! Ik heb nog wel wat spul hier liggen, kan al een heel eind komen denk ik! Ik ga eens even kijken hoever ik kom, vond nog leren stripjes aan een tuig! En het weer is toch niet mooi, dus lekker binnen knutselen!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:57

Als het vrij dikke leren teugels zijn, kan je het beste waterloops gebruiken, teugels van harness leather willen nl niet zo makkelijke dubbel buigen :P

Afbeelding

Heb je je hoofdstel & teugels in een winkel of webshop gekocht?
Bevestigingsmateriaal (waterloops & strings) horen er eigenlijk standaard aan te zitten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:02

Ik heb het op een 2e hands markt gekocht. Echte leek, dus nooit op gelet hoe ik die dingen aan het bit ga krijgen.. :=

Maar inmiddels met jullie hulp, een oud hoofdstel, een mes en een gaatjestang, zelf de loops gemaakt. Nu alleen nog veters erin. Ga het nu even doen met gewone veters, maar ga wel leren halen. Of er is vast iemand in de familie die nog wel leren veters over heeft!

Nu het hoofdstel zelf nog even mooi schoonmaken, en dan straks maar eens foto maken :D Ik ben er blij mee, was al een tijdje opzoek en kwam het nu echt super goedkoop tegen *D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:34

Ik heb zelf snaps aan mijn teugel gemaakt en het daarmee aan mijn hoofdstel gezet, is maar net wat je praktisch vindt. :)

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 13:37

Ja, dat wordt de volgende stap. Ik moet toch ook haken gaan halen voor mijn halstertouwen die achter elkaar gesloopt worden, dan kan ik die ook gelijk meenemen! Is idd fijner als ik foto's wil hebben zonder teugel eraan.

Inmiddels zitten de teugels aan mijn bit vast! Het is jammer dat het weer gewoon niet uitnodigt om naar buiten te gaan.. Maar straks toch even wat plaatjes schieten als dat lukt alleen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 16:15

Kijk, het is gelukt! Bedankt voor jullie meedenken!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:08

@wendy1987: op zich een mooi hoofdstel, maar de bakstukken zijn te lang voor je paard. ZIjn oren zitten nu echt niet prettig voor hem. Ook zit de keelriem te los ;) Die heeft zo geen funktie.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 19:29

Zijn ze zoveel te lang ja? Ik ga niet dagelijks met dit hoofdstel rijden. Sterker nog, ik denk niet eens maandelijks :') Is echt meer voor een keer een fotoshoot oid. Ik rijd haar liever met een neusriem. Maar voor de foto's vind ik dit wel mooi. En ik stoor me er niet echt aan dat ze dan misschien iets minder ruimte heeft bij haar oren.
En de keelriem, moet die dan strak bij zo'n hoofdstel? Ik heb hem altijd zo hangen, vuist ertussen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:33

Zorg wel even voor een kinriempje aan je bit ...

Verder ben ik ook wel nieuwsgierig naar de vervolg reactie van dubbeldun. Zo leert men weer! :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:15

@wendy1987: de bedoeling van een keelriem is om het hoofdstel op het hoofd te houden :) Nu kan hij het zo afschuren. Dat is dus gewoon een veiligheids iets.
Verder wil je juist met foto's een beetje professioneel overkomen; dit geeft eerder het tegenover gestelde beeld.
Citaat:
En ik stoor me er niet echt aan dat ze dan misschien iets minder ruimte heeft bij haar oren.

Dat vind ik een erg sneue uitspraak. Het gaat er toch om dat het paard zich prettig mag voelen in goed passende spullen !!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 20:20

Dit was om even snel te laten zien hoe het zat, de fine tuning moet sowieso nog gebeuren.

Daarbij valt het wel mee bij haar oren, er zit nu vooral een hele berg pluis omheen.
Het paard mag zich zeker prettig voelen.. Maar 10 min voor een foto serie gaat ze echt niet dood van. En dat bedoel ik niet neerhalend, maar ze kan echt wel iets hebben. Mocht ik weer een andere goedkope vinden (hoofdstel) dan zal ik daar zeker op letten en gaat deze gewoon weer de deur uit :)

En mbt de keelriem, ok, maar is dat met een gewoon hoofdstel dan ook zo? Of is dat echt een western iets dat hij dan strakker moet zitten? Druist zo tegen gevoel in omdat hij altijd losser zit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:51

De meeste keelriemen zitten te los. Het hoort in de keelholte te zitten en niet op de kaak te hangen.

Ik denk dat er weinig meer valt te 'fine-tunen', de bakstukken zijn gewoon te lang.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:19

Ik vind het hoofdstel ook wat "samengegooid" ogen. De buckle aan het bakstuk past niet bij het andere 'zilver'. Teugels passen er ook totaal niet bij. Het lijkt (maar dan kan misschien aan het licht liggen) dat er twee kleuren leer inzitten, de bakstukken lijken lichter dan de rest. Ik vind het absoluut niet mooi voor een fotoshoot. De bakstukbuckle moet lager, of je moet de ruitvormige concho aan de browband verwijderen, dat zou al een mooier beeld geven.
Leer goed olieën en zilver eens oppoetsen zal ook al helpen. :=

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 21:00

Teugels klopt. Die zullen er vast niet bijhoren, maar ik ga niet op professionele fotoshoots mensen. Het is voor mij gewoon voor erbij. Af en toe eens, wat volgens mij bijna iedereen wel heeft.
Het hoofdstel zelf heeft wel dezelfde kleur, maar moet nog beter ingevet/geolied worden. De ruitvormige concho kan ik idd wel eens eraf halen om te kijken hoe dat staat.
Bij gebrek aan tijd moet ik de rest allemaal nog goed schoonmaken. Tijd ligt niet voor het oprapen helaas.

Onthoud dat ik er dus verder niets mee doe, het is vnl een aanvulling op een al te grote verzameling. Mocht ik een keer zin hebben, kan ik zelf wat foto's maken. Gewoon meer voor de fun. Ik stoor me dan dus niet aan 2 kleuren leer van teugels en hoofdstel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:18

Het gaat niet over de KLEUR van de teugels. De teugels zijn van een heel andere STIJL met die rawhide dan de rest van het hoofdstel. Gewone effen teugels zouden al mooier ogen.
Mijn teugels zijn ook meestal donkerder dan de rest van het hoofdstel.