[WN] Info/ervaring westernzadels gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Info/ervaring westernzadels gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:25

Hallo bokkers!

Ik zit er misschien over te denken om voor mijn paard een westernzadel aan te schaffen maar aangezien dit mijn eerste westernzadel word wil ik graag van te voren weten wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten qua pasvorm.

Graag wil ik jullie vragen om ervaringen en tips, heb al wat topics doorgespit maar wil me graag goed laten informeren.
Ik rijd al jaren met een dressuurzadel, 17,5 inch, medium boom en teruggesneden kamer.
Paard heeft een redelijk hoge schoft, normale lengte rug, denk dat een medium/small ook prima past.

Wat ik graag wil weten is welke merken goed zijn, met name voor hoge schoft, waar ik op moet letten met passen (gaat iemand met ervaring zowiezo mee), en eigenlijk alles erom heen, kosten zijn ook erg interessant.

Doel is voor langere buitenritten, ik ga er geen Western mee rijden zeg maar, dus recreatief gebruik.

Brand los, ik ben erg benieuwd :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:47

Hier zijn al heel veel topics over. Bij een westernzadel kun je niet zomaar zien of dat past of niet zoals bij een dressuurzadel. Eigenlijk moet een westernzadel altijd gepast worden met de kale boom op de rug. Hier op bokt lees ik heel veel goede ervaringen met Eurohorse.

Anoniem

Re: Info/ervaring westernzadels gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:52

Dank je wel, heb al veel topics gezien en gelezen maar ik wil graag ervaringen van mensen, qua merk, prijs etc.
Eurohorse heb ik ook veel goede over gehoord.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:01

Evelien van Eurohorse bellen, die kan je een prima zadel aanmeten. De belangrijkste tips:

- spaar eerst flink. Ga uit van ong. 1000 euro voor een goed tweedehands zadel via Evelien (kan goedkoper hoor, daar niet van. Maar het is fijn om wat keuze te hebben). En dan nog zo'n 150-200 euro voor een fijne pad met wolvilt.

- ga niet zelf een 'expert' meenemen die het zadel gaat passen voor je. Iemand die Engelse zadels kan passen, kan dat vaak niet van westernzadels. En die heeft alsnog geen kale boom om mee te passen. Kortom, laat dat over aan Evelien.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:06

Ik ben (na altijd dressuur te hebben gereden) met paard en al naar Arthur's westernstore gereden. Daar op verschillende zadels gereden en een lekker en goed zittend zadel (tweedehands 600 euro, merk Garland) gekocht. Hij geeft advies over westernrijden, zadel, hoe te zadelen (singelen en juiste positie op rug enz.) en over de juiste pad (dikte, grootte, enz.....). Je kunt daar in een binnenbak terecht, en eventueel van te voren ook nog longeren als je paard het spannend vindt. Waren heel vriendelijk en behulpzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:41

Ryder, bedankt voor de tips.
Is allemaal nog niet zeker hoor dat ik definitief een zadel ga kopen, wil mij eerst graag goed laten informeren.
Qua prijs had ik wel al in gedachten dat je niet zomaar een goedkoop modelletje moet kopen, belangrijkst is natuurlijk dat het goed past op mijn paard, sparen moet ik dus zowiezo :D
Zit er nog veel verschil in pads?

Emil01, jij ook bedankt voor het advies, ga er zeker eens naar kijken.

Zoals eerder gezegd is er nog niks definitiefs of ik een zadel ga kopen, laat me graag van te voren goed informeren en er moet dan zowiezo even gespaard worden ;)

Maar meer tips zijn van harte welkom natuurlijk :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:20

tja, wat een heel fijn alternatief is, is een boomloos western zadel van bv barefoot
die zijn wat prijs vvriendelijker als het voor een zadel 'voor erbij' is

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:51

En barefoot western zadels vind je ook 2dehands ;) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:19

Bedankt voor de tips!
Hier had ik nog niet over nagedacht, en ga ik zeker naar kijken.

Boomloos kan in principe op ieder paard of zit daar ook nog weer verschil in?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:21

Romy1234 schreef:
Bedankt voor de tips!
Hier had ik nog niet over nagedacht, en ga ik zeker naar kijken.

Boomloos kan in principe op ieder paard of zit daar ook nog weer verschil in?

Ook boomloos moet passen. Zowel voor paard als ruiter. Dus nee, boomloos kan niet op ieder paard :n Geen enkel zadel kan op ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:35

Dank je wel Wendy, waar zit het verschil in met boomloze zadels?
Waar moet ik op letten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:52

Niet ieder merk boomloos kan op elk paard, maar er zijn merken die op veel meer paarden passen dan andere merken :)
Hoe stugger het zadel des te kleiner de paskans, hoe soepeler het zadel des te groter de paskans.
Zelf rijd ik al jaren Bob Marshall en die heeft al vele proefruiters en paarden gezien en paste tot nu toe op alles :)

Een goed gebruikt 2e hands fabrieksmatig boomzadel heeft de voorkeur tegen een middenklasser nieuwe (van de plank) omdat hier het leer zich nog niet rond de boom gevormd heeft. Het zadel lijkt dan te passen, maar na een paar maanden wordt duidelijk dat het helemaal niet past. Iets waar je met een ouder zadel dus geen last van hebt.

Bij de duurdere (handgemaakte) zadels wordt er gepast met een kale boom, dat geeft een juister beeld, maar daar zijn de kosten dan ook naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:26

DubbelDun schreef:
Niet ieder merk boomloos kan op elk paard, maar er zijn merken die op veel meer paarden passen dan andere merken :)
Hoe stugger het zadel des te kleiner de paskans, hoe soepeler het zadel des te groter de paskans.
Zelf rijd ik al jaren Bob Marshall en die heeft al vele proefruiters en paarden gezien en paste tot nu toe op alles :)

Een goed gebruikt 2e hands fabrieksmatig boomzadel heeft de voorkeur tegen een middenklasser nieuwe (van de plank) omdat hier het leer zich nog niet rond de boom gevormd heeft. Het zadel lijkt dan te passen, maar na een paar maanden wordt duidelijk dat het helemaal niet past. Iets waar je met een ouder zadel dus geen last van hebt.

Bij de duurdere (handgemaakte) zadels wordt er gepast met een kale boom, dat geeft een juister beeld, maar daar zijn de kosten dan ook naar.

Bedankt :) klinkt heel logisch wat je zegt, zal dit ook zeker meenemen in mijn beslissing.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:24

Bij een boomloos zadel is vaak een hogere schoft een probleem. Tenminste dat is mij verteld. Ik heb een paint met een normaal tot hogere schoft. Voor haar zou een boomloos zadel al geen optie zijn..... Dus ook een boomloos zadel zou ik zeker passen om te zien of het met een hogere schoft wel uit komt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:43

Passen zegt meer dan je iets laten vertellen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:56

emil01 schreef:
Bij een boomloos zadel is vaak een hogere schoft een probleem. Tenminste dat is mij verteld. Ik heb een paint met een normaal tot hogere schoft. Voor haar zou een boomloos zadel al geen optie zijn..... Dus ook een boomloos zadel zou ik zeker passen om te zien of het met een hogere schoft wel uit komt.

Is echt onzin hoor. Ik rij mijn ouwetje nu nog met een boomloos zadel en die heeft een behoorlijk hoge schoft/holle rug. Mijn huidige paard heeft ook een behoorlijke schoft.

Je moet er alleen een passend pad bij hebben. Ik heb een Swayback pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:00

Dubbeldun, welk boomloos zadel heb jij dan?
Zal het ook even onthouden qua pads.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:28

Ik heb een Bob Marshall en heb ook nog een CY-JBN (zie onderschrift) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:22

Even gekeken maar wat een gaaf zadel zeg!

Als er nog meer mensen met tips zijn graag!

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:43

Ik heb ook nog een nieuw boomloos westernzadel te koop. Past goed op mijn kwpn'er met hoge schoft. Misschien is het iets voor je. Je mag me altijd pb'en

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:48

Eigen expert mee brengen dat ken ik helaas maar al te goed. -O-
Miepje had er "verstand "van want ze had een cursus gedaan.......right. Verkocht zichzelf als zijnde zadelpasser. :n
Toen mijn peerd ineens niet meer zo goed in galop kon en niet zo fijn meer liep ben ik eens verder gaan kijken.
Evelien van Eurohorse raadde me aan bij het zien van mijn paard hem eerst maar eens te laten behandelen.
Zijn rug was een beetje erg verziekt door een zadel met te grote boon maat :(
Dus eerst mijn paard behandeld en daarna een zadel door Evelien aan laten meten.
Daarna nooit nergens last meer mee gehad en dat zadel zit als gegoten zowel voor hem als voor mij.

Dus ja......het is maar wat je wilt en zoekt. Persoonlijk zou ik liever meer betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:53

ElfiL92 schreef:
Ik heb ook nog een nieuw boomloos westernzadel te koop. Past goed op mijn kwpn'er met hoge schoft. Misschien is het iets voor je. Je mag me altijd pb'en

Ik zal het even in mijn achterhoofd houden, wel mooi zadel trouwens.
Zie alleen dat je niet in de buurt woont dus dan word passen al lastig.

quartel schreef:
Eigen expert mee brengen dat ken ik helaas maar al te goed. -O-
Miepje had er "verstand "van want ze had een cursus gedaan.......right. Verkocht zichzelf als zijnde zadelpasser. :n
Toen mijn peerd ineens niet meer zo goed in galop kon en niet zo fijn meer liep ben ik eens verder gaan kijken.
Evelien van Eurohorse raadde me aan bij het zien van mijn paard hem eerst maar eens te laten behandelen.
Zijn rug was een beetje erg verziekt door een zadel met te grote boon maat :(
Dus eerst mijn paard behandeld en daarna een zadel door Evelien aan laten meten.
Daarna nooit nergens last meer mee gehad en dat zadel zit als gegoten zowel voor hem als voor mij.

Dus ja......het is maar wat je wilt en zoekt. Persoonlijk zou ik liever meer betalen

Duidelijk :)
Dan laat ik inderdaad liever Evelien erbij komen om te passen, liever inderdaad iets meer geld kwijt als een paard met een niet passend zadel met alle gevolgen van dien.
Bedankt voor je ervaring!