[WN] Zadels passen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Zadels passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:16

Hallo,

Aangezien ik een goed passend zadel wil maar toch liever voor een 2dehands ga vraag ik me af welke manier het beste is om een 2dehands zadel te passen. Zowiso wil ik een vakman aan mijn zijde die bepaalt welk zadel wel of niet geschikt is.

Maar zadelpassers zijn er in verschillende soorten zo te lezen. Mensen die met het handje enkel wat voelen of de druk gelijk verdeeld is. Mensen die met ijzerdraad of een speciale blauwe "spin" een mal maken van de rug (van achter de schouder tot de laatste rib), een drukmeting pad, zelf mensen die met gips aan de slag gaan en dan overal met de mal zadels gaan keuren.

Er staan veel 2dehands westernzadels op de online zoekertjes sites te koop. Dan vraag ik me af. Kopers: Hoe beslissen jullie om over te gaan tot de koop van het zadel en weet je of het past?
Ga je dan bij elk zadel die je leuk vind en op het zicht lijkt te passen, kijken met paard in de hand en zadelmaker/-passer op de achterbank?

De beste manier om een passend zadel te hebben is een (custom)zadel laten maken die je van op de kale boom past. Maar hoe krijg je dan een goed passend zadel die echt al een zadel is en waarvan er geen boom (meer) beschikbaar is op dat moment (denk aan particulier verkoop)?

En wat met een jong paard die z'n eerste zadel moet? Daar kun je geen customzadel voor laten maken aangezien die over de jaren nog verandert door training en groei? Hoe bepaal je dan welke maat je moet hebben (FQ, Q, Reg.?). Haal je er een zadelpasser bij die je alles laat bepalen, dan vriendelijk bedankt en waarna je dan opzoek gaat naar je 2dehands droomzadel op een zoekertjessite met de informatie die je ingewonnen hebt?

Ik wil echt een goed passend zadel, maar het lijkt me zo griezelig om het risico te nemen dat je paard stiekem toch last ondervindt van dat ding op z'n rug. Ik weet wat ik wil van type zadel, welke kwaliteit, welk budget. Maar toch weet ik niet waar en hoe het op een correcte manier aan te pakken.

Hoe pakken de westernbokkers dit aan?

2a54z6e45r6r

Re: Zadels passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:38

Heeft niemand een passend zadel?

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:42

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:42

Hier 2 zadels en 2 paarden maar beide zadels passen niet perfect of gewoon niet maar beide paarden lopen fijn onder de zadels.

Het zadel dat wél goed (maar gewoon niet perfect) past heb ik gewoon met veel paswerk uitgekozen. Paard loopt er fijn onder, over de rug, soepel in wendingen etc.

Het zadel heb ik door een kundig iemand laten passen maar door de hoge vraagprijs heb ik het zelfde zadel (zelfde boom en inchmaat) op marktplaats gekocht voor een lagere prijs.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:45

Ik heb eerst Evelien van Eurohorse benadert om mijn oude zadel te passen. Daarna ben ik gaan rondkijken voor een ander zadel. Toen kon ik een vaquerozadel overnemen. De zadelmaker is met een kale boom komen passen en toen hij bleek te passen heb ik het zadel gekocht. Helaas rijd ik nu niet meer op mijn pony en het zadel staat te koop (licht ook niet meer 100% lekker omdat mijn pony flink is afgevallen). Hij zit overigens in Venlo, geen idee of dat in de buurt is?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:53

Ik belde Eurohorse. Evelien legt goed uit waarom een zadel wel of niet past. Als je een zadel bij haar koopt zit het consult bij de prijs in.

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:03

ik rijd zelf met een wintec zadel, ideaal als je paard nog jong is of in mijn geval oud, dan kan je makkelijk een andere boom er in schroeven (dan ben je voor 20 euro klaar ipv dat het opgestuurd moet worden etc)
zadels zijn erg fijn, makkelijk in het onderhoud en niet duur

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:08

Het is voor een paard die nooit eerder een zadel gehad heeft. En ik wil een tweedehands Wade tree in een goeie kwaliteit. Dus weet echt niet waar beginnen met mijn pas- en zoektocht

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:09

Zit er ook een verwisselbare boom in de wintec westernzadels ja? Nooit geweten.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:12

Wintec westernzadels zijn de low-end van de westernzadels. Aangezien je vooral betaalt voor kwaliteit heb ik dan liever een duurder zadel. Hoe jong of hoe oud mijn paard ook is. Wil enkel goeie zadels voor mijn paard.

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:19

ik weet niks van westernzadels
wat bedoel je hier mee te zeggen, low-end? er is niks mis met die zadels hoor maar goed als jij liever 2000 - 3000 euro neer telt voor een zadel moet je het zelf weten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:21

Ik heb mijn zadel aan laten meten door eurohorse.
Ben er echt super tevreden over.....nog steeds.
De service is meer dan netjes en mijn zadel past perfect.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:23

incredible90 schreef:
ik weet niks van westernzadels
wat bedoel je hier mee te zeggen, low-end? er is niks mis met die zadels hoor maar goed als jij liever 2000 - 3000 euro neer telt voor een zadel moet je het zelf weten

De goedkopere versies, er is inderdaad niets mis met die zadels :)

Mijn bron: http://www.western-saddle-guide.com/wes ... rands.html

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:12

De kortste klap is een passer met een stapel zadels te laten komen, zoals eurohorse.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:07

2a54z6e45r6r schreef:
En ik wil een tweedehands Wade tree in een goeie kwaliteit. Dus weet echt niet waar beginnen met mijn pas- en zoektocht

Neem eens contact op met http://www.vaquero.nl :j
Louis maakt niet alleen custom zadels (specialiteit; Wade saddles) en past altijd met kale boom, maar hij heeft ook wel eens een tweedhandse te koop. Deze staat momenteel via zijn fb pagina te koop: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 7825_n.jpg :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 06:55

Ik heb een Wade van Vaquero te koop, Louis kan met de kale boom langs komen om te kijken of hij goed is voor jouw paard.
Er zit een wijde boom in, lag op en brede Haflinger.
Je mag me altijd PB'en voor info.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:29

Pff,
Begin steeds meer vertrouwen te verliezen in een gewoon westernzadel die je in een shop koopt. Zélf bij de duurdere merken :(

Enkele horror beelden:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0013_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 990279e6ee
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1453_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5415_n.jpg

Foto's zijn allemaal van: https://www.facebook.com/het.westernzadel

En dan op een blog van een zadelboommaker:
http://www.rodnikkel.com/content/saddle ... as-inside/

Waar kan je dan nog een goed merkzadel vinden met een goeie zadelboom gemaakt zoals het hoort?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:58

@2a54z6e45r6r: dacht je werkelijk dat er alleen in goedkope zadels met spijkers/nieten gewerkt werd....helaas voor jou...

Als je geen fabrieksmatig gemaakt zadel wilt zul je iets zelf moeten laten maken. Voordeel daarvan is dat je ook kunt passen met een kale boom. Die je bijvoorbeeld bij je zadel bewaart zodat je ook met tussenpozen nog eens kunt checken of hij echt nog goed past. Ook handig bij verkoop :D

Of je neemt een goede boomloze ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:46

Nee maar het is nog erger gesteld dan ik dacht :')

Een boomloze is moeilijk omdat m'n paard weinig schoft heeft, korte rug en overbouwd. Dus die zadels drukken vooraan op de schouders.

Een custom dacht ik ook over maar er zijn mensen die het volgende zeggen:
Zadel met boom op maat is voor één specifiek paard opgemeten op één specifiek moment. Dergelijke zadels kunnen later niet meer zo goed passen en/of zijn niet meer verkoopbaar achteraf.... Zadel met boom op maat kan je nadien eigenlijk niet meer verkopen of gebruiken op een ander paard.

Voor een jong startend paard is een zadel op maat volgens velen stom en kan je daar beter mee wachten tot het paard helemaal volgroeid is.

Dus weet ik echt niet meer wat doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:49

Maar meestal gebruikt een zadelmaker gewoon standaard bomen, tenzij het paard een afwijkende rug heeft dat de standaard bomen niet passen. Dan kan er een boom op maat gemaakt worden, maar dat is best prijzig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:00

Laat je adviseren door Evelien van Eurohorse :j

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:03

Ja die heb ik gecontacteerd maar die heeft geen Wade op voorraad en de zadels die ze 2dehands nemen die zijn ook fabrieksmodellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:03

2a54z6e45r6r schreef:
Een boomloze is moeilijk omdat m'n paard weinig schoft heeft, korte rug en overbouwd. Dus die zadels drukken vooraan op de schouders.

Weinig schoft is geen reden om geen boomloos te nemen, daar heb je met boom net zoveel 'last' van :D
Korte rug hoeft ook geen reden te zijn; boomloos heb je in vele lengtes.
Overbouwd kán een reden zijn, maar heeft dan niets met drukken te maken, maar is een balans-ding. En ook daar heb je met een boomzadel net zoveel last van.
Alhoewel ik laatst met mijn Bob Marshall bij iemand was met een overbouwd paard en die viel idd met haar boomzadel naar voren. Met zowel mijn BM als de JBN (zie onderschrift) had ze daar géén last van.

Citaat:
Zadel met boom op maat is voor één specifiek paard opgemeten op één specifiek moment. Dergelijke zadels kunnen later niet meer zo goed passen en/of zijn niet meer verkoopbaar achteraf.... Zadel met boom op maat kan je nadien eigenlijk niet meer verkopen of gebruiken op een ander paard.

Dit gaat alleen op als het paard waar het voor is aangemeten zo'n afwijkende vorm heeft dat het idd niet zonder aanpassing op een ander paard past. Maar een handgemaakt zadel kan makkelijker uit elkaar en er kunnen aan de boom kleine veranderingen gemaakt worden waardoor het een gangbaardere maat krijgt.
Dat eea het zadel niet goedkoper zal maken moge duidelijk zijn.

Citaat:
Voor een jong startend paard is een zadel op maat volgens velen stom en kan je daar beter mee wachten tot het paard helemaal volgroeid is.
Dat klopt. Maar ook dan kan je paard ernstig ziek worden en afvallen, sommige paarden hebben duidelijk een zomer- en winter 'voorkomen' en ook bij een drachtige merrie kan een pasgemaakt zadel niet meer goed passen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:04

2a54z6e45r6r schreef:
Ja die heb ik gecontacteerd maar die heeft geen Wade op voorraad en de zadels die ze 2dehands nemen die zijn ook fabrieksmodellen.

Maar ze kan bij je komen passen en je goede raad geven.
Echt waar.....ze heeft mij toen ook echt super geholpen en dan krijg je advies van iemand die er echt verstand van heeft.

Anders zou ik het ook echt niet weten helaas

Mijn mannetje heeft ook weinig schoft en een korte rug......toch heeft hij iets wat hem als gegoten zit.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:07

Ja inderdaad maar dan moet ik of zij eerst een zadel hebben die in aanmerking komt :p
En dat is zo'n moeilijke zoektocht