[WN] Past mijn westernzadel op mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Past mijn westernzadel op mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:11

Hoi iedereen,

Ik ben een westernzadel leek een ben een beetje op zoek naar bevestiging.
Er is een zadel passer bij dit zadel geweest dit het zadel goed bevonden heeft maar ik twijfel over de kundigheid van de zadelpasser, niet omdat er een probleem is maar gewoon omdat ik een leek ben en dus zelf weinig kan zien.

Hij heeft gekeken of de boom goed was en of de lengte goed was, hij heeft niet met een kale boom gepast maar gewoon zo gekeken of het goed paste, kale boom kon moeilijk omdat het een 2dehands zadel is. Ik vind zelf op het eerste zicht dat het goed ligt maar omdat ik een leek ben kan ik dat zelf moeilijk beoordelen.

Mijn andalusische merrie heeft een brede hoge schoft en een klein beetje een holle rug en ik heb de indruk dat het zadel mooi de rug volgt en dus nergens brugt.

Verder heb ik er dit weekend tijdens ons weekend in de Veluwe 2x 30 kilometer mee gereden en merkte tijdens de tussenstop smiddag's dat de ruggegraat bezweet was, ik vroeg me af of dit normaal was? Bij een engels zadel weet ik dat de ruggegraat droog moet zijn maar bij een westernzadel weet ik dit dus niet zeker, het is zo dat er onder mijn zadel een dikke pad ligt met wollen onderkant, lijkt me logisch dus dat dat een beetje zweet, iemand die me hierop bevestiging kan geven?

Hier zijn de foto's:

[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/198/xgz1.jpg][/IMG]
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/32/74ih.jpg][/IMG]
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/46/xusn.jpg][/IMG]
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/843/kmqg.jpg][/IMG]
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/841/nq0v.jpg][/IMG]
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/577/xq3f.jpg][/IMG]
Bedankt voor het lezen en ik hoop op enkele tips :o

Maureen95

Re: Past mijn westernzadel op mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:12

Bij welke zadelmaker ben je geweest?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:13

Een zadelmaker voor engelse zadels of voor westernzadels?
En wie was het?

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:16

Ik ben van belgie dus het was een belgische man, hij was zadelpasser voor westernzadels maar deed ook engelse zadels.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:23

Ik zou als ik jou was Evelien van Eurohorse contacteren en vragen of zij iemand in België weet die ze kan aanraden. Evelien komt door heel Nederland en staat zeer goed aangeschreven op het gebied van westernzadels aanmeten ed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:25

Aan de voorkant op de schoft is er genoeg ruimte en ook de foto van de schouder lijkt het zadel mooi die lijn te volgen.
Echt deze foto https://imagizer.imageshack.us/v2/762x5 ... 2/74ih.jpg vind ik het zadel niet zo fijn passen. Het komt aan de achterkant in het midden iets omhoog en aan de onderkant 'boort' het zich in de buik. Dit zou door de nieuwheid kunnen komen, misschien moeten de skirts nog wat gaan 'meeveren', maar het zou ook kunnen dat op de rug de bars toch iets te krap zijn.
Best probeer je het zadel eens zonder pad maar met een dunne lichte doek er onder. Niet poetsen en dan een kwartiertje rijden zodat je paard net bezweet is.
Op de doek zou je dan een mooie egale afdruk van de bars moeten zien waar die de rug raken. "Schone" plekken is dan niet goed.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:25

Ik vraag gewoon of iemand een wil kijkens of het zo op het zicht goed ligt, zoals ik al zei heb ik er al een zadelpasser bij gehad, ik vraag als leek gewoon bevestiging. Indien iemand een vermoeden heeft dat het toch niet past ben ik steeds bereid om contact op te nemen met evelien, maar graag eerst feedback zodat ik mijn vragen aan evelien gerichter kan stellen :)

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:27

Dat van die dunne lichte doek ga ik eens proberen, op de foto schudde zich nu wel net, dus wellicht ligt het daar aan, hoewel ook de zadelmaker zei dat het zadel zich nog moet zetten omdat het vrij nieuw is, het is wel een 2dehands maar heeft nooit op een paard gelegen dus dat kan idd zo zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:29

Dat kan kloppen, maar dan zouden de skirts eerder wijd staan ipv te rond zoals nu.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:29

Even 2 quote posts van mezelf uit een ander topic waar ook gevraagd wordt of een zadel past.

Is heel simpel vanaf een foto bijna niet te zien. Daarvoor ben je een pasmal nodig om te kijken of hij ook in het midden netjes de contouren van je paard volgt. Dat is zonder zon mal niet te zien of voelen. En omdat een westernzadel geen kussens heeft is dat meer dan belangrijk.

Ik kom van oorsprong ook uit de dressuur, en daarbij kan je idd nog wel zien of het past of niet. Dat is met een westernzadel dus echt niet mogelijk. Je kan niet zien hoe goed (of niet) je zadel de vorm van de rug volgt. Tenminste niet zonder een mal. Moest even een foto oploaden, maar dit is een zadelpasmal op de rug van 1 van mijn paarden.
Afbeelding

Die mal maak je dus helemaal pas op de rug, en daarna leg je hem in het zadel (welke op dat moment dan op zijn kop/knop ligt) dan pas kan je enigzins bekijken of het zadel de contouren van de rug volgt.

Elke andere manier van passen.......... Don't do it en zeg gelijk, zo niet. Het (beroemde) handje onder het zadel door is nl de absoluut foute manier om dat te voelen. Je drukt het zadel omhoog en het geeft dus een vertekend beeld van het wel of niet passen.

Als je twijfel hebt zou ik een second opinion van een andere zadelpasser willen. Evelien van Eurohorse is idd erg goed. en die past ook met de mal.
En een ruggegraad hoort normaal droog te blijven. Maar dat kan ook aan je pad liggen. Als het om het pad gaat van je laatste foto kan het daaraan liggen. Die is imo ook wel erg groot voor je zadel.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:33

Bedankt voor jullie reacties.
De ruggegraat was dus nat maar ik vermoede al dat het aan de pad lag, die is van wol aan de onderzijde en dat zweet dus erg, wat voor pad kan ik er best onder leggen om dit te vermijden of kan dit geen kwaad?

Hij heeft gepast met de handje onder het zadel techniek dus wellicht dat ik idd beter bevestiging vraag van iemand zoals evelien.

Maar graag nog tips waarop ik moet letten zodat ik mijn vragen gerichter kan stellen :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:08

Ik snap alleen niet wat je nu wilt? Je wilt reacties met antwoorden erin verwerkt of het past/wat je moet vragen om erachter te komen of het past. Dat antwoord is er nu al een paar keer gegeven toch? Van een foto is het niet te zien, evenmin voor bokt als voor een zadelmaker. Als je zelf al tot de conclusie komt dat je zadelmaker wellicht te wensen over heeft gelaten aan het passen en aanmeten, wat is dan nog je vraag?
Rest je nu toch gewoon zoeken naar een goede western zadelmaker? Of denk ik nou heel raar? :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:18

OlympicOrry schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
De ruggegraat was dus nat maar ik vermoede al dat het aan de pad lag, die is van wol aan de onderzijde en dat zweet dus erg, wat voor pad kan ik er best onder leggen om dit te vermijden of kan dit geen kwaad?

Wol hoeft niet het probleem te zijn. Ik zou zelf zeggen, eerder pad te groot, niet goed contour van de rug van je paard volgend enz enz. Maar dr zit dus ook een kans in dat je zadel de ruggegraad niet goed vrijlaat. Doe de test van DD en je weet het :D ;)

OlympicOrry schreef:
Hij heeft gepast met de handje onder het zadel techniek dus wellicht dat ik idd beter bevestiging vraag van iemand zoals evelien.

Heeeeeeeel fout dus :( Ik zou idd Evelien laten komen het zadel goed te laten checken.

OlympicOrry schreef:
Maar graag nog tips waarop ik moet letten zodat ik mijn vragen gerichter kan stellen :)

Vraag gewoon Evelien dr oren van het hoofd }> sorry wordt nu een beetje melig, ben aan de studie en SOG (studie ontwijkend gedrag) aan alle kanten :D Je kan Evelien echt wel vragen waarop te letten. Ze zal je er een eerlijk antwoord in geven.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 18:26

Ik heb evelien idd ff een mailtje gestuurd met mijn berg vragen, ik ga morgen eens ff proberen mijn dressuur doek eronder te leggen om eens 15 minuutjes te rijden en zien wat dat zegt, en dan wacht ik nog ff het antwoord van evelien af :)