[WN] Aanschaf tweedehands westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Darah

Aanschaf tweedehands westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:12

Ik wil graag een westernzadel voor mijn Welsh Cob aanschaffen. Ik heb de barefoot arizona nu getest, en dat zadel zat heel fijn, maar over een paar kleine dingen was ik niet tevreden. Daarom wil ik graag een western boomzadel aanschaffen.
Mijn budget is 500 euro, en dat is voor mij al een hele uitgave. Ik wil heel graag een goed zadel dat goed past ook voor lange ritten, dus ik wil graag voor een ouder goed zadel gaan. Maar ik ben er nog niet uit over hoe ik dat aan moet pakken. Gewoon tweedehands op marktplaats voor die prijs een Billy Cook ofzo wil nog wel lukken, maar met zadelpasservice misschien niet? Wat denken jullie? Kennen jullie misschien een zadelpasservice die mij kan helpen? Of hebben jullie anders nog andere ideeën? Ik hoor ze graag :).

evaac

Re: Aanschaf tweedehands westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:22

Je kan als je een zadel hebt gevonden op bijv marktplaats of bokt markt vragen aan de eigenaar v zadel of je m mag passen en dan die dag misschien een zadelpasser laten komen om te kijken of het goed ligt? Zo ja, kopen zo nee, terug naar eigenaar?

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:26

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik raad country mill in Nijkerk aan. Hij heeft zadels in veel prijsklassen. Koop geen westernzadel zonder een zadelmaker er bij te halen.. Met een slecht passend zadel kun je een hoop verpesten!

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:27

Blondie01 schreef:
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik raad country mill in Nijkerk aan. Hij heeft zadels in veel prijsklassen. Koop geen westernzadel zonder een zadelmaker er bij te halen.. Met een slecht passend zadel kun je een hoop verpesten!

Ik woon in winterswijk (de achterhoek)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:58

Ik ben benieuwd wat de 'kleine dingen' waren die je in de BareFoot niet bevielen om vervolgens heel boomloos maar aan de kant te schuiven :D

Met 500 euro in de knip kom je -vrees ik- niet heel ver. Niet alleen zijn er weinig goede zadels voor dat geld, maar ook de paskans met een boomzadel wordt navenant kleiner.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:03

Je zou Evelien van Eurohorse eens kunnen bellen. Zij komt aan huis en heeft tweedehandszadels in de verkoop.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:14

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd wat de 'kleine dingen' waren die je in de BareFoot niet bevielen om vervolgens heel boomloos maar aan de kant te schuiven :D

Met 500 euro in de knip kom je -vrees ik- niet heel ver. Niet alleen zijn er weinig goede zadels voor dat geld, maar ook de paskans met een boomzadel wordt navenant kleiner.

Ik kan je natuurlijk vertellen wat die kleine dingen ware;). Namelijk:

- een minder mooi uiterlijk
- maat 1 van barefoot past mij krap, maar mijn paard kan zeker geen maat 2 hebben
- het zadel schuift extreem opzij bij opstappen (met lager krukje), en ook tijdens het galopperen wat.

Bob Marshall heb ik nog wel onderzocht, maar daar kwam ik ook niet echt uit. En ik ben niet perse anti-boomzadel. Daarom wilde ik kijken of een boomzadel kon werken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:34

Een boomloos zadel behoeft ook wat kennis. Dat schuiven kan oorzaken hebben, bv. Te grote of te kleine pommel/fork, verkeerde pad of inlages, vuile onderkant van de pad, verkeerd singelmodel, niet om en om evenredig aangesingeld.
Er zijn meer modellen dan Barefoot Arizona. Een boomloos zadel mag over het algemeen iets langer zijn dan een boomzadel (engels), omdat de druk niet achter de zitting komt. In ieder geval, haal er bij boom en boomloos altijd iemand bij, die er verstand van heeft en probeer er ook zelf veel info over te krijgen. Succes met het vinden van een passend zadel.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:46

Jetta schreef:
Een boomloos zadel behoeft ook wat kennis. Dat schuiven kan oorzaken hebben, bv. Te grote of te kleine pommel/fork, verkeerde pad of inlages, vuile onderkant van de pad, verkeerd singelmodel, niet om en om evenredig aangesingeld.
Er zijn meer modellen dan Barefoot Arizona. Een boomloos zadel mag over het algemeen iets langer zijn dan een boomzadel (engels), omdat de druk niet achter de zitting komt. In ieder geval, haal er bij boom en boomloos altijd iemand bij, die er verstand van heeft en probeer er ook zelf veel info over te krijgen. Succes met het vinden van een passend zadel.

Het kan dat de fork iets ruim was, maar de rest moest wel op orde zijn omdat het gewoon een testzadel is van Becidor. Het aansingelen gaat natuurlijk heel anders bij een westernzadel, maar ook daarbij zorg ik dat de singel zo veel mogelijk gelijk zit. Een grotere maat barefoot kan echt niet, want het past nu echt precies voor mijn paard. Er kan geen cm bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:51

Op een rond paard zonder schoft zal elk zadel sneller zijwaarts schuiven met opstappen, maakt niet uit of je dan boom- of boomloos hebt.

Ook Bob Marshall of de CY uit mijn onderschrift zijn wat vergevingsgezinder qua lengte, maar het moet niet te gek worden natuurlijk :)
Maar voor 500 euro redt je dat ook niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:53

Met 500 euro en de eis voor een goed zadel zou ik zeggen; spaar nog even verder.
Dan heb je straks rond de 700 euro en dan kan je een mooi en goed zadel laten
passen en dan heb je toch wat meer de keus. Daarnaast zou ik een zadelpasser laten
komen.

Evelien van euro horse bijvoorbeeld! Zit bij jou in de buurt :) En is het wachten
echt waard!

Maar goede 2e hands western zadels liggen gewoon vanaf de 600 euro.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 13:00

xDenies schreef:
Met 500 euro en de eis voor een goed zadel zou ik zeggen; spaar nog even verder.
Dan heb je straks rond de 700 euro en dan kan je een mooi en goed zadel laten
passen en dan heb je toch wat meer de keus. Daarnaast zou ik een zadelpasser laten
komen.

Evelien van euro horse bijvoorbeeld! Zit bij jou in de buurt :) En is het wachten
echt waard!

Maar goede 2e hands western zadels liggen gewoon vanaf de 600 euro.

Als het echt moet dan moet het maar. Maar ik heb ook zo het gevoel dat als je er zo veel geld aan uit geeft dat dat gewoon zo veel moeite is en dan is het in een keer weg. Het kan natuurlijk wel en misschien moet het ook wel zo gaan, maar het is echt heel veel als je maar 15 euro zakgeld per maand krijgt en niet werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:01

Je leert iig de waarde van het geld kennen ;)
Besef je ook wel dat een goed kwaliteitszadel die dan ook wat duurder is wel beter zijn waarde blijft houden als een goedkoop onbekend zadel.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 13:02

DubbelDun schreef:
Je leert iig de waarde van het geld kennen ;)
Besef je ook wel dat een goed kwaliteitszadel die dan ook wat duurder is wel beter zijn waarde blijft houden als een goedkoop onbekend zadel.

Daarom ben ik ook nooit van plan geweest een slecht zadel te kopen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:06

Tja, keuzes die je maakt. Of een goedkoop zadel waar de kwaliteit minder van is en niet goed genoeg ligt en je paard straks door een DA, osteopaat etc moeten laten behandelen.

Of even door sparen voor een goed zadel en wetend dat hij 100% goed ligt.
Een klap geld ben je sowieso wel kwijt, of je paard nu ziek is of om een zadel aan te schaffen.

Of je werkt of niet, het is altijd een hoop geld. Maar dat is het nu eenmaal met de paardensport. :P
Mijn 2e hands zadel was 1250.- was ook een hoop geld maar heb er tot nu toe al enorm veel plezier
van.

Zadel hier voor, ook 2ehands was 900.- nog steeds spijt dat ik die weg heb gedaan.
Evelien komt hier aanstaande donderdag om mijn zadel te controleren (ligt nu op mijn jonkie) en
waarschijnlijk moet er een ander zadel komen.
Oók een hoop geld, maar wel een paard die ik heel houd :D

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 13:14

xDenies schreef:
Tja, keuzes die je maakt. Of een goedkoop zadel waar de kwaliteit minder van is en niet goed genoeg ligt en je paard straks door een DA, osteopaat etc moeten laten behandelen.

Of even door sparen voor een goed zadel en wetend dat hij 100% goed ligt.
Een klap geld ben je sowieso wel kwijt, of je paard nu ziek is of om een zadel aan te schaffen.

Of je werkt of niet, het is altijd een hoop geld. Maar dat is het nu eenmaal met de paardensport. :P
Mijn 2e hands zadel was 1250.- was ook een hoop geld maar heb er tot nu toe al enorm veel plezier
van.

Zadel hier voor, ook 2ehands was 900.- nog steeds spijt dat ik die weg heb gedaan.
Evelien komt hier aanstaande donderdag om mijn zadel te controleren (ligt nu op mijn jonkie) en
waarschijnlijk moet er een ander zadel komen.
Oók een hoop geld, maar wel een paard die ik heel houd :D

Als mijn paard ziek is betaald mijn moeder de DA :D, maar zij kan ook wel meebetalen aan het zadel als het moet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:14

Ik ben bang dat je voor dit budget inderdaad niet gaat slagen. Je zegt dat een zadel snel schuift en een maat 2 te groot is, dan klinkt het als een rondgeribt paard met in verhouding een korte rug. In jouw profiel zie ik een stevige pony, ik kan niet zo goed zien of dit alleen de bouw is of ook wat overgewicht.

Als dit klopt maken deze factoren het vinden van een goed passend zadel ook lastiger. Zoek maar eens op tinker en westernzadel.

Bij mij is het gelukt bij Evelien, maar er viel niet veel te kiezen, er bleef eigenlijk maar een passend zadel over. Dus mijn budget moest ik al snel loslaten.

Ik weet niet of je de mogelijkheden hebt voor een bijbaan of seizoenswerk. Maar het is de moeite van het sparen waard, daarna heb je er zoveel jaren plezier van.

Je kan Evelien of een andere kundige zadelpasser ook vragen of ze wil kijken en advies wil geven en misschien voor een zadel voor jou wil uitkijken. Je bent dan wel consultkosten kwijt, maar dan weet je ook beter wat de mogelijkheden zijn.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 13:22

Grit schreef:
Ik ben bang dat je voor dit budget inderdaad niet gaat slagen. Je zegt dat een zadel snel schuift en een maat 2 te groot is, dan klinkt het als een rondgeribt paard met in verhouding een korte rug. In jouw profiel zie ik een stevige pony, ik kan niet zo goed zien of dit alleen de bouw is of ook wat overgewicht.

Als dit klopt maken deze factoren het vinden van een goed passend zadel ook lastiger. Zoek maar eens op tinker en westernzadel.

Bij mij is het gelukt bij Evelien, maar er viel niet veel te kiezen, er bleef eigenlijk maar een passend zadel over. Dus mijn budget moest ik al snel loslaten.

Ik weet niet of je de mogelijkheden hebt voor een bijbaan of seizoenswerk. Maar het is de moeite van het sparen waard, daarna heb je er zoveel jaren plezier van.

Je kan Evelien of een andere kundige zadelpasser ook vragen of ze wil kijken en advies wil geven en misschien voor een zadel voor jou wil uitkijken. Je bent dan wel consultkosten kwijt, maar dan weet je ook beter wat de mogelijkheden zijn.

Welsh cobs schijnen een rug te hebben die wat betreft de vlakke rug en het bolle lichaam gelijkenissen heeft met de quarter. En welsh cobs hebben vaak ook niet zo'n lage schoft als sommige haflingers en andere brede paarden (barefoot pommel had ze maat m van). Alleen een engels zadel is gemaakt voor een heel ander type paard.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:31

Als jouw verhaal klopt, zou je geluk hebben. Maar voor mij klinkt het vreemd in de oren. Je zou een foto kunnen plaatsen van jouw paard zonder zadel, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat deze gelijk is aan de bouw van een gemiddelde quarter.

Maar goed, een zadelpasser zal je wat dit betreft kunnen voorlichten. Ik durfde het zelf in elk geval niet aan om zonder kundige hulp een westernzadel te kopen, omdat dit voor mij ook nieuw was.

Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:15

Er bestaat geen 'gemiddelde quarter'...vroeger misschien toen de ranchpaarden nog veelal uit dezelfde afstamming waren. Maar met de verscheidenheid aan onderdelen tegenwoordig is dat 'gemiddelde' goed losgelaten :D

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 09:56

Ik woon aan de Duitse grens, en in daar ligt de prijs van tweedehands merkzadels wat lager. Dus misschien kan ik iemand daar vandaan laten komen. Bijv. een crates zadel voor 670 zag ik op een website.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:06

Ik hoop dat je dan een goede vind met goede zadels. Goedkoop is vaak ook wel duurkoop.
Succes iig :)

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 11:17

Hier kun je mijn paard zien zonder zadel

Afbeelding

Ze is een fokmerrie geweest, en ze gebruikt haar buikspieren heel slecht. Dat maakt dat ze sneller last krijgt van haar rug, maar ook dat ze haar buik laat hangen als een hangbuikzwijntje. Maar hier wordt door middel van training hard aan gewerkt. Op deze foto houd ze haar buik wel meer in dan op andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:22

Dat is al een behoorlijk ingezakte rug. Ik denk niet dat je dat onder het zadel nog goed gaat krijgen. Met heel veel grondwerk kun je dat nog wel wat verbeteren.

Verder zou ik dmv een Swayback pad die ergste dip wat opvullen. Dat vergemakkelijkt ook je zoektocht naar een goed passend zadel.
Het best wordt dit paard niet al te vaak meer belast met zadel/ruiter en krijgt ze voldoende uren rust om te herstellen.
Op deze manier zul je er nog het langst (rij)-plezier van houden.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 11:33

zo erg is het geweest zon 5 jaar geleden:
Afbeelding

Dus het is al heel erg verbeterd.
Ik zat te denken dat ik een vriendin van ons zou kunnen laten komen die acupunctuur en andere dingen bij paarden doet (ook DA). Ze heeft al wel eens via de mail advies gegeven, maar ze is nog nooit langs geweest (ze woont in DE).