[WN] 3-point rigging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

3-point rigging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:19

Op youtube kom ik net dit filmpje tegen:

en mijn eerste reactie is: hándiggg!!

Maar is het dat ook? Wie singelt er op deze manier aan, en hoe zit de boel aan de andere kant dan vast? Met alleen een off billet lijkt me dat je zadel niet in balans ligt.

En werkt het voor alle modellen paard?

Iemand ervaring mee?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:07

Hoi,
Ik heb dit toevallig laatst uitgeprobeerd. Wilde graag zien of het mijn zadel wat rustiger op de rug zou houden en de tegelijkertijd de singel wat naar achteren verplaatsen. Er zijn trouwens meer manieren om op deze manier te bevestigen. Kijk maar eens op deze site: http://stevehuddleston.tripod.com/horse ... /id21.html.
Mijn ervaring was niet wat ik ervan verwachtte. Je moet inderdaad aan beide kanten deze rigging toepassen, anders wordt het zadel scheef getrokken. Na beide kanten aangepast te hebben, bleek het mijn zadel erg naar voren te trekken. Uiteindelijk ben ik weer overgestapt op normale rigging en een back-cinch. Mijn paard heeft verder een normaal model zonder erg dikke buik ofzo. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:59

Hmm. Wat steviger liggen betreft werkt het dus wel maar het is absoluut niet de bedoeling om de singel verder naar achteren te leggen. Ik heb nu al een banaansingel om mijn rondbuikige paard.

Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Dank je wel voor je reactie en voor de link :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:40

Ik heb eerder een bighornzadel gehad met een double D rigging:

Afbeelding

Dat vond ik wel fijn werken, maar het lijkt mij dat je met deze manier van singelen de singel veel verder naar achteren verplaatst.

Ook zijn niet alle zadels hier geschikt voor.

Welk probleem wil je oplossen?

Finnie

Re: 3-point rigging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:11

Graag gedaan! Maar ik denk wel dat het de moeite waard is om het in jouw specifieke geval te proberen. Als je op de site kijkt, zie je ook dat de ene manier van aansingelen de singel veel minder naar achteren trekt dan de andere manier. Wie weet werkt het voor jou wel. ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:03

Voor sommige paarden in combinatie met bepaalde zadels werkt het goed. Kwestie van uitproberen.
Vaak liggen zadels er iets stiller van (tegen het opwippen) én je kunt de singelplek erg nauwkeurig bepalen.
Uiteraard moeten beide zijden gelijk gesingeld worden en niet alle zadels zijn daartoe uitgerust.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:58

gaucho schreef:
Welk probleem wil je oplossen?

Er is nog geen probleem want mijn zadel is momenteel in de maak :) Het probleem dat ik graag wil voorkomen is dat de achterkant onrustig ligt. Doordat mijn paard de singelplek ver naar voren heeft moet de singel zo ver mogelijk naar voren en ik wil niet dat de achterkant een eigen leven gaat leiden en alle kanten op wiebelt. Op jouw foto zit de singel wel mooi onder de voorste ring.

Ik heb een breed, klein paard (stokmaat 1,34), hij is overbouwd en heeft een banaansingel nodig. Zadel wordt een korte, lichtgewicht roundskirt met panelen ipv boom en ik wil een singelsysteem waarmee het zadel zo rustig mogelijk ligt. Een achtersingel is geen optie. Het doel is trail en hms op L4-niveau :+ dus het hoeft er niet persé flitsend uit te zien. Functioneel vind ik belangrijker. Het hoeft ook niet verstelbaar te zijn want ik heb maar 1 paard. Er hoeven dus geen gespen oid aan de riemen. Liever niet zelfs, doordat mijn paard zo klein is heb ik graag zo min mogelijk gewicht en bulk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:48

@koper: als je paard overbouwd is zullen alle zadels de neiging hebben om naar voren te gaan. Misschien heb je dan beter effect met een riser pad. Die lift de voorkant iets waardoor het zadel meer in balans komt te liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 20:31

Mijn huidige zadel schuift niet naar voren. Volgens mij zeg ik ook nergens dat het overbouwd zijn wat dat betreft een probleem is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:48

Mijn man heeft een Tucker zadel, met deze rigging op zijn bolle en ietwat overbouwde quarter. Onze ervaringen ermee zijn zeer goed. Het zadel ligt stil en je hoeft niet overdreven hard aan te singelen. Aan de andere kant zit hetzelfde systeem. Dit maken we enkel los om de singel te wassen.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:15

Hoi Sevke, heb je misschien een foto van de rigging aan beide kanten?
Zelf ben ik nog steeds zeer geïnteresseerd in deze rigging en wil het nog steeds eens proberen. Ondanks dat het de vorige keer zo naar voren schoof. ;-)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:15

Ik vroeg me af, met deze manier van singelen, heb je dan niet sneller dat het zadel naar voor glijd omdat de singelplek al het ware iets naar achteren komt te liggen als waar de ring zit?
Of zie ik dat verkeerd?
Het leek me namelijk wel iets voor onze bolle merrie, maar die is al overbouwd..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:29

Op de foto van Gaucho zo te zien juist niet :)

Sevke ik ben ook benieuwd naar een foto van het zadel wat jij bedoelt?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:51

Ik zal straks van mijn Billy Cook ook een foto maken van de rigging. Ik heb ook een 3 punts.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:22

Wat goed Sharon_Jims! Ben heel benieuwd... ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:34

Sharon_Jims schreef:
Ik zal straks van mijn Billy Cook ook een foto maken van de rigging. Ik heb ook een 3 punts.

Dank je wel! Ik ben heel benieuwd, ook omdat eea aan verschillende BC modellen ter inspiratie dient voor mijn (boomloze) zadel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:37

Interessant! Ben heel benieuwd naar de foto van de andere kant van het zadel.

Zelf heb ik alleen zo'n korte riem (off billet.....?) waar mijn singel aan vast zit (aan de rechterkant dus).
Hoe heet die lange leren riem ook al weer waar ik mijn singel mee vast maak....?
Dan kan ik dat kopen en zoiets eens kunnen proberen met mijn zadel.
De boom van mijn zadel ligt perfect aldus de zadelpasser, maar hij wipt nogal aan de achterkant.
Mijn paard is niet overbouwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:38

Tie-strap :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:39

Ooooooow ja! Thanks :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:41

Een tie strap aan allebei de kanten zal denk ik even wennen zijn om te zien maar als je zadel daar stiller van ligt: why not? Ik zou alleen niet weten waar je het uiteinde moest laten :P

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:48

Volgensmij had ik bij mijn bighorn rechts ook een tiestrap holder-dingetje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:47

Je kunt altijd bovenop de cinchholder nog een tiestrapholder maken :D

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:17

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:20

Sharon_Jims: dat ziet er netjes uit! Maar jouw zadel heeft dus ook al de bevestigingen ervoor.
Mijn zadel heeft dat niet en dan wordt de ring aan de achterkant meegenomen in de rigging.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er bij jouw zadel dus veel minder kans is op verschuiven naar voren.
Dank je wel voor het plaatsen van de foto's! ;-)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:44

Bij veel westernzadels zit de rigging aan het leer van de skirt. Bij mijn zadel zit een 2 punts rigging aan de zadelboom. Het derde punt is dan de ring waar de tiestrap/off billet doorheen gaat. Dat maakt het zadel zeer stabiel. Dit heet een "'Sam Stagg Rigging"". Zoiets dus:

http://dennisranch.files.wordpress.com/ ... 0_2291.jpg