[WN] Is dit zadel kort genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Is dit zadel kort genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:40

Hallo,

Een stalgenootje van mij verkoopt haar westernzadel. Omdat het altijd op haar haflinger heeft gelegen dacht ik dat het wel eens voor mijn tinker zou kunnen passen. Wat denken jullie? Past dit ongeveer? Ik laat het sowieso nog checken door een zadelpasser, wss Evelien van Euro-Horse.

Groetjes

Afbeelding

Afbeelding

En een fotootje tijdens het rijden
Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:59

Het ligt teveel naar voren op de eerste twee foto's, dus ik denk dat de hoek van de skirts inderdaad in zijn heup zal prikken. Ook zijn jouw beugels zeker 3 gaten te lang, maar ik denk dat bij gepaste beugellengte de zitting te klein zal zijn voor jouw bibs.
Of het past kan ik van een foto niet beoordelen. Dat zal Evelien waarschijnlijk beter kunnen :)

Nirvana_

Re: Is dit zadel kort genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:05

Hee, heeft die haflinger met zadel niet ook op bokt gestaan? O.a. omdat de eigenaresse problemen had met haar houding in het zadel?

Heb er verder weinig verstand van, maar zo op het zicht ga ik met sevke mee. Denk dat het draagvlak van het zadel (dus jouw gewicht) wel kort genoeg is :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:15

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 17:21

De beugels waren idd te lang. Maar de eigenaresse gaat morgen gaatjes in de fenders bij maken.
In ieder geval is mijn mailtje naar Evelien verzonden :).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:24

Nee.
Gaat prikken tegen zijn heupen en jij hebt een maatje groter nodig.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 17:26

een maatje groter ga ik niet kopen. Ik heb nl in november een gastric bypass gehad en ben volop bezig met afvallen. Ben ondertussen al 20 kg kwijt en als alles goed gaat, gaat er nog 30 kg af. Dit is een 16 inch en als ik een maat groter ga heb ik schrik dat het binnenkort te groot voor me gaat zijn.

Edit: dit is nog een fotootje van tijdens het rijden
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sjintoo op 18-02-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:27

Waarom vraag je of het zadel past en rijd je er al mee voor dat een zadelpasser komt? Vind ik niet verstandig.
En als je zo snel gewicht gaat verliezen, kan je dan niet nog even wachten tot je een stabiel gewicht hebt?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:30

Paardje heeft zo te zien een vrij korte rug, dan zou ik voor een roundskirt zadel gaan. Gezien je te verwachten gewichtsverlies zou ik dat ook eerst even afwachten (super trouwens).

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:34

Zadel is te groot. Drukt ook achterop, laatste ruggenwervel. Zou sowieso geen western zadel op dit paard leggen ivm zijn korte rug

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 17:48

het is gewoon een buitenkansje op dit zadel van mijn stalgenootje te kunnen overkopen. Daarom wou ik het al eens uittesten.
Paddy liep er ook heel erg ontspannen onder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:13

Op de zonder-ruiter foto ligt het zadel te ver naar voren. Dan heeft het paard aan de achterkant voldoende ruimte, maar aan de singel kun je zien dat die dan niet goed loopt.
Logisch dus dat onder het rijden het zadel verder naar achteren schuift en dan is het voor het paard te lang. Ook drukt het dan teveel in de schouders.

@ts: je kunt idd beter kijken naar een zadel wat korter is en een roundskirt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:50

Lijkt erg op een zadelmarktzadel. Je kan je geld beter aan een fatsoenlijk zadel uitgeven!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:25

een zadel is niet snel te lang... dat is bij een engelszadel misschien zo maar bij westernzadel werkt dat niet zo...

mijn zadel komt helemaal tot aan de heup van mij paard en hij heeft er zeker geen last van.
het gaat erom dat het zwaartepunt goed is en goed verdeeld over de rug. het laatste is allemaal puur en alleen leer dis niet erg..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:36

Na jullie goede raad heb ik besloten om het toch niet te kopen. Paardje liet vandaag ook duidelijk merken dat hij het zadel niet fijn vond. En hij moet toch nog echt minstens 10 jaar mee ;). Dus we wachten geduldig tot Evelien van Euro-Horse kan komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:07

Klinkt als een goed plan. Evelien is een goede, die je geen zadel zal verkopen als het niet goed past.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:33

Ik vind een 16 inch toch wel klein, ook al zou je nog veel afvallen denk ik dat het nog steeds krap gaat zijn. Ik heb een 17 inch en dit past perfect. En ik kan zeggen dat ik niet van de zwaarste ben. Ook moet he denken dat ook heel magere mensen bredere heupen kunnen hebben ( en dus een grotere bibs, denk maar aan een peer figuur :) )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:50

jasmien1008 schreef:
Ik vind een 16 inch toch wel klein, ook al zou je nog veel afvallen denk ik dat het nog steeds krap gaat zijn. Ik heb een 17 inch en dit past perfect. En ik kan zeggen dat ik niet van de zwaarste ben. Ook moet he denken dat ook heel magere mensen bredere heupen kunnen hebben ( en dus een grotere bibs, denk maar aan een peer figuur :) )

Heb je het over een engels of over een westernzadel?

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:53

Wendy schreef:
jasmien1008 schreef:

Heb je het over een engels of over een westernzadel?

Westernzadel :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:02

Mijn westernzadel is namelijk een 15 inch. En ook toen ik nog iets steviger was, had ik daar voldoende ruimte in hoor :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:41

16 inch is groot voor een westernzadel
Onzin dat een westernzadel niet te lang kan zijn. Over het algemeen kan een westernzadel iets langer zijn dan een dressuurzadel maar je moet zeker ook met de lengte rekening houden

freedom431

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:43

Sjintoo schreef:
een maatje groter ga ik niet kopen. Ik heb nl in november een gastric bypass gehad en ben volop bezig met afvallen. Ben ondertussen al 20 kg kwijt en als alles goed gaat, gaat er nog 30 kg af. Dit is een 16 inch en als ik een maat groter ga heb ik schrik dat het binnenkort te groot voor me gaat zijn.

Edit: dit is nog een fotootje van tijdens het rijden
[ Afbeelding ]

Dit is denk ik een te klein zadel voor die pony. Eigenlyk vind ik het er ook wel een beetje zielig uit zien... Misschien kan je hem beter teer verzorgpony aan bieden?

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:45

Wendy schreef:
Mijn westernzadel is namelijk een 15 inch. En ook toen ik nog iets steviger was, had ik daar voldoende ruimte in hoor :j

Oke dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd verstaan toeb de zadelpasser de maat zei :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:54

ninaj123 schreef:
Dit is denk ik een te klein zadel voor die pony. Eigenlyk vind ik het er ook wel een beetje zielig uit zien... Misschien kan je hem beter teer verzorgpony aan bieden?

_O- _O- _O-

Maar succes met het vinden van juiste zadel. Als ik jou was, zou ik echt wel een maat groter kijken.

Pony's met korte ruggen hebben heel vaak (vrijwel altijd) een te lang zadel omdat het vaak niet anders kan en juist rassen met korte ruggen worden gebruikt voor de wat forsere ruiters en die dus juist aan een grote maat zadel zitten.
Dit hoeft niet direct een probleem te zijn (op schuren tegen heupgewricht na dan he), maar dan moet hij ook wel echt goed passen, absoluut niet te ver naar voren liggen (dan gaat ie zegmaar 'bruggen' en juist enorm op de achterkant drukken), en de ruiter mag echt niet aan de grote kant zijn voor het zadel (dan zit je tever achterin het zadel, balans van zadel word verstoord en weer krijg je juist druk op de achterkant)

Koop dus ZEKER geen krap zadel en leg hem nooit iets verder naar voren oid omdat hij dan minder ver op de rug komt ofzo, dat maakt het allemaal juist erg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:19

_Cindy schreef:
16 inch is groot voor een westernzadel
Onzin dat een westernzadel niet te lang kan zijn. Over het algemeen kan een westernzadel iets langer zijn dan een dressuurzadel maar je moet zeker ook met de lengte rekening houden

QuarterH loopt al net even iets langer mee en kletst geen onzin. Als een zadel goed ligt verder kan een paard vaak prima bewegen onder een westernzadel dat iets te lang is. Bij een goede houding bolt een paard zijn rug en zakt zijn achterhand.

16'' is niet groot. 16'' is de standaard. 15,5 is kleiner en 17'' is groot. 16'' is ook de meest gangbare zitmaat. Maar ook dan hangt het weer af van merk en model of iedereen erin past en lekker zit. Een reiner wil doorgaans niet opgesloten zitten.