[WN] Gemiddelde prijs tweedehands zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Gemiddelde prijs tweedehands zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:10

Hallo,

Ik ben op zoek naar kennis over prijzen van tweedehands zadels, voor brede paarden.

Mijn paint, dit jaar 12 jaar, is namelijk onverwacht nog een keer uit zijn zadel gegroeid. Ik heb dus gen geld kunnen sparen voor dit doel, en tuurlijk hebben we wel spaarcentjes maar die maak ik liever niet allemaal in 1 keer op. (moet het dan moet het he! ;) )

Nu ben ik op zoek naar een tweedehands zadel, normale kwaliteit (dus hoeft geen topmerk te zijn, als het maar geen prut is), vrij breed dus. (Ik weet dat deze zadels wat zeldzamer zijn).
Zijn oude zadel ga ik aan de straatstenen niet kwijtraken hier in de buurt, dus liefst ruil ik dat in, waarbij ik daar ongeveer 500 a 600 euro voor terug denk te krijgen. Dan wil ik eigenlijk maximaal 400 a 500 euro bijleggen, maar uit de reactie die ik tot dusver heb is dat budget veel te krap.

Ben ik niet realistisch met mijn prijsschatting, zie ik iets over het hoofd of zijn de prijzen zo enorm gestegen t.o.v. een jaar of twee terug?

Ik hoor graag van jullie ervaringen hiermee!

Groetjes, Daniella

superpony

Re: Gemiddelde prijs tweedehands zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:36

Je loopt gewoon tegen een aantal dingen aan;

Er zijn niet veel goede western zadelpassers. Wat zij 2e hands hebben moet je afwachten en is duurder dan bij een particulier.

Er zijn er die geen 2e hands inruilen op een 2e hands of er weinig voor terug geven. Je kan beter particulier verkopen. Nadeel is dat ook veel kopers graag willen passen. Maar een waardevast merk verkoop je wel netjes. Aangetekend opsturen is 15 euro.

Voor 1000 euro wat ik even bij elkaar zo optel kun je echt wel een net zadel kopen. Maar bij de zadelpasser zal die duurder zijn dan bij een particulier. De voordelen zijn het passen en dat ze een goed zadel wel hebben nagekeken.

Ik zou Evelien bellen en even informeren bij haar hoe en wat. Als zij te weinig kan teruggeven zal ze dat eerlijk zeggen en je adviseren om hem particulier aan te bieden. Goede foto's maken dan en overal op zetten, hier, op mp, op fb etc.Wij hebben nu ook een zadel te koop. Hele goede staat en netjes, amar zal wel even duren, denk max 2 maanden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:41

Het is bij mij al een tijdje geleden, maar toen kon ik wel een 2dehands merkzadel (westwood) voor 750 euro krijgen. Opzich lijkt je budget me dus wel realistisch voor een 2dehands zadel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:13

Wat je terug krijgt voor je oude zadel is natuurlijk helemaal afhankelijk van het zadel zelf.

De vraag is daarnaast of er zadelpassers zijn die überhaupt een zadel inruilen :)

Nijkerk bijvoorbeeld ruilt alleen in als je daar een nieuw zadel koopt. Eveline ruilt ook in, al weet ik niet of dat ook geldt als je dat zadel niet bij haar hebt gekocht oorspronkelijk. Je zou dus het beste even met een paar passers kunnen bellen om te vragen wat je voor je oude zadel krijgt en wat ze hebben liggen voor je.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:50

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:07

Voor je zadel zal je particulier meer terugkrijgen, als kost het wat meer geduld/gedoe.

Ik denk dat een budget van 1000 euro prima is, ik had er bij Evelien wel iets voor kunnen kopen ieg voor mijn brede haf.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 02:14

fanci_mike schreef:
waarbij ik daar ongeveer 500 a 600 euro voor terug denk te krijgen. Dan wil ik eigenlijk maximaal 400 a 500 euro bijleggen, maar uit de reactie die ik tot dusver heb is dat budget veel te krap.

Ben het eens met diegene die je gezegd heeft dat je budget zo te krap is Y;( 500 a 600 terug en dan maar 400 a 500 bijleggen, vrees dat em dat niet gaat worden. De heren en dames zadelpasser moeten en willen er ook nog geld aan verdienen. En ze moeten wel, anders zijn ze zo failliet ;)

Voor een redelijk merk 2e hands ga je over het algemeen bij een pro verkoper max die 500 halen. En dan ligt het er ook nog aan wat je terug koopt. Bij inruil op een 2e handzadel verwacht ik dat je minder gaat krijgen. Ik heb 1 keer meer gehad van Evelien, maar dat was een vrijwel nieuw zadel en 1 waar ze al een klant voor had. En die is toen ingeruild op een nieuw zadel. Zadel wat ik inruilde was overigens niet bij haar gekocht, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Op een andere, ook nieuwe, heb ik voor de inruiler ook maar 500 gekregen (was zo uit mijn hoofd een Crates, ik heb een paar zadels teveel gehad :o ). En 2e hands op 2e hands is vaak niet meer rendabel. Dus krijg je minder voor je zadel terug.

Ik denk dus idd ook dat je budget hier, tenminste bij een zadelpasser, te krap is. En ik zou als je zeker dat geld voor je oudje wilt hebben deze prive te koop aanbieden. En dan nog Y;( in deze tijd is het echt lastig zadels te verkopen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 07:16

Probleem is alleen, dat ik dan dus mijn oude zadel eerst moet zien te verkopen voordat ik om een nieuwe kan. En daar kan ik dus niet op wachten, dan kan ik net zo goed duimen gaan zitten draaien tot het zadel weer past.

Rina bedankt, met jouw antwoord kan ik wat!
Cissy nee zij vraagt of ze bestaan en hoe en wat, ik weet dat ze bestaan, ik heb ook nog een tinker met een xxfq zadel. Helaas zijn de bars van dat zadel te gebogen. Ik vroeg me alleen af of de prijzen zo gestegen waren, ik heb ttt met mijn tink voor zijn oude zadel 650 teruggehad. (Helaas moest hij toen een spiksplinternieuw zadel en had ik daar ook geld voor gespaard dus de prijs van het nieuwe zadel was toen geen issue. Later heb ik voor mijn paint zuin huidige zadel tweedehands gekocht voor 900, vandaar mijn berekening)
Oh wacht cissy jij bedoelt om mijn zadel weg te doen? Hihi, als het al zo breed was hoefde ik geen nieuwe ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:45

Ik liep een maand terug bij Country Mill boven even te kijken en tussen de 700 en 1500 heb je leuke 2e hands zadels. Hij ruilt alleen geen 2e hands in op eeen 2e hands. De zadels die daar liggen, vind je particulier goedkoper, maar dan neem je dus een risico ivm het passen.
Bij Evelien liggen de prijzen ongeveer net zo, maar zij ruilt een goed zadel wel in. Maar als ie verkoop 700 euro kan opbrengen, krijg je dat er niet voor. Geef jij veel uit, maken ze het verschil wel wat kleiner, dat is logisch.
Ik zou beginnen met het zadel te koop zetten met goede foto's en gegevens erbij. Voor hetzelfde geld, is hij wel snel verkocht.
Een tijd zonder zitten als je 1 zadel hebt, gebeurt weleens, ook als je een ander zadel besteld bijv.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:50

Volgens mij ligt dat maar heel erg aan het merk en het type zadel wat je zoekt. Ik heb mazzel gehad. Ik heb een mooie Stübben (die perfect past!) voor €400,- kunnen kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:51

Maar daar vind je haast geen WESTERN-zadel voor ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:52

Kala schreef:
Volgens mij ligt dat maar heel erg aan het merk en het type zadel wat je zoekt. Ik heb mazzel gehad. Ik heb een mooie Stübben (die perfect past!) voor €400,- kunnen kopen.

Dit is het westerngedeelte he. Ik neem aan dat Stubben niet ineens westernzadels is gaan maken ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:06

Ja maar je berekening gaat mankt (nogmaals Y;( ). Ik ben geboren en getogen in de handel, en weet hoe het werkt ;)

Je hebt je zadel gekocht voor 900. Maar helaas is de huidige waarde juist op het moment zoveel lager dan je denkt. Kijk maar eens rond op de verschillende verkoopsites wat de gemiddelde waarde van een 2e hands zadel is. En dat zijn dan dus prijzen die prive gevraagd worden. Waarbij je dan niet weet of die zadels ook daadwerkelijk voor dat geld verkocht worden. Ik fiets met regelmaat over de verschillende sites, en gemiddeld is de prive verkoopsprijs voor een zadel een 450 tot 500 euro.
Allemaal gemiddeld he, ik weet nl niet welk merk zadel ed je hebt ;) Maar dan praten we dus over Crates, Continental, Billy Cook enz enz. Dus merkzadels. De zadels die duurder verkocht worden, zijn of vrijwel nieuw of een merk wat net goed in de markt ligt (Bob's ed).

Maar dan zit je dus bij een handelaar een stuk daaronder. Zoals ik al zei, die moeten ook geld verdienen en dus ook op elk zadel wat verdienen. Zouden ze jou nu 500 a 600 voor je zadel terug geven, moeten ze die tenminste weer verkopen voor pak em beet een 1000 euro. En ze moeten ook nog iets verdienen op het zadel wat ze verkopen. Dus imo kom je met een 400 bijbetalen niet weg. Als je budget een (minimale) 600 wordt moet je denk ik wel kunnen slagen.

Ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma. Heb ook nog 1 liggen die niet meer past. Maar bij inruilen op een andere 2e hands weet ik gewoon dat ik een paar honderd op dat zadel ga verliezen. En dan heb ik em nog niet eens zolang. Paardlief begon ineens op een ander punt dan normaal (daar waar je zit) zo breed te worden, dat het zadel begint te kiepen. En dat had zowel de verkoper als ik niet kunnen voorzien, en wij beide hadden ook eigenlijk verwacht dat dit nog weer bij zou trekken (jong paard). En dat blijkt dus nu niet het geval te zijn. Bij inruil op een nieuwe zou ik mijn geld er wel uit krijgen, en dat was ook de planning, maar zoals die dus aan het veranderen is durf ik geen nieuw zadel te kopen.
Nu heb ik gewoon de mazzel dat ik nog een BM liggen heb. Bewaart, je weet maar nooit :D En die moest ik zelfs aanpassen voor dat paard, singelplek is bij haar ook nog eens moeilijk, maar daar rijd ik nu dus mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:17

Ja, we weten hoe het werkt.

Maar zij denkt dat haar zadel bij inruil 500 oplevert en ze kan 500 euro bijbetalen. Ging ik dus even makkelijk van een budget van 1000 euro uit. Of ze dat gaat krijgen weten wij niet, we hebben het zadel niet gezien.
Country Mill ruilt geen 2e hands in op 2e hands, maar als jij iets moois en bijzonders hebt, zal er wel over te praten zijn, want zij moeten ook een voorraad 2e hands hebben.

Als je 500 inruil wil en je koopt een zadel van 2000 euro nieuw, zal dat niet snel een probleem zijn. Zij verkopen nieuw. Als zij dan het zadel voor 700 euro verkopen, is dat prima.
Koop jij een zadel van 600 euro, waar 350 inruil voor is betaald, wordt het al een ander verhaal als jij ook nog eens 500 euro wil voor een zadel wat maar verkoopbaar is voor 700.

Ik vind dat er best veel 2e hands op de markt is van particulieren op dit moment. Beste aardige merken inderdaad zoals Crates, Billy Cook etc. Maar mensen durven ook steeds minder zelf te kopen wegens het hele pas verhaal. Wij hebben zelf een hele moie 2e hands te koop, eigenlijk 2, maar de ene is in betere staat.
Denk dat ik de andere hou voor een jong paardje inrijden. Kost me minder, dan dan weer iets zoeken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:45

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Mijn oude zadel is een garland, type weet ik echt niet. Het verkeerd wel in prima staat, er is niks stuk, het is alleen gebruikt.
Ik bedoel dus idd dat ik in totaal een zadel van rond de 1000 eu terugkrijg voor zadel+geldbedrag. Voor niks gaat de zon op, dat snap ik. De vraag was dus ook wat de nominale prijzen momenteel zijn. De conclusie is dus gewoon dat als het meezit mijn budget kan passen, en als het tegenzit niet. Net wat de zadelpasser er in ziet.

Ik woon in een uithoek van nl, zeker wat western betreft. De kans dat ik dit zadel hier kan slijten én een passend nieuw zadel in de buurt vind is nagenoeg nihil, ik ben niet van plan om honderden km's met mijn paard te gaan slepen om te passen. Daarbij komt dat ik pasvormen ook graag een beetje wil vergelijken.
Via de post doe ik niet aan, past het niet dan heb ik én geen geld én geen zadel.
Dus heb ik weinig andere keuzes dan een zadelpasser te laten komen.