[WN] rope om te gebruiken bij paard tijdens grondwerk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

rope om te gebruiken bij paard tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:09

Heeft iemand een idee waar in België / bij uitbreiding Nederland ik een geschikte 'rope' zou kunnen vinden om bij paarden te gebruiken? Zal dienen voor grondwerk met een paard.

De honda vond ik al, maar het traditionele rope dat voor koeien gebruikt wordt, lijkt me zo hard voor een paard? Ik zoek iets met een beetje meer flexibiliteit en zachtheid. Ik vond reeds een korter alternatief dat ik voor sommige oefeningen voorlopig al gebruik: http://www.kotrading.com/3120-mustangkidrope.aspx Maar dit touw is te dun en te kort om voor alle oefeningen te kunnen dienen.

De metalen honda die de lus helpt vormen heb ik al gevonden. Nu het touw nog. :)

Alle info is welkom.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:22

Voor grondwerk kun je toch een gewoon lead rope gebruiken? Of mis ik je doel dan?

Anders is zoiets op genoeg plekken te vinden / te koop: Afbeelding

LeenC

Re: rope om te gebruiken bij paard tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:49

Zal het soort oefeningen even verduidelijken:

http://www.youtube.com/watch?v=LMfp7xJXkAE is een voorbeeldje.

Op dezelfde manier ook touw rond de romp of flank om gevoeligheden aan het licht te brengen en te verhelpen voor ze resulteren in bokken onder zadel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:01

Het lijkt me dat je dat ook met een zachte longeerlijn zou kunnen doen.

Maar noem mij een zeur: ik zie dat al fout gaan en paard over de kop vliegen met touw zes keer om z'n nek... Vanuit stilstand kan het prima natuurlijk, maar zoals ik in het begin van het filmpje zie vanuit draf lijkt het mij niet iets om zo even uit te proberen :n

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 17:12

Ik begrijp je bezorgdheid, Rije. En je bent zeker geen zeur! Idd, niks om aan te beginnen tenzij je al een hele reeks voorbereidende oefeningen gedaan hebt - die waarschuwing wordt ook duidelijk gegeven bij de 'handleiding' vooraleer je de oefening start. Een keer ze echt goed geleerd hebben zich op jou te concentreren en in andere opdrachten leren dat tegen druk ingaan nooit de oplossing biedt, helpt hen dat enorm om in deze oefening ook het juiste antwoord te ontdekken. We zijn stilletjes aan op weg naar dat punt - en ik wil alvast het juiste materiaal bijeen hebben om er niet op dat ogenblik holderdebolder achteraan te moeten, plus om voor mezelf alvast gewoon te geraken aan dat nieuwe materiaal voor ik er inclusief paard mee moet gaan werken.

Net daarom ook het specifieke van m'n vraag. Je moet je touw bv. ook in een acht aanleggen rond het been van het paard, zodat het nooit te strak kan komen te zitten en bovendien ook niet per ongeluk los kan als het paard stampt, want dan leer je hem uiteraard het verkeerde aan, nl. de druk gaat weg als je stampt. De honda dient om ervoor te zorgen dat het touw vlot kan loskomen en je de druk meteen kan verminderen op het ogenblik dat het paard het juiste antwoord geeft (hierbij een voorbeeld voor zij die er niet mee gekend zijn): Afbeelding

Aan een 'gewoon' roping touw - zoals dat gebruikt wordt voor vee - kan ik wellicht wel geraken, maar ik vraag me af of er specifiek ook iets een beetje zachter bestaat om voor paarden te dienen?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 06:07

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 07:52

Dit doe ik altijd met de veulens, ik gebruik meestal een leadrope van Pat Parelli.
Die gebruik ik het meeste, en voor van alles.
Maar kan prima met een gewone rope, ook handig als buttrope bij bv trailerladen.
Heb ropes mee gekregen uit de VS, maar gewoon zoals MPS zegt bij NRS bestellen kan prima.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 13:42

Dus jullie hebben goede ervaringen met NRS en ze verschepen gewoon internationaal? Valt het douane deel op zo'n bestelling nogal mee? Want als ik het goed heb, moet je op zo'n aankopen wel nog taksen betalen, juist?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:16

Weet niet hoe dat in Belgie gaat ,maar hier wel.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:50

je kan bij watersportzaken kijken.
Dan kan je zelf de lengte bepalen.

Maar volgens mij kan je ook gewoon nylon touw van voldoende dikte gebruiken circa 8 mm.
Dit kan je ook op een bouwmarkt vinden.
Als je het leertje ook wil hebben zou ik het mustang kid rope kopen en er een 2e touw aan vast knopen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:56

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:48

Deze van kraemer is te grof, maar ja dat kan je ook niet weten als je nieuw bent , of train je je paarden zelf bhmp

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:23

nieuw zijn ze vaak grof ja, in gebruik worden ze zachter.
als ze zacht genoeg zijn voor je hand lijkt het mij geen probleem.
zelf wil ik touw waar ik mee werk altijd eerst voelen, dat gaat van foto's slecht :(

Uit wat oude overblijfsels hier in de boerderij heb ik een longeertouw van hennep.
Voor de aangegeven oefening zou ik geen metalen Honda gebruiken.

Midnight Peppy San? leuk wij hebben een nazaat van Mr San Peppy

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:29

Oh top, deze is een klijnzoon van peppy san en Mr san peppy , twee volle broers.
Maar die ''Ranch Rope '' is meer voor de nek van een rund, voor een paard heb ik graag een wat snellere rope, hennep is traag.