[WN] Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 10:23

Ik ben vorig jaar overgestapt van dressuur naar western. Via bokt kon ik een leuk zadel proberen en het paste op mijn haflinger (gecheckt door Evelien van Eurohorse).
Het viel mij op dat het nogal hard was en ik moest enorm wennen aan het zitten in het zadel. Iets dat gewoon tijd nodig had dacht ik.

Inmiddels zijn we een jaar verder en krijg ik steeds meer last van mijn stuitje en zitbeenknobbels. Ik ben ook afgevallen, waardoor ik juist beter zou moeten passen in het zadel, zou je denken. :+
Ik heb overigens vrij forse bovenbenen en billen, dus dat is wel iets waar ik op heb gelet bij de aankoop.
Daarnaast heb ik een wat holle rug, dat in dit zadel lijkt te verergeren.

Volgende week zondag heb ik weer les van Paulette Zorn en dan zal ik het ook eens vragen. Maar willen jullie eens meedenken? Zit ik er gewoon niet goed in en moet ik beter aan mijn houding werken? Pas ik er niet goed in? Past de vorm van het zadel gewoon niet goed bij mij?
Met dressuurzadels had ik dit probleem in een zadel met diepe zit (makkelijk een holle rug trekken). Een vlakke zit en weinig wrong is voor mij het beste. Maar waarom werkt dit dan niet op mijn westernzadel, waar geen wrong zit en de zit niet heel diep is.

Tijdens les zonder beugels. Dit levert me aardig wat pijn in mijn onderrug op.
Afbeelding

Ik merk dat ik enorm ga compenseren in mijn houding om mijn rug te ontlasten. Waardoor ik dus mijn benen wat naar voren leg en achterin het zadel kom te zitten.
Afbeelding

Mijn zadel is een Whitestar
http://i45.tinypic.com/24fz24n.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-xae3 ... 13+225.JPG

En als het advies is: zoek een ander zadel omdat het gewoon niet bij mij past, dan hoor ik dat ook graag. En tips waar ik dan op moet letten?

eilleen333

Re: Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:28

Je geeft aan last te hebben van je stuitje en zitbeenknobbels. Heb je al eens een bontje op de zitting geprobeerd?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:38

Volgens mij zou je echt moeten proberen je rug minder hol te maken, meer op je billen te zitten. Nu steek je je buik zeg maar vooruit, en dat zou juist niet moeten. Als je dat veranderd kun je volgens mij veel makkelijker de bewegingen van je paard opvangen en denk ik dat je minder last krijgt van rug/zitbeenknobbels.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:39

Met western rijden mag je denk ik ook je benen iets vaar voren leggen dat je meer in zithouding komt, althans dat is mij ooit gezegd hihi.
Ik heb zelf een oldschool western zadel, en heb zelf ook nog wel eens last van mijn kont hihi. Leg er daarom met lange ritten ook weleens een bondje onder.
succes met het zadel

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:42

probeer je bekken te kantelen, ik heb ook last van een holle rug, en mijn fysio zegt probeer altijd, ook met staan, zitten, dagelijks leven etc. er altijd aan te denken dat je je bekken kantelt.

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:50

Vervelend dat je zadel niet lekker zit :( Denk je voor je paard een passend zadel te hebben zit je er zelf niet lekker in |(
Je hebt ook zadels met een zogenoemde gelzitting deze zitten veel zachter. Ik heb deze ook en rijd ook nog niet zo lang western heb ook de overstap van Engels naar Western gemaakt en moet zeggen dat ik vroeger met vooral lange buitenritten kapotte billen had en zere maar heb met mijn westernzadel totaal geen last! Ook heb je in westernzadels verschillende modellen zadels. De reining zadels bijvoorbeeld hebben een breder zitvlak en de knop helt ook meer naar voren. Ik heb een zadel wat meer eigenlijk een dressuur model is of om heerlijke buitenritten mee te maken maar is niet geschikt om reining mee te rijden. En heb een hoge achterkant wat lekker is voor je rug. De boom die in mijn zadel zit is een WADE.
Kijk maar eens op google.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:50

Niet leuk om te doen maar wel effectief tegen een holle rug. Heel veel buikspier oefeningen. Niet alleen in het rijden zul je daar profijt van hebben maar ook op andere momenten.

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:52

Houding oefenen kan ook heel goed op een skippybal :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:54

Hoe zit je zonder zadel? :) Heb je daar ook een foto van?

Ik denk dat het al een hoop scheelt dat je je hier bewust van bent en dat je na dit topic beter gaat voelen en nadenken.
Bekken kantelen kan je helpen, maar ik denk wanneer jij echt gaat ontspannen, dat je dan al iets beter zit.
Ik vind je iets "te" recht op zitten op de eerste foto.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:00

Een vlakke en brede zit kan ook makkelijk een verkeerde houding veroorzaken vooral bij vrouwen die vaak wat smallere bekken hebben dan mannen, dan lukt het kantelen van je bekken gewoon niet.
Kijk eens naar een zadel met lady's seat, die zijn anders opgebouwd.
Evelien kan je daar prima bij helpen, ik heb zelf ook zo'n zadel bij haar laten maken en het heeft veel goeds voor mijn beenligging en rug gedaan, ook is de seat bij mijn zadel wat zachter dan 'normaal'.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:00

Op de foto lijkt het zadel mooi bij je te passen qua grootte.
Het valt me wel op dat je inderdaad met een holle rug rijdt...
Hang je ook een beetje in je rug? Dan is werken aan je core (spieren) een optie.
Probeer in het diepste deel van het zadel te zitten en dan goed op je kont.
Maar daar kan je lerares goed bij helpen.

En nee: ook bij western rijden horen je benen gewoon onder je te hangen en is een stoelzit niet gewenst ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:13

EngeltjeS schreef:
Hoe zit je zonder zadel? :) Heb je daar ook een foto van?

Dit is een belangrijke vraag. Je geeft zelf al aan dat je makkelijk een holle rug trekt en waarschijnlijk zul je van jezelf ook een ietwat holle rug hebben. Dan is een 'bolle' rug maken zo tegennatuurlijk dat je er eigenlijk ook niet aan moet beginnen, je zal dan altijd geforceerd op je paard zitten. Let wel: wat ik hiervoor aangeef is iets anders dan in balans zitten en van daaruit netjes rijden.

Ik denk dat het goed is om je instructeur(s) en eventueel zadelmaker te laten meekijken of wat jij ervaart ook klopt en dan samen te zoeken naar een oplossing. Soms is het gewoon zo dat een zadel wel bij je paard past en niet zo goed bij jou als ruiter. Misschien een idee: heb je de gelegenheid om bij anderen eens wat verschillende zadels uit te proberen, zodat je ook beter weet wat je zoekt?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:32

Ik zie ook een holle rug op de foto. Ik heb in mijn jeugd veel geturnd, had daar een holle rug van gekregen en ook rugpijn. Fysiotherapie en oefeningen om de spieren bij je romp te verstevigen (waaronder veel buikspieren trainen) hielpen geweldig goed. Als dit inderdaad het probleem is dan moet je bij alles wat je doet, je houding gaan veranderen. Lichtjes door je knieën veren (niet op slot) en bekken kantelen.

Maar als je er in een ander type zadel geen last van hebt dan zou je dat eerst kunnen testen door allerlei verschillende zadels te proberen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:39

Maar een holle rug hoeft geen bolle rug te worden. Dat is ook niet goed. Als ik op de eerste foto kijk dan zie ik dat de schouders niet recht boven de heupen zitten wat met het aanspannen van de buikspieren nog een heel stuk verbeterd kan worden. Natuurlijk kan de foto een moment opname zijn en geeft zitles zonder beugels altijd het idee dat er nog veel moet gebeuren.
Ik denk dat ts met wat oefeningen en werken aan de houding nog veel winst kan boeken. Het zadel ligt goed op het paard, een bontje of gelzitting is niet zo duur. Een nieuw zadel, ook al ruil je deze in, kost altijd weer een hoop geld. En dan is het ook maar afwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:15

Rumpleteaser schreef:
Op de foto lijkt het zadel mooi bij je te passen qua grootte.
Persoonlijk vind ik hem juist aan de kleine kant. De bovenbenen lijken tegen de pommel aan te komen; de foto kan natuurlijk een vertekend beeld te geven.

idd zijn de meeste zadels voorzien van een brede mannenzit. een narrow twist is nog niet zo vanzelfsprekend in westernzadels (engels trouwens ook niet :D )

qua specifieke rugklachten is het altijd moeilijk om vanaf een foto iets aan te raden, buiten dat je hier ook vaak de tijd voor moet nemen om uit te proberen.

een cuttingzadel is erg plat (vaak ook erg breed), terwijl een echt pleasure zadel een heel dwingende hoge opbouw heeft (als een diep dressuurzadel). de trail neigt eerder naar plat en de reining heeft ook wat opbouw

het is een misverstand dat bij een breed zadel een bontje zou helpen; dat is net zoiets als met dikke sokken in te krappe schoenen willen.
wat je wilt veranderen is de hoek/welving van het brede deel; dus in het midden het dikst/hoogst en dan naar de zijkanten toe in hoogte aflopend.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:55

Als ik het beoordeel naar de foto's is het zadel gewoon te klein, je bovenbenen passen er niet in/tussen.

Met een dameszit zou je meer ruimte hebben voor je bovenbenen maar je zit echt te krap.

Ik zou sowieso uitkijken naar een dames seat en toch echt minstens een maat groter zadel(of afvallen :o )

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:17

MissPK schreef:
vrouwen die vaak wat smallere bekken hebben dan mannen
.

Andersom: vrouwen hebben een breder bekken dan mannen.

TS, op de rijfoto's kantelt het zadel voorover, het lijkt erop dat het zadel iets te breed is voor het paard. Is het zadel soms gepast met een dikkere pad?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:48

Jeetje wat een reacties. Bedankt!

Ik zie een aantal keer een bontje voorbij komen. Dat heb ik er voor langere ritten inderdaad al op. Maar dat bontje verandert niets aan mijn houding, het is alleen wat comfortabeler voor mijn achterwerk. Al stap ik nog met een zeer stuitje af. Dat pakt het probleem niet aan :n

Wat betreft mijn holle rug, ik steek niet mijn buik vooruit, maar mijn kont naar achter. Mijn bekken kantelt als het ware door het zadel. Het op de juiste manier kantelen gaat eigenlijk niet en dan komen mijn benen dus te ver naar voren te liggen en zit ik in een stoelzit. Mijn benen op de juiste plek levert een holle rug op en dan zit ik op mijn doos ipv op mijn zitbeenknobbels. Is ook weer niet wenselijk.

Skippybal en buikspieroefeningen doe ik ook wel. Ik heb niet het idee dat daar het probleem zit namelijk. Maar trainen kan nooit kwaad natuurlijk :))
In een Engels zadel kon ik namelijk wel gewoon pijnloos zitten en dan had ik daar ook dit probleem mee moeten hebben. Mijn zit was ook niet pefect, maar wel een stuk beter dan nu, zonder van alles te moeten compenseren om comfortabel te zitten zeg maar. En dan kon ik wel ontspannen.
Afbeelding
Afbeelding
En nog een wat oudere foto (als in meer kilo's :o ).
Afbeelding

Geen foto zonder zadel helaas. Ontspannen gaat nu veel lastiger, omdat ik juist zoveel aan moet spannen om fatsoenlijk te zitten. Als ik ga ontspannen zit ik echt als in een luie stoel. Benen naar voren en achterover leunend :+. Zoals op de eerste foto eigenlijk. Met les heb ik hier al hard aan moeten werken van Paulette en dat is al een stuk verbetert. Maar blijft wel het feit dat ik gewoon met een zere rug en stuitje afstap.

Het kan best zijn dat het zadel aan de kleine kant is voor mijn bovenbenen. Zoals ik al zei, ik heb forse bovenbenen en billen. En gelijk over het afvallen, ik ben al 35kg kwijt, maar mijn benen en billen zijn weinig slanker geworden. Helaas een medisch probleem. Ik moet nog wel 10kg kwijt, maar ik zal er nooit slanke benen en billen van krijgen, dus daar moet een zadel echt wel bij passen. Ik heb al eens op een ander zadel gezeten en dat zat beter. Mijn eigen zadel zit soms aan de voorkant in de weg (is dat de pommel?), wat ik bij dat andere zadel niet had.

Xanne: klopt. Momenteel ligt er een pad onder met inlages aan de voorkant, zodat het weer recht ligt, maar die staat niet op deze foto's. Hij is wat spekkies op de schouder kwijt geraakt in de tussentijd. Maar heeft dat invloed op mijn zit?
Ik heb vanaf de tijd dat ik dit zadel heb, dit probleem met zitten en klachten eigenlijk al. Alleen de eerste maanden vond ik dat ik er gewoon aan moest wennen en het de tijd moest geven. Het is best een overstap, van een dressuur- naar westernzadel in je houding en die tijd wilde ik mezelf wel gunnen, om er aan te wennen. Alleen de pijn wordt gewoon erger.

Andere zadels proberen is wat lastig. Er rijden hier maar weinig mensen western. Ik heb 2x op een ander zadel kunnen zitten en dat zat al wel een stuk beter. Meer ruimte aan de voorkant en andere beugelophanging. En ander zitvlak, zit was meer open heb ik het idee. Dat zat in ieder geval een stuk beter.

Ik heb ook nog pb's ontvangen dat dit zadel inderdaad een diepere zit zou hebben en voor mij dus niet geschikt. En ook dat de Whitestars een typische vorm hebben die niet zo passen bij mijn lichaamsbouw en dan inderdaad de klachten veroorzaken die ik heb.

Misschien toch maar Evelien bellen en eens met Paulette eens overleggen wat wijsheid is. Ben overigens ook niet te beroerd een ander zadel aan te schaffen. Als dat helpt, dan gaat dat zeker gebeuren. Budget is er.

Ik heb ook nog een filmpje tijdens een andere les (niet van Paulette), misschien ook wel interessant om te zien. Vooral het laatste deel kun je het beste zien hoe ik zit. Bovenlijf is daar wel recht, bekken juiste stand, maar benen iets naar voren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:40

35 kilo !! chapeau..

ik zou idd Evelien eens bellen, zij heeft genoeg liggen. en al is er misschien niet meteen een passend zadel voor je paard bij, je kunt dan iig eens wat verschillende zittingen ervaren zodat je weet waar je naar op zoek moet

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:45

Wow wat een verschil zeg met voorheen!

Kan het ook niet zo zijn, dat je lichaam zo "getraind" is om zoveel kilo mee te sjouwen etc. dat de spieren, die je holle rug nu trekken, je in deze houding trekken?
Misschien is het iets heel gek wat ik nu zeg hoor.

Maar een zwaar lichaam, betekend vaak ook hele sterke spieren in de rug. (Om het lijf recht op te houden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:01

Haha bedankt. Het was ook echt nodig. En op die wedstrijdfoto was ik al 15 kilo kwijt geloof ik. Het is nog erger geweest, maar die foto's durf ik niet meer te laten zien :o

Engeltje: ik kan me niet voorstellen dat dat bij mij het probleem is. Die 35 kilo zijn er namelijk niet in korte tijd af gegaan, maar in een tijdsbestek van een jaar. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld ook geen overtollig vel, wat je bij crashers wel ziet. Dus mijn spieren hebben ook langzaam de tijd gehad om zich aan te passen. Tenminste, dat denk ik. Maar zoveel verstand heb ik er niet van. Wat jij zegt klinkt ook wel logisch. Maar dan meer voor mensen die veel in korte tijd afvallen, zodat je lichaam eigenlijk geen tijd heeft om zich aan te passen.

Ik heb nog even gezocht en een foto gevonden in ontspannen houding op dit zadel. Nog even als aanvulling op mijn vorige bericht (met mijn eeuwige bodywarmer aan :') ).
Afbeelding

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:04

Op de bovenstaande foto, lijk je wel rechter op te zitten :)

Bedankt voor je reacties trouwens :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:05

Kan het ook niet te maken hebben met je beugelophanging? Ik kreeg op show van de jury te horen dat ik ook wel erg in de stoelzit zat, maar in mijn geval heeft dat te maken met mijn fenders die voor mij teveel naar voren zijn geplaatst. Hier heb ik bij mijn nieuwe zadel dan ook bewust rekening mee gehouden door een model te kiezen waarbij mijn benen automatisch wat meer onder mn lichaam worden geplaatst en ik de lijn schouder-heup-hak dus gemakkelijker vol kan houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:29

@rije: dat werkt alleen bij mensen zonder holle rug. als ik in een zaddel rij waarin de beugels iets verder naar achteren zitten dan krijg ik zeker rugpijn (bin there :D )
té ver naar voren krijg je idd stoelzit van, maar wel een minder holle rug.

@TS: kun je in dit zadel makkelijk lichtrijden of moet je echt kracht zetten om uit het zadel te komen ??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:33

Rije: dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Heb dit eerder met een Engels zadel ook gehad en daar had ik hetzelfde probleem. Nou kun je wel de fenders aan de bovenkant wat naar achter schuiven bij dit zadel, dat scheelt al. Maar dan word ik dus op mijn doos gezet in plaats van op mijn kont :+
Dan kiept mijn bovenlichaam dus ook wat naar voren. En in combinatie met een wat diepere zit is dit funest.

Engeltje: ja natuurlijk reageer ik :))
Ben blij met de reacties en ik hoop dat ik achter het probleem kom. Hier zitten nou eenmaal veel mensen, met veel ideeën, waar ik wellicht wat aan kan hebben.

Dubbeldun: lichtrijden is geen probleem. Al ben ik soms wat uit evenwicht omdat mijn benen wat naar voren steken. Dat maakt het dan dus eigenlijk toch weer lastiger dan zou moeten.

Voorlopig ga ik toch voor: overleg met Paulette volgende week en Evelien bellen voor een ander zadel. Als past er inderdaad niets op Jim, dan weet ik in ieder geval waar we naar op zoek kunnen. Nou schijnt Jim niet de lastigste maat voor westernzadels te hebben, dus ik vermoed dat Evelien wel iets heeft dat past :j