Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.
En niet goed voor het paard. Bij een paard wat op plates loopt wordt de teen erg lang gelaten. Daardoor lopen ze automatisch meer met een schuivende gang. Dit wordt nog versterkt door de langere takken van de plate. Op zand kan dit niet zoveel kwaad, maar stel je voor dat je daar een paar uur mee op harde ondergrond rijdt. Ten eerste is dat niet de natuurlijkste gang van het paard, maar je wilt ook niet je teen afrijden bij je reiner ! Een echte (getrainde) reiner is ook niet gebouwd c.q. geschikt voor lange ritten, maar wel voor korte en hevige inspanningen. Ze verzuren erg snel bij verkeerde belasting. Ik maak nooit lange ritten met de wedstrijdpaarden, want je rijdt ze kapot. Met mijn vorige paardje, een kruising pony/quarter deed ik het wel. Je moet haar benen nu eens zien... Meer dan versleten. Een echte quarter/paint is dan nog een heel stuk minder sterk dan zo'n kruising. Je kunt het vergelijke met een sprinter die een halve marathon gaat lopen. Die bespiering is helemaal anders. In feite is het kiezen : of reining, of lange ritten maken. De twee samen is een no- go.
Ik neem aan dat een wekelijkse wandeling met af en toe wat draf en een galopje niet echt kwaad kunnen... Beweging op de weide is trouwens ook een constante hier.
.