[WN] Twee westernzadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Twee westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:10

Ik wist even geen betere titel :P

Omdat ik totaal niks afweet van westernzadels hierbij even een topic en ik hoop ten zeerste dat het goed staat :) Op het moment heb ik twee westernzadels gekregen die de verkoop in moeten. Ze zijn niet van mij, maar de eigenaar (die ze door de regering in handen heeft gekregen bij een in beslagname) weet er ook niks van en heeft aan mij gevraagd of ik ze even schoon wilde maken. Ik zie op 1 zadel Billy Cook staan. Nu weet ik dat BC best wel een goed merk is.. Er staat aan de linkerkant op een flapje aan de bovenkant van het zadel het nummer 445. Ik heb het een en ander opgemeten van dit zadel:

-Zitting lengte: 41 cm
-Hoogte van de cantle: 11 cm
-Swell (voorkant) wijdte: Buitenkant = 30 cm
Binnenkant = 17 cm
Horn wijdte: 6,5 cm
Horn hoogte: 5 cm.
Skirt lengte: 70 cm.
Het zadel heeft basket tooling overal behalve de fenders.
Ook heeft er helaas tapijtmot(?) in gezeten die hier en daar een gaatje heeft gemaakt in het leer. Het is niet ernstig aangetast maar gewoon hier en daar een gaatje. Het zadel is grondig aangepakt door de eigenaar die tevens een ongediertebestrijdingsbedrijf heeft :D

Het volgende zadel is een light oil roundskirt westernzadel. Ik kan nergens een merk vinden. Er staat wel een nummer op datzelfde flapje aan de linkerkant: 001. Ik moet dit zadel nog opmeten, maar ik denk dat ik dat morgen doe.

Het zadel heeft ook helemaal geen tooling en is eigenlijk gewoon erg lomp :P

Foto's komen nog, maar ik hoop dat er mensen zijn die mij met het Billy Cook zadel uit de brand kunnen helpen. Ik wil graag weten wat voor type zadel het is, uit welk jaar het komt en hoeveel inch het heeft :)

Groetjes,
Sanne

mrie

Re: Twee westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:32

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:34

Ik volg even en wacht je foto's even af :)
Ik heb zelf ook niet bijzonder veel verstand van westernzadels (behalve dan dat idd BC een goed merk is) maar ik kan ze evt voor je in de facebook groep gooien om te kijken wat de mensen daar erover te zeggen hebben. Zij zullen waarschijnlijk ook wat makkelijker kunnen zeggen of het een pleasure, reining of barrelzadel oid is, alhoewel ik gok dat de gemiddelde NL daar verder niet zoveel boodschap aan heeft tenzij ze actief zijn in de westernsport :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:50

mrie schreef:
41 cm is 16.14 inch...
Verder kun je voor de Bily Cook misschien zelf even op deze site zoeken of je iets vergelijkbaars kunt vinden. http://www.horsesaddleshop.com/billy-co ... tGp2fTuKSo

Bedankt! Ik heb op deze site gekeken voordat ik een topic opende en kon niet echt iets vergelijkbaars vinden. De eigenaar vertelde mij dat dit zadel uit de guldentijd komt en dat de originele eigenaar er meer dan 2000 gulden voor betaald heeft. Ik ben dus bang dat dit model niet meer te krijgen is..

Blacky, dat zou ideaal zijn. Ik ga de foto's asap plaatsen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:19

@damwolf: heb je het zadel op de engelse manier (schuin) of op de westernmanier (recht) gemeten ??
Verder vrees ik dat als de motten al gaatjes in het leer hebben gemaakt dat de kwaliteit van het leer niet echt jofel meer is. Dit kán nadelig zijn voor de bevestiging van beugels en singel (breken).

Verder heb je veel verschil in BC's. De beste komen uit Sulpur (custommade), de fabrieksmatig gemaakte komen uit Greenville.

Het zadel zonder naam is er waarschijnlijk een uit Mexico. En roundskirts zijn meestal Barrel-zadels.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:23

DubbelDun schreef:
@damwolf: heb je het zadel op de engelse manier (schuin) of op de westernmanier (recht) gemeten ??
Verder vrees ik dat als de motten al gaatjes in het leer hebben gemaakt dat de kwaliteit van het leer niet echt jofel meer is. Dit kán nadelig zijn voor de bevestiging van beugels en singel (breken).

Verder heb je veel verschil in BC's. De beste komen uit Sulpur (custommade), de fabrieksmatig gemaakte komen uit Greenville.

Het zadel zonder naam is er waarschijnlijk een uit Mexico. En roundskirts zijn meestal Barrel-zadels.

Kijk dubbeldun, daar heb ik iets aan! Dan is het een fabriekszadel. De gaatjes vallen me erg mee. Het leer ziet er nog als nieuw uit namelijk. Beide zadels hebben totaal geen gebruikerssporen en zijn eigenlijk nieuw. Ik heb het zadel recht gemeten. Van cantle naar horn aanzet? Ik ga de foto's er nu op zetten :)

Edit:
Afbeelding
1. het BC zadel
Afbeelding
2. Waar het nummer op staat. Upload draait de foto's onbedoeld.
Afbeelding
3. BC logo
Afbeelding
4. Dit is het lichte zadel. Deze heeft helemaal niks geleden, geen gebruikerssporen en zelfs geen motten. Toch zijn beide zadels behandeld mocht er toch iets inzitten.
Afbeelding
5. De voorkant van het lichte zadel. Hij is echt heel wijd.
Afbeelding
6. En de laatste foto. De nummers.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:18

Ik zal ze waarschijnlijk vanavond even in de groep gooien want moet zo weg :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 03:55

Ik denk trouwens dat de BC een pleasure zadel is, maar met zekerheid zeggen doe ik het niet. Ben nu iig ff bezig met een verhaaltje voor op FB, als ik daar wat op hoor zal ik het je laten weten :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 06:30

"What you have here is a Longhorn/Simco saddle. They purchased the rights to the Billy Cook name for 10 years. 1981 - 1991
If this was a Billy Cook made saddle then it would be stamped Billy Cook Maker Greenville Texas which dates it pre 1981. Or Billy Cook Maker Sulpher Oklahoma dating it post 1991"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:38

Klopt vwb de 'maker' info.
Een écht Pleasure zadel is het niet. Die hebben een hogere opbouw en geen ringen.
Deze gaat meer richting Trail. Ik zou het eerder een 'veelzijdigheids' zadel willen noemen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:02

Blacky94 schreef:
"What you have here is a Longhorn/Simco saddle. They purchased the rights to the Billy Cook name for 10 years. 1981 - 1991
If this was a Billy Cook made saddle then it would be stamped Billy Cook Maker Greenville Texas which dates it pre 1981. Or Billy Cook Maker Sulpher Oklahoma dating it post 1991"

En dat is dan het BC zadel of dat merkloze? Ik snap het niet meer :') Dus dat billy cook zadel is gemaakt voor 1981?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:03

DubbelDun schreef:
Klopt vwb de 'maker' info.
Een écht Pleasure zadel is het niet. Die hebben een hogere opbouw en geen ringen.
Deze gaat meer richting Trail. Ik zou het eerder een 'veelzijdigheids' zadel willen noemen.

Dus kun je het voor verschillende doeleinden gebruiken Dubbeldun?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:21

Damwolf, bovenstaande posten gaan allemaal over het Billy Cook zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:30

Het onbekende merk zadel maakt me eigenlijk veel nieuwsgieriger wat daar voor verhaal achter zit, ik vind dat er niet bepaald als goedkope rommel uitzien eigenlijk :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:58

Oke Mrie!

Ja pmarena. mij ook. Het zadel oogt enorm, en enorm wijd. De kwaliteit is ook goed, het zadel oogt gewoon een beetje saai omdat er geen tooling of wat dan ook op zit. :) Het is ook bijzonder dat beide zadels totaal geen gebruikerssporen hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:02

Het naamloze zadel daarvan gaan er 15 in een dozijn in de VS :D
De kwaliteit lijkt niet slecht, maar je weet niet hoe het in elkaar zit. Als er schroeven gebruikt zijn om de boom vast te houden is dat al beter als spijkers. Die zit iig niet vast met leertjes, wat op zich een goed teken zou zijn.
De singelbevestiging is ouderwets/stevig maar de singelplaats is behoorlijk naar voren. Verder is een hardseat nooit zo heel populier, zeker niet als het een brede zit is :D

Citaat:
Dus kun je het voor verschillende doeleinden gebruiken Dubbeldun?

Een zadel kan altijd voor meerdere dingen gebruikt worden, maar wil je écht hoger presteren dan heeft voor een paard een reiningzadel voor de reining toch de voorkeur en een cuttingzadel voor het koeienwerk :D
Verder maakt het niet zo heel veel uit.
Voor de ruiter is vooral de zit belangrijjk, niet alleen vanwege de specifieke zit die per onderdeel kan verschillen, maar ook voor ruiters met rugproblemen kan een bepaalde soort zit wel of niet werken.
Verder kan een ruiter graag wat meer bewegingsruimte willen of juist heel opgesloten zitten, dat is heel persoonlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:09

Op de fotoos is moeilijk te zien of de BC gebruikt is. De seatjockey lijkt iets gevormd te zijn. Bij een nieuw zadel zie je dat niet. De cinchholder ziet er niet echt gebruikt uit. De stirrup treads kan ik niet goed zien of daar sporen op te zien zijn.

De merkloze heeft wel degelijk een gebruikte cinchholder en ook duidelijk vlekken op de fenders. Verder lijkt het wat waterschade(vlekken) te hebben.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:46

Ja klopt, op dat lichte zadel zit wat waterschade. Dat is bij de vorige eigenaar gebeurd (lekkend dak). Beide zadels hebben altijd op zolder gelegen, maar ik denk dat het BC zadel gebruikt is omdat op de tie-strap aan de rechterkant bij de gaatjes een afdruk zit van de singel. Op drie verschillende hoogtes. Dit zie ik op het merkloze niet. Aan de linker en de rechterkant niet.

Vandaag heb ik het BC zadel even op mijn paard gelegd om te kijken hoe hij op het zadel reageert en om nog wat foto's te maken van het zadel.

Bedankt voor je info Dubbeldun! Nu ga ik straks in het taxatie-topic ook even vragen hoeveel ze nog waard zijn. De BC denk ik minder dan het merkloze omdat het schade heeft door tapijtmot.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:29

Het onderste zadel lijkt mij een Vaquero, maar dan vind ik het raar dat er geen merkje op zit.
Dit is de website, misschien kun je daar meer vinden of even contact opnemen:
http://www.vaquero.nl/anl/nlhome.html

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:17

Ik zal ze eens contacteren! Bedankt!