[WN] welk pad onder een blanket?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

welk pad onder een blanket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:17

hallo,
heb een vraag : welk pad het beste onder een blanket?

ik heb eens rond gekeken, en zie ze van wol, vilt, neopreen, vilt boven en neopreen onderkant…
nu zag ik op marktplaats een cattleman's pad (boven vilt en onderkant van neopreen)
maar ik twijfel nog een beetje.
met de blankste kun je vaker wisselen met de kleur :D , die zijn wat goedkoper en makkelijker te bewaren (anders krijg je z'n grote stapel :P )
maar wil er wel een goed pad voor eronder. nu lijkt mij neopreen wel handig kun je na iedere rit even met een doekje afvegen, maar wordt dat niet te warm in de zomer. en bij vilt en wol?? krijg je dan geen harde gedroogde zweetplekken?
graag hoor ik jullie mening hier over.

NRJ

Re: welk pad onder een blanket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:55

Persoonlijk kies ik voor natuurlijke materialen: wol en wolvilt. Als het zweet opgedroogd is kun je het makkelijk eraf borstelen, en af en toe met de slang uitspoelen in de zomer.
Neopreen ademt niet en neemt geen vocht op, dus je paard gaat erg zweten en het wordt erg warm. Dit is althans toch mijn ervaring ;-)

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:54

Ben het eens met NRJ, natuurlijke materialen zijn het beste. Neopreen is gemakkelijk, maar erg broeierig. Onder een blanket vind ik Mattes pads erg fijn, of eventueel een wolvilten pad. Bij mijn arabier hoef ik dat laatste in de winter niet te proberen, dan heeft hij geen vacht meer over. Voor hem werkt alleen een zacht lamsvachtje. Wat harde plekken betreft, als je de pad iedere keer na gebruik even borstelt blijft hij lang goed. Eens in de zoveel tijd gaan ze in de was. Bij Mattes kan dat gewoon in de wasmachine met speciaal wasmiddel.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:55

Ik ben nu de sedologic van Koole aan het testen. Tot nu toe erg tevreden!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:38

100 % wolvilt !

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:03

Ik gebruik een Engel (lamsvel) pad of een Diamond Wool (100% wolvilt) pad onder een blanket.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:18

hou er wel erg in, dat de pad niet te dik is !
voor gewoon te rijden /trainen is een blanket niet gebruikelijk,maar een goede dikke kwaliteits-pad.
voor shows heb je een(dunne) onderpad.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:03

Mijn paard heeft dus juist een voorkeur voor dikke pads ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:04

maar een dikke pad en een dikke blanket word een beetje "bulky ". en het kan krapjes worden onder je zadel.
5 star b.v. adviseert maximaal 3/4 ", indien je er nog een blanket overheen wil doen..

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:17

ah ok dus eigenlijk is het niet aan te raden om met een blanket + onderpad te rijden. dacht is wel leuk, dan kun je vaker wisselen. want de dikke pads zijn niet echt goedkoop.
je komt zoveel tegen dat je als leek niet weet wat nu wel en niet goed is. vandaar dat ik het liever even na vraag.
ik heb nu 1 reinsman pad, zie ook veel naamloze pads maar welke is wel goed en welke is echt af te raden.
ik ga haar in het voorjaar/zomer pas beleren. maar wil wel al alle spullen bij elkaar hebben.

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:19

Het heeft denk ik ook temaken met wat voor zadel je heb. niet iedere pad kan je onder een boomlose zadel leggen, tenminste das mijn ervaring.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:34

sorry maar ik heb geen boomloos zadel ;)
maar een westernzadel van het merk crates.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:57

manuela_j schreef:
ah ok dus eigenlijk is het niet aan te raden om met een blanket + onderpad te rijden. dacht is wel leuk, dan kun je vaker wisselen. want de dikke pads zijn niet echt goedkoop.
je komt zoveel tegen dat je als leek niet weet wat nu wel en niet goed is. vandaar dat ik het liever even na vraag.
ik heb nu 1 reinsman pad, zie ook veel naamloze pads maar welke is wel goed en welke is echt af te raden.
ik ga haar in het voorjaar/zomer pas beleren. maar wil wel al alle spullen bij elkaar hebben.

Jawel hoor, dat kan prima! Je moet alleen opletten met welke dikte pad je kiest. Ik heb gekozen voor 3/4 inch, omdat ik zonder en met blanket wil kunnen rijden.
Je kunt ook kiezen voor 1/2 inch, maar deze zou ik alleen gebruiken in combinatie met een blanket.
Goede wolvilt pads zijn 5 star en Diamond Wool. Mattes heeft ook fijne wolpads (die is hierboven ook al eens genoemd).
Andere merken ben ik niet zo in thuis.