Ik ga helemaal afstappen van het rijden met bit.
Heb inmiddels ervaring in bitloos rijden met Rambo Micklem hoofdstel (teugels zijkant dus niet gekruist) en rijden met halster. Vind dit ontzettend fijn om te doen en ik wil zoals gezegd afstappen van een bit.
Het liefst zou ik gaan rijden met een Bosal maar ik vind het moeilijk om er een te kopen omdat de pasvorm van een Bosal erg belangrijk is.
Als ik in de winkel sta, hoe bepaal ik dan wat een juiste pasvorm is? Waar moet ik precies op letten bij aankoop? (heb een tinker met flinke neus)
En dan nog een vraag.
Mijn paard zoekt contact met mijn hand tijdens het rijden (niet dat hij gewicht neemt, we hebben een zacht contact tussen hand-bit en met bitloos rijden tussen hand-halster).
Ik ben niet gewend om met volledig losse teugel te rijden (tenzij lekker "free-wheelen"). Dit heeft niets te maken met sturen via de teugels, maar met de ervaring die paard en ik vanuit de dressuur hebben om met zacht contact te rijden. In hoeverre kan je met een bosal met zacht contact rijden? Of is het de bedoeling dat je met een bosal met volledig losse teugels rijdt?
Alvast bedankt voor jullie advies