[WN] Back cinch+singel. Waar te vinden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Back cinch+singel. Waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 07:48

Hallo

Een klein half jaartje geleden heb ik een westernzadel gekocht voor mijn Appaloosa. Maar deze heeft geen back cinch. Deze hebben we niet echt nodig, maar hij is meer voor de sier. :D Ik vindt het gewoon leuk staan. Alleen heb ik geen idee waar je deze dingen los kunt kopen. En volgens mij is de achter singel ook niet hetzelfde als de voor singel... Niet dat ik er dadelijk een gewone singel aan hang en raar aangekeken op wordt :j . Dus voor de veiligheid vraag ik het maar even hier. :')

Patchje

Re: Back cinch+singel. Waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 07:57

Shopje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:36

Als je al geen idee hebt waar je die dingen kunt kopen heb je dan wel enig idee hoe ze veilig aan je zadel te hangen ??

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 09:13

Haha, nee helaas niet... Maar als er een ervaren persoon het even voor moet doen ken ik er genoeg. Kun je anders je paard er echt mee in de weg zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:15

Helaas ken ik ervaren personen te over die het ook verkeerd doen, dus om daar vanuit te gaan...

Een backcinch hoort 'snug' tegen de buik van het paard te liggen; niet strak maar net aan. Verder is het belangrijk dat de connectorstrap goed is afgesteld.
Hieronder had ie van mij nog niet iets langer mogen zijn zodat de cinch iets rechter naar beneden zou komen te hangen.
Afbeelding

Hieronder een goed voorbeeld van hoe het dus NIET moet
Afbeelding
Hij hangt VEEL te los !! Helaas zie je dit nog meer dan wanneer hij goed hangt.

De mogelijkheid bestaat nu dat er op buitenrit takken in blijven hangen en dat bij een vreemde beweging er een paardenbeen in kan komen. Met alle gevolgen van dien.

Verder is het nut van de connectorstrap (het riempje tussen de 2 cinches) dat de backcinch niet naar achter kan glijden en voor de nodige rodeo-momenten kan gaan zorgen.

Overigens zijn ook niet alle paarden gediend van druk daar op de buik, maar dat is vaak een kwestie van wennen.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 09:21

DubbelDun schreef:
Helaas ken ik ervaren personen te over die het ook verkeerd doen, dus om daar vanuit te gaan...

Een backcinch hoort 'snug' tegen de buik van het paard te liggen; niet strak maar net aan. Verder is het belangrijk dat de connectorstrap goed is afgesteld.
Hieronder had ie van mij nog niet iets langer mogen zijn zodat de cinch iets rechter naar beneden zou komen te hangen.
[ Afbeelding ]

Hieronder een goed voorbeeld van hoe het dus NIET moet
[ Afbeelding ]
Hij hangt VEEL te los !! Helaas zie je dit nog meer dan wanneer hij goed hangt.

De mogelijkheid bestaat nu dat er op buitenrit takken in blijven hangen en dat bij een vreemde beweging er een paardenbeen in kan komen. Met alle gevolgen van dien.

Verder is het nut van de connectorstrap (het riempje tussen de 2 cinches) dat de backcinch niet naar achter kan glijden en voor de nodige rodeo-momenten kan gaan zorgen.

Overigens zijn ook niet alle paarden gediend van druk daar op de buik, maar dat is vaak een kwestie van wennen.

Bedankt voor deze uitleg, had rr absoluut geen verstand van maar ben nu een beetje ingelicht wat er anders kan gebeuren. Weet je ook heel misschien wie er zo'n singel heeft voor dit zadel? Best een appart kleurtje, maar Wil wel dezelfde kleur... http://www.ekkia.nl/producten/zadels/we ... 4/#havanna

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:25

eerst even checken of je western zadel er geschikt voor is ;)
vaak heb je van de zadels waar de achtersingel bevestiging gewoon echt niet op de juiste plek is...
hij is er 'voor de sier' dan..

je kan hem volgens mij bij westernspul.nl los kopen? weet ik niet zeker?
en gewoon bij de (western) zadelmakers ook :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:37

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 09:46

O, super! Ik had dit eigenlijk niet verwacht! :D Mijn zoektocht duurde wel wat langer met als resultaat 0...

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 09:49

KingYasFenn schreef:
eerst even checken of je western zadel er geschikt voor is ;)
vaak heb je van de zadels waar de achtersingel bevestiging gewoon echt niet op de juiste plek is...
hij is er 'voor de sier' dan..

je kan hem volgens mij bij westernspul.nl los kopen? weet ik niet zeker?
en gewoon bij de (western) zadelmakers ook :)

Het zadel op de link is mijn zadel wat ik ook echt gebruik. Zit het daar op de goede plek dan? Want je zegt zelf dat het soms niet op de juiste plek zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:54

Het wisselt wel eens; soms zit ie net op de punt waar de cantle het zadel raakt. Bij jou zit ie iets verder naar achter.
Als je paard gezadeld is hang er dan eens een broekriem aan en kijk waar die uitkomt. Hangt ie echt te ver naar achter dan zul je de connectorstrap iets moeten inkorten. Helaas gaan de riemen dan wel schuin naar voren staan.
Persoonlijk vind ik dat geen mooi gezicht.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 10:02

Haha, zie het al voor me! Sta ik op de poetsplaats mijn pony op te zadelen, komt er toevallig iemand voorbij die ziet dat ik er en broekriem aan het vastknopen ben! "Ja, m'n zadel zat wat losjes!" :+ Maar ga het zeker proberen om te kijken of hij goed hangt! (als niemand kijkt Dan hè!) :P

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 03:43

En zorg ervoor dat je paard is gewend aan de achtersingel voordat je erop klimt. En zeker de connectorstrap niet vergeten, anders kun je ook voor spannende verrassingen komen te staan :+ .

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 06:36

_Linda schreef:
En zorg ervoor dat je paard is gewend aan de achtersingel voordat je erop klimt. En zeker de connectorstrap niet vergeten, anders kun je ook voor spannende verrassingen komen te staan :+ .

Goed dat je het zegt! :D Zoals DubbelDun al aanraadde, eerst met je broekriem! :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:58

Waarom in godsnaam heb je een backcinch nodig ? Is alleen handig als je een koe aan je zadelknop hebt hangen, maar dat zou ik je met jouw zadeltje niet aanraden. Ook op shows is het een absolute don't.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:05

Voor de sier zegt ze, is maar wat je persoonlijke voorkeur is. Bijv. een pleasure jury zal misschien wat raar opkijken als je er een achtersingel hebt aanhangen, maar zover ik weet zijn er geen regels mbt het wel of niet van een achtersingel. Je ziet ze vooral regelmatig in bijv. de koeiendisciplines of barrelrace, ook al is het niet nodig. Tenzij het een roping competition is dan heb je em nodig, maar dat is NL toch niet toegestaan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:15

In de koeien en barrelrace heeft hij echt wel nut hoor ;-).

Met de roping zit de backcinch vrij strak.
Bij de barrelrace hangt hij onder de buik en gaat hij pas strak als het paard echt aanspant.

Bij Carlo in the country store zonhoven (BE) heb ik er gisteren super veel zien hangen.

Weet natuurlijk niet hoe ver dat is voor jou.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 15:40

Kirrr schreef:
In de koeien en barrelrace heeft hij echt wel nut hoor ;-).

Met de roping zit de backcinch vrij strak.
Bij de barrelrace hangt hij onder de buik en gaat hij pas strak als het paard echt aanspant.

Bij Carlo in the country store zonhoven (BE) heb ik er gisteren super veel zien hangen.

Weet natuurlijk niet hoe ver dat is voor jou.

Hoe duur waren die ong.?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:50

Niet naar gekeken.. heb alleen gezien dat er veel hingen..
Ik gok rond de 60a70 euro.. je kan hem altijd mailen of bellen of via fb bereiken.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 15:52

Zal wel een kleurtje voor mijn zadel hangen, zal er zeker een keertje langs gaan.