[WN] Voor geen ijzers en achter sliding ijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Voor geen ijzers en achter sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:36

Hallo Bokkers,

Ik ben een meisje van 14 en heb een western gereden Appa van 11 jaartjes. Nu we een beetje verder gaan in de training zit ik over sliding ijzers te denken. Het is alleen maar een vraag en we zijn nu op dit moment nog niet toe aan deze ijzers. M'n trainer heeft er ook niks over gezegd, maar dit is gewoon een vraagje die pas later, misschien over een jaartje nut gaat hebben, maar ben nu gewoon ontzettend nieuwsgierig. :+

Ik heb met de zoekfunctie gezocht, en er zijn ontzettend veel topic's over sliding ijzers, maar niet het antwoord wat ik zocht.

Mijn vraag is namelijk of je ook (normale) ijzers aan de voorbenen nodig hebt als je sliding ijzers hebt. Ik wou graag in de winter de ijzers eraf halen, maar als we dit elke winter gaan doen, en we misschien echt wedstrijden gaan rijden in de reining, zullen de ijzers er misschien op blijven. Kun je dan wel de ijzers van voor eraf halen en achter sliding plates?

Gr,

crazycactus

Re: Voor geen ijzers en achter sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:38

Ik had mijn paarden nooit voor op ijzers, dat hoeft helemaal niet in combinatie met plates.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:38

Heb er genoeg gezien met alleen de sliding plates, zonder voorijzers :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:43

Voorijzers is inderdaad niet perse nodig.
Als jouw paard goed op de voorhoeven staat, dan is er niet speciaal een ijzer nodig in combinatie met sliding plates.

Alleen, voorijzers kunnen je wel degelijk in sommige gevallen helpen. Denk bijvoorbeeld aan het vergemakkelijken van het afrollen, met beter been- en ruggebruik als gevolg.
Veel reiners zie je toch wel met voorijzers, omdat het soms net kan helpen om de beweging van het paard te optimaliseren.

Echter, zeker als je begint, is dit allemaal nog niet zo van belang.
Wel wil ik graag opmerken dat je nooit te vroeg kan beginnen met sliding plates, maar wel te laat. Wacht er dus niet te lang mee als je serieus reining wilt rijden.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:56

hollywood86: goeie tip. Ik zal wel even overleggen met m'n trainer. De spin is al goed onder de knie (de techniek dan, de snelheid moet nog wel aan gewerkt worden), de sliding is natuurlijk niet perfect. Zal wel goed aan gewerkt moeten geworden, maar alles op z'n tijd.

Wel heeft mijn pony een beetje "de Vlaamse stand". In ieder geval zo noemde de dierenarts het. :+ Z'n hoeven staan een beetje naar binnen toe, ik heb geen idee of dit effect heeft met de slidingijzers, maar de dierenarts zei dat het niet erg was.

Nog een vraagje: Hoeveel kosten ze ongeveer?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:08

Denk dat het met die stand helemaal belangrijk is om er plates onder te laten zetten, anders overbelast je je paardje als je flink op de sliding gaat oefenen..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:43

Vlaamse beenstand??? Die ken ik nog niet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:45

Toontredend achter maak ik op uit bovenstaand bericht

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:49

Ik lees even mee. Ik kreeg pas het advies van de osteopaat om ook eens te kijken naar (baby)plates. Nou staat de mijne prima zonder ijzers en de smid kon niet echt een duidelijk antwoord op de vraag geven of hij ook alleen achter op plates zou kunnen.
Zou voor mij (en mijn portemonnee vooral :o ) iets beter uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:52

Amanda; Dan denk ik sowieso dat het tijd is voor een andere smid, als je echt plates wilt.
Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je écht een smid moet hebben die deskundig is op het gebied van plates. Een smid zonder voldoende expertise inzake plates, kan tot serieuze problemen leiden.
Ik zie zo ontzettend veel prutswerk van standaard-smeden die geen ervaring hebben met plates, bespaar je paard die ellende!

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:55

Hij heeft wel ervaring met plates, beslaat ook wedstrijdreiners. Maar dan ook voor op ijzers, niet alleen achter.

Edit: wat is jullie ervaring trouwens met buitenrijden op de straat met alleen plates achter?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:23

Dat het gevaarlijk is. Bij mij iig geeindigd in een 'slide'
op het asfalt met een dubbele open beenbreuk tot gevolg. Van mij, niet van het paard, die mankeerde niks.
Mijne staat achter op plates, vooraan niks. Ik betaal 85€ daarvoor.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:53

Ik ben 1 keer wat weggegleden op straat, maar dat bleken kunststof klinkers te zijn. Verder nooit last gehad, maar ik rijd meestal in de berm als ik langs de straat moet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:44

Ik ook, maar het paard schrok en sprong opzij.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:41

Tja dat kan altijd gebeuren. Ik ben een keer met een kwpn-er onderuit gegaan op nat asfalt, die stond op gewone ijzers.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:41

Alleen achter op plates kan prima al zou ik met een overbouwd paard ook voor een ijzertje doen .

Er zijn vele redenen om het paard ook voor op ijzers te zetten maar een goede trainer ziet of dat nodig is.

Eerlijk gezegd zou ik voor de spins ook liever plates hebben, wringt je paard zijn hoef niet zover in de grond .

Wat betreft buitenrijden, ik doe niet anders en heb dat altijd gedaan, met meerdere paarden, vaak juist over asfalt, worden ze lekker glad van.
Soms in de blubber glibbert het wel een beetje, daar heb ik meer last mee als met asfalt maar verder nooit geen problemen al moet ik wel zeggen dat de mijne baby plates heeft.

TS stops oefenen, hoe simpel ook, zogauw het stopjes worden, plates nemen :j

Prijzen: alleen sliding achter hier 60€ en vierkant 85 €
maar ik heb geluk mijn smid doet mijn paard voor een kusje :*

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:51

Ik wil ook zo'n smid.... :P

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:57

spatter schreef:
Alleen achter op plates kan prima al zou ik met een overbouwd paard ook voor een ijzertje doen .

Er zijn vele redenen om het paard ook voor op ijzers te zetten maar een goede trainer ziet of dat nodig is.

Eerlijk gezegd zou ik voor de spins ook liever plates hebben, wringt je paard zijn hoef niet zover in de grond .

Wat betreft buitenrijden, ik doe niet anders en heb dat altijd gedaan, met meerdere paarden, vaak juist over asfalt, worden ze lekker glad van.
Soms in de blubber glibbert het wel een beetje, daar heb ik meer last mee als met asfalt maar verder nooit geen problemen al moet ik wel zeggen dat de mijne baby plates heeft.

TS stops oefenen, hoe simpel ook, zogauw het stopjes worden, plates nemen :j

Prijzen: alleen sliding achter hier 60€ en vierkant 85 €
maar ik heb geluk mijn smid doet mijn paard voor een kusje :*

Haha, ja ik wil zeker ook zo'n smid! Misschien kan ik een filmpje maken hoe ik de sliding maak voordat ik er sliding ijzers onder zet. Hij laat in ieder geval zijn hoofd wel zaken en als ik hem goed verzamel loopt hij al een beetje door en houdt zijn achterbenen aan de grond (als hij niet verzamelde hupte hij van achter). Ik wil het wel graag met m'n trainer overleggen voordat ik ze echt eronder zet. Ook zal ik even moeten wachten want ik ga over een paar dagen van stal veranderen. (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1738052) En dat gaat even wat duurder worden... (aanschaf hooi, biks,....) Maar zal het zeker in m'n achterhoofd houden.

Is het trouwens ook handig om in de winter slidings eronder te zetten? (i.v.m. weer, gladheid, want hij gaat in de winter gewoon op wei). Voordat hij uitglijdt over de sneeuw. :+

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:11

Vierkant met plates kost hier 130 euro geloof ik :oo
Jim heeft uiteraard een andere maat :+
Bekappen is 35 euro, dus met alleen achter plates zou ik ergens op het midden uit moeten komen hoop ik.

Ik rij overigens ook geen wedstrijden, maar omdat hij steeds beter gaat stoppen en echt al wil glijden (zelfs vanuit draf en verzamelde galop, hij vindt het leuk :+ ), adviseerde de osteo babyplates. Ik zit ook aan het voorjaar te denken. Voorlopig maar minder stoppen en de winter zal toch minder in de bak rijden worden.

Wat betreft het buitenrijden, dat wordt dan meer de berm opzoeken dus. Ik rij 1x per week buiten en voornamelijk polderweg. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:27

Ik heb al geruime tijd plates achter zonder ijzers voor. Mijn paard bleek juist makkelijker af te rollen zonder ijzers voor.

Ik rijd er gewoon buiten mee, ook over asfalt. Denk wel dat paarden even een periode nodig hebben om aan plates te wennen.

Volgensmij betaal ik 70,-

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:36

Intressant topic! Ben nu even paardloos, maar voor het einde van het jaar hoop ik toch terug een paard te hebben, en dan wil ik ook graag verder in o.a. de reining.

Maar nog even een vraagje. Vanaf dat je dus een beetje gaat stoppen, heb je plates nodig? Maar is de bodem ook niet erg belangrijk??? Wat als je geen echte reiningbodem hebt, maar bvb. een bodem van scheldezand. Dat ligt namelijk bij ons op stal geloof ik. Meestal wordt die goed nat gehouden, want anders wordt de bodem nogal zwaar. Maar als ze hem niet te vaak sproeien, is de boventste laag wel lekker 'los' heb ik de indruk... Kan je hier dan gewoon een stopje in maken (géén sliding stop, maar dus gewoon een stop vanuit bvb. draf of galop met achterhand eronder), of is dit nefast voor je paard zijn achterbenen? Sowieso zou ik alleen maar echt oefenen op sliding stops in een piste met speciale reiningbodem. Maar je moet toch een beetje kunnen oefenen op 'gewoon' stoppen ook, al was het maar dat het paard goed leert reageren op zit en de hulpen. Of gaat dat echt alleen maar met combi plates en reiningbodem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:20

Gewoon halthouden bedoel je dus? Dat moet overal wel kunnen, anders zouden horsemanship-ruiters ook plates nodig hebben en bijvoorbeeld een reiningbodem.

Zodra je bezig bent met de sliding stops, dan sliding plates en (uiteraard, maar dat was niet de vraag in dit topic) de speciale reiningbodem. Een bodem die ''wel een beetje los voelt'' is normaliter niet geschikt.
Er komt enorm veel kijken bij een veilige bodem voor sliding stops. Doe dit alleen als je zeker weet dat deze bodem 100% te vertrouwen is, anders ga je echt problemen veroorzaken bij je paard!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:02

Bedankt voor het antwoord :)

Ik bedoelde inderdaad gewoon halthouden (uiteraard op de achterhand dan wel). Mocht ik ooit sliding stops willen gaan maken, dan rij ik daarvoor wel naar de dichtsbijzijnde western stal die een speciale reiningbodem heeft ;) Zover is het allemaal nog niet.

En nu terug on topic :) Sorry voor de onderbreking, maar de vraag kwam in me op bij het lezen van dit topic en vond het een beetje idioot om daarvoor speciaal een nieuw topic aan te maken ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:28

Ik ben het wel met de bokkers eens: als je echt al bezig bent met stoppen (en zoals jij het beschrijft heb ik het idee van wel) neem zo gauw mogelijk (baby) plates. Echt, als zijn achterbenen blijven staan en hij wel de snelheid heeft voor een stopje kan dat echt flinke beenproblemen opleveren. Zelfde geldt ook voor de spin inderdaad. En dan zou ik beginnen met babyplates. Je zult zien dat het paard eenmaal gewend makkelijker gaat glijden omdat hij ook meer vertrouwen krijgt. Als hij pijn heeft bij het stoppen (omdat hij nog geen ijzers heeft) dan zal het vertrouwen zo afnemen dat hij simpelweg niet meer durft te stoppen.

Supergoed dat je erover nadenkt en navraag doet! En het antwoord op de vraag is al gegeven: plates hoeven niet persé in combinatie met voorijzers.

Over het uitglijden op asfalt: als het glad is in de winter (ook al ligt er geen sneeuw of ijzel) stap ik uit voorzorg uit op een zandbodem. Af en toe maakt poown een glijer op asfalt maar dat is alleen als het een beetje afloopt ofzo. Dan zit ik er uiteraard niet op. En als 'ie net nieuwe plates heeft stap ik juist veel in/uit over het asfalt zodat ze snel glad zijn. (Voor die tijd kan je nog niet stoppen/spinnen omdat de nagels dan nog iets uitsteken)

Ben benieuwd naar je filmpje! :D

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:40

Bedankt voor alle tips. Had aan m'n trainer gevraagd welke paarden er sliding plates hebben en wat hun ervaringen zijn, nou weet je wat z'n antwoord was? Een stuk of 6 paarden HADDEN sliding plates. Er staat er geen een die ze NU heeft. Hmmmm, zijn dat dan geen goede ervaringen? Hij zei ook dat ik op m'n smoel zou terecht komen met sliding plates als ik ga buiten rijden. :+ Haha, tja wil ik dat? Maar ik heb juist wel gehoord dat je ermee kan buitenrijden. Maar ze wel snel afslijten als je veel op asfalt rijd.