[WN] Moe van zoeken boomzadel, barefoot > ervaringen wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Moe van zoeken boomzadel, barefoot > ervaringen wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:49

Nog meer met dit probleem? Ik wordt er zo moe van... Ik ben nu al een paar maanden op zoek naar een goed passend westernzadel. En nog steeds geen succes. Ben nu van plan een Barefoot westernzadel aan te schaffen, dat zie ik nog als enige optie..

Ik heb al contact gehad met meerdere bedrijven die een zadelpasservice hebben, maar ik kom op 1 ding uit. Maatwerk v.a. 2000 euro.
Sorry maar dat vind ik echt teveel geld voor een zadel, te gek toch dat het zadel het dubbele kost dan de pony.

Zijn bouw: smal, kort, vrij rechte rug en de schoft is normaal/aan de hoge kant.

Heb via 2e hands sites ook al meerdere zadels in huis gehad om te passen, maar heb altijd hetzelfde probleem, de bars lopen te schuin, waardoor deze uitstaan, en dus niet volledig aansluiten. Zelf de smalste die ik vinden kan zijn nog te breed!

Zijn er hier mensen die ook een Barefoot westernzadel hebben die echt wedstrijden ermee rijden? (reining en trial)
En zoja, is dat goed te doen? En welk zadel heb je?

In het verleden altijd endurance gereden met een barefoot cheyenne ocean blue (2004/2005? tot 2007) heerlijk zadel.

Zie uit naar de reacties.

edit: voorbeeld probleem met westernzadel:
Afbeelding

pmarena

Re: Moe van zoeken boomzadel, barefoot > ervaringen wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:47

Zijn maar weinig echt serieuze western wedstrijdruiters die met een Barefoot rijden, de meesten vinden het uiterlijk te veel afwijken van wat gebruikelijk is, en missen wat mogelijkheden qua zilverwerk enzo :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:16

Dat zeggen ze van Bob Marshalls ook, maar daar heb ik er toch al best wel aardig wat van gezien op een show.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:12

Ik heb ook wel het idee dat ze aan het inburgeren zijn :j

Bij een BM heb je dan natuurlijk nog het voordeel dat ze veel meer custom made bewerkbaar zijn qua bewerking en zilver en daardoor toch wat meer de standaard uitstraling hebben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:15

Het zou me echt niet kunnen boeien. Zadel hoort toch gewoon te passen? Niet dat ik wedstrijdambities heb maar als je wel wil showen en een boomloos zadel past en ligt goed op je paard: lekker doen. Hippe blanket eronder, flitsende beugels eraan, mooie blouse aantrekken, wie weet her en der de boel nog wat pimpen met wat concho's. En lekker rijden hoor. Ik bedoel: het is trail en reining (hoeft d'r ook meteen geen zilver op :P ) Als je nou kalveren zou gaan vangen is het een ander verhaal. Maar als je dat niet wil: wat is dan het probleem? Dat je de enige bent? Barefoot is kwaliteit, of je ze nou mooi vindt of niet. Je ziet vanaf een afstand dat 't een Barefoot is. En dus dat je goeie spullen hebt (zelfde geldt voor BM) Da's toch niet erg?

Wat ik wel heel, heel lelijk vind aan die Barefoots, afgezien van het veertje, zijn de ritsen. Die zou ik eruit slopen, mooie braiding ervoor in de plaats en moet je eens kijken wat een uniek zadel je hebt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-09-13 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:23

Ik heb zelf de barefoot nevada gehad, maar ik miste echt stabiliteit in mijn zit. Ik rijd echt veel fijner met een boomzadel. Maar als die er niet zijn in de maat van jouw paard houd het op natuurlijk.

Alleen toen ik het zadel had hadden ze nog geen goede maten pommels. Op een gegeven moment viel mijn paard af en werd de Pommel te breed. Barefoot raadde mij aan er een theedoek voor in de plaats te doen. Toen knapte ik echt af en heb ik mijn portemonnee getrokken voor een zadel op maat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:32

Ja daar noem je ook een model. Die Nevada heeft singelstoten 8)7 En het is van fluffy stuff in plaats van gewoon normaal leer. Ik vind het nou niet echt een westernzadel nee.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 03:37

Heb je al eens contact opgenomen met Evelien van Eurohorse? http://euro-horse.nl/eurohorse/
Zij komt ook aan huis en heeft een vrachtwagen vol met zadels, nieuw en tweedehands. Met behulp van een pasmal kijkt ze of er zadels bij zijn die geschikt zijn voor jouw paard. Echt een aanrader!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 07:07

Ja ik heb al contact gehad met haar. En zij heeft geen zadel voor mijn pony. Alleen maatwerk. Helaas
Ik ben al aan het kijken nu voor een barefoot Arizona. De missoula nut is ook te groot voor mijn pony. Voor mijn zit is het geen probleem. Kan zonder zadel ook goed rijden. Ook in draf en galop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:16

Koper: nubuck-leer fluffy stuff...? Die heb ik nog niet eerder gehoord.
Kan hem ook niet helemaal plaatsen bij het leer zoals dat al jaren gebruikt wordt, vroeger was het wel wat zachter allemaal ja :P
Ik vond dat persoonlijk overigens helemaal niet verkeerd, beweegt beter mee en is sneller ingereden.

De huidige Arizona Nut bvb. die is echt behoorlijk stijfjes door de afwerking met tuigleder en moet best een poos ingereden worden voordat hij helemaal gaat "liggen" zeg maar. Ik vind dat wel jammer. Hij is natuurlijk wel 1000x mooier, dat wel :P

Theedoeken of sokken of zelfs een officiële zachte pommel in plaats van originele pommels en forken is mijn ding sowieso ook niet :n
Maar er zijn mensen die er helemaal dolenthousiast over zijn dus tja, het is een optie blijkbaar :)

Na de Cheyenne kwam als eerste andere model de Nevada uit. De eerste Nevada's hadden überhaupt geen uitneembare fork,
dat kwam pas een poos later en toen kwamen er ook meerdere maten voor de absolute fijn-afstelling ervan.

De Missoula Nut en Virginia Rose zijn wel aan de maat inderdaad, die zijn echt gemaakt voor de mensen die zoveel mogelijk "normale western looks" willen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 08:50

Wel heeel jammer dat deze net te lang zijn voor mijn pony, anders had ik een missoula nut gekocht, er staat er 1 hier op bokt te koop. Maar die moet ik helaas aan mij voorbij laten gaan.
Stom ook eigenlijk als je info zoekt over dat zadel zie je dat de maat 1, 59 cm lang is. Dus dat valt hard mee, maar ga je dan langs de skirts meten is hij 65 cm lang.

Mijn huidige zadel is 60 cm lang en die zit ook aan de max qua lengte op de rug.( is een roundskirt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:01

Op de site staan de lengtes van de zadels over de ruggengraat gemeten, je moet het toch ergens meten en dat is op zich de meest logische plek :)

Kan het geen maat 2 geweest zijn stiekem?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:04

Nee, over de rug is hij wel 59 cm, maar aan de zijkant lopen de skirts langer door, waardoor dat dus op 65 cm komt, en daar zit het probleem, de skirts zullen hem hoogstwaarschijnlijk in zijn heup komen.

Dit is mijn huidige zadel van 60 cm lang, dan kun je een beetje een voorstelling maken hoe een missoula erop zou liggen. http://www.bokt.nl/markt/ad/185083/west ... h-compleet

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:08

Ik heb pleasure, trail en horsemanship L5 gereden met een Barefoot Arizona. Nu heb ik van het weekend net een Bob Marshall gekocht, deze vind ik persoonlijk mooier dan de Barefoots. De BM is wel een stuk langer dan de Arizona, op mijn pony kan het net.

Er zijn mensen op bokt die beweren dat je écht niet met een Barefoot Arizona op wedstrijd aan kan komen, maar ik heb er zelfseens een pleasure westrijd gewonnen dus ik denk echt niet dat de jury daardoor beinvloed wordt (WRAN L5).

Stuur maar even een pb als je interesse hebt in mijn 2e hands Barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:11

Ah, ja, dat heupbot gaat wel lastig worden wellicht inderdaad :)
Ik vind het sowieso zonde altijd bij westernzadels, al die onzin nog achter het zadel waardoor het zo lomp lang wordt... maarja men wil showen hè :\

Roundskirt is gewoon veel praktischer :j

Ik vind de bewerkte echte western BM's ook erg mooi :j
Vind alleen de beugelophanging bij 99 van de 100 zadels (veels) te ver naar voren zitten, en de prijs echt belachelijk hoog... super zonde -O-

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:19

Koper schreef:
Ja daar noem je ook een model. Die Nevada heeft singelstoten 8)7 En het is van fluffy stuff in plaats van gewoon normaal leer. Ik vind het nou niet echt een westernzadel nee.

Klopt, alleen vond ik het belangrijkste probleem dat ik het voor geen meter vond zitten. En dat heb ik met alle boomloze zadels waar ik tot nu toe mee gereden heb. Dacht dat TS daar misschien wel wat aan zou hebben. Getild toch zonde als je veel geld betaald voor een boomloos zadel waar je uiteindelijk niet tevreden mee bent.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:22

@_Cindy: Voor de trail en reining wordt daar waaschijnlijk nog weer minder opgelet dan bij de pleasure. Ik heb je een pb gestuurd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:26

eilleen333 schreef:
Klopt, alleen vond ik het belangrijkste probleem dat ik het voor geen meter vond zitten. En dat heb ik met alle boomloze zadels waar ik tot nu toe mee gereden heb. Dacht dat TS daar misschien wel wat aan zou hebben. .

En welke merken/modellen van boomloos heb je zoal in gezeten ??

Citaat:
Getild toch zonde als je veel geld betaald voor een boomloos zadel waar je uiteindelijk niet tevreden mee bent
Ik denk dat dat voor boomloos hetzelfde geldt als voor mét boom. Kwestie van jezelf goed voorbereiden en zogoed mogelijk uitproberen vóór je ergens je geld aan uitgeeft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:30

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:30

Op zich zijn daar natuurlijk wel de testzadels voor in het leven geroepen, niemand wordt er vrolijk van als een gekocht zadel niet bevalt :)
Ook een (fatsoenlijke) verkoper niet := Ik verkoop die zadels niet om zoveel mogelijk mensen zo'n ding aan te smeren maar om blije klanten te krijgen (paard en mens) want dat houdt het leuk en de moeite van het gedoe waard :P

De ellende met Barefoots is dat er zoveel verschillende uitvoeringen van zijn dat de ene heel anders aanvoelt dan de andere...ook al zijn ze van hetzelfde type en grofweg van dezelfde "serie" zeg maar qua productieveranderingen.

Je kan 2 "dezelfde" hebben waarbij de ene voor geen meter zit, en de andere juist zalig aanvoelt...
Leg je die zalige vervolgens net een pietsje tever naar voren (of op een ander paard of onder andere ruiter) dan zit hij ook ineens dramatisch.

Het blijft echt een kwestie van 1 zadel op 1 paard onder 1 ruiter dat je kunt beoordelen op comfort en pasvorm, maar nog zo weinig zegt over alle andere die er zijn... dat is altijd wel lastig -O-

Die Ocean Blue was wel leuk trouwens, ik vond dat een mooie serie :j
De Barefoots werden toen luxere kwaliteit maar nog niet zo stijfjes zoals de nieuwe zadels nu zijn.

Had jij toen dat bruine paardje en blauwe mini-chaps?

Kan me herinneren dat er destijds 2 Ocean Blue zadels in de endurance rondreden, Mandy en Annelies.
Annelies die heeft toen nog volgens mij op een gegeven moment klasse IV endurance met een Ocean Blue gereden met 2 verschillende paardjes, als ik geen mensen door elkaar haal. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:36

DubbelDun schreef:
eilleen333 schreef:
Klopt, alleen vond ik het belangrijkste probleem dat ik het voor geen meter vond zitten. En dat heb ik met alle boomloze zadels waar ik tot nu toe mee gereden heb. Dacht dat TS daar misschien wel wat aan zou hebben. .

En welke merken/modellen van boomloos heb je zoal in gezeten ??

Sowieso mijn eigen nevada en twee barefoots dressuur uitvoeringen. Het zal ongetwijfeld per persoon verschillend zijn, maar ik miste echt iets.
Mijn paard was erg breed, inmiddels afgevallen, maar ik zat echt in spagaat in mijn nevada. Van de dresuurversies klopte bij eentje echt niets van de beugelophanging, waardoor je hoe dan ook in een stoelzit zat. Het andere dressuurzadel zat wel beter. Maar ik miste ergens een stukje stabiliteit wat ik wel kan vinden in mijn huidige boomzadel (dressuur weliswaar). Misschien heb ik pech gehad met de zadels waar ik in gezeten heb, maar ik ben er niet zo weg van. Mijn paard ook niet, maar dat is weer een ander verhaal;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:39

@pmarena. Ik had een schimmel, en ik reed altijd met een lichtblauw hoofstel. haha
Die ocean blue heb ik met veel plezier mee gereden, toen mijn eigen pony een hele tijd kreupel was reed ik de paarden van de stalhouder, hij deed er niet veel mee. Van een draver tot een ronde c pony, kon overal zo mee weg rijden. Had in de pad heavy duty inlages.

Nu heb ik ook zonder zadel leren rijden, dus ik zal niet zo snel ergens moeite mee hebben. behalve echt zon dressuur zadel met gedwongen zit, niet fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:46

@eilleen333: als jij het hebt over 'alle boomloze zadels' heb je het dus over één merk en 3 modellen hiervan.
Dat is een behoorlijk smalle basis om alle boomloos over één kam te scheren :)

Ik vind dat ik mijn ervaring op 7 a 8 verschillende merken en hierbinnen diverse modellen nog een smalle basis heb :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:58

Mandy_89 schreef:
@pmarena. Ik had een schimmel, en ik reed altijd met een lichtblauw hoofstel. haha
Die ocean blue heb ik met veel plezier mee gereden, toen mijn eigen pony een hele tijd kreupel was reed ik de paarden van de stalhouder, hij deed er niet veel mee. Van een draver tot een ronde c pony, kon overal zo mee weg rijden. Had in de pad heavy duty inlages.

Nu heb ik ook zonder zadel leren rijden, dus ik zal niet zo snel ergens moeite mee hebben. behalve echt zon dressuur zadel met gedwongen zit, niet fijn.

Kijk, die moet je hebben +:)+

Heavy Duty inlages bestaan pas een jaar, ik neem aan dat je de Dubbeldikke of de Flex inlages bedoelt :)

Ik weet niet of je tussendoor nog op nieuwere Barefoots gezeten hebt?
Maar je hebt best kans dat je je rot schrikt als je nu een nieuwe nog niet goed ingereden Barefoot met VPS probeert :o

Alhoewel die Ocean Blue alweer een stukje steviger was dan de echt oudere Barefoots :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:04

DubbelDun schreef:
@eilleen333: als jij het hebt over 'alle boomloze zadels' heb je het dus over één merk en 3 modellen hiervan.
Dat is een behoorlijk smalle basis om alle boomloos over één kam te scheren :)

Ik vind dat ik mijn ervaring op 7 a 8 verschillende merken en hierbinnen diverse modellen nog een smalle basis heb :D

TS vraag om ervaringen en die geef ik. Als iedereen die ooit op een boomlooszadel heeft werden dat doet, heet ze aardig war referenties dacht ik.
Ze vroeg naar ervaringen met barefoot westernzadels. Ik heb er eentje gehad, was er niet blij mee, dus dat geef ik door. Zou het zonde vinden als ze iets besteld waarmee niet blij mee is terwijl ze er misschien meer over na zou hebben gedacht als meer mensen de nadelen van een dergelijk zadel hadden benadrukt.

Ik zeg ook niet dat boomloos ruk is, ik zeg alleen dat ik er niet weg van ben ;)