[WN] bosal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:26

Wie rijdt er hier met een bosal? Hoe is dat, vertel er eens iets over. Rijdt het hetzelfde als met een sidepull?

fleurtjeuh

Re: bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:27

Ik heb 6 weken op een paard gereden met bosal.
Dit paard was er erg goed op te rijden, en ook goed mee te stoppen.
Wel moet je bij het sturen goed je handen opzij doen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:28

wow dat was de snelste reactie op een nieuw topic van mij ooit! Dank je!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:30

In het verleden mee gereden. Totaal anders dan een sidepul! Bosal is echt een signaal werktuig, als je het wilt uitproberen zou ik er echt les in nemen bij een ervaren instructeur.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:30

Ken je er één Troi?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:33

sallandval schreef:
wow dat was de snelste reactie op een nieuw topic van mij ooit! Dank je!

Haha geen probleem!
Ik zag eindelijk eens een topic waar ik nog wat nuttigs aan toe kon voegen :P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:07

sallandval schreef:
Ken je er één Troi?

meerdere, maar niemand weet waar je woont.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:46

Paintless schreef:
meerdere, maar niemand weet waar je woont.

in Salland natuurlijk :D, hier in de buurt zitten er geen maar ik kan reizen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:57

Ik heb er wel eentje die je kunt lenen om het eens te proberen hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:03

Ik heb het sinds kort weer opgepakt en het is een hele fijne manier van rijden. Vooral en hele ontspannen en vrije manier. Dit omdat je een hulp geeft en dan direct weer de druk er af haalt. Sturen volgt volgens het principe van wijken voor druk (een bosal word gebruikt om het jonge paarden aan te leren), wil je bijvoorbeeld naar links dan haal je je linkerteugel van de hals af en legt de rechterteugel en rechterbeen aan. Zodra je paard reageert haal je de druk er af. Je tilt je handen nooit op tijdens het sturen, dit veroorzaakt onnodige druk op de neusrug en je geeft een onnodige remmende hulp. Je tilt de bosal enkel lichtjes op om te remmen. Dit is de basis, maar de eerste keer zou het niet slecht zijn om tips te krijgen van een ervaren iemand.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:26

[WN-AM] -> [WN-TR]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:07

@Lara_Silver : wat is er aan die manier van rijden anders als rijden met een bit ??

Ik heb mijn paarden vroeger altijd met bosal (of anders bitloos) gereden en merk in mijn manier van sturen geen verschil als dat ik met bit rijd.
Voor sommige paarden werkt het goed, andere doen het er minder op.

De afstelling van de bosal werkt erg nauwkeurig en daar mankeert het wel eens aan.
Verder gaan mijn nekharen overeind dtaan als ik weer eens iemand zie die het leaddeel van de mecate te kort aan de knop heeft gebonden. Als een paard eens struikelt krijg is meteen een klap op zijn neus.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:31

DubbelDun schreef:
Verder gaan mijn nekharen overeind dtaan als ik weer eens iemand zie die het leaddeel van de mecate te kort aan de knop heeft gebonden. Als een paard eens struikelt krijg is meteen een klap op zijn neus.

Of hij blijft er juist door overeind :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:52

DubbelDun: niets, maar volgens mij zeg ik ook nergens dat het anders is, of wel? :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:26

DubbelDun schreef:
@Lara_Silver : wat is er aan die manier van rijden anders als rijden met een bit ??
Ik heb mijn paarden vroeger altijd met bosal (of anders bitloos) gereden en merk in mijn manier van sturen geen verschil als dat ik met bit rijd.

Je kunt wel met een bit/sidepull/kaakgekruisd rijden alsof je met bosal rijdt, maar niet andersom :)
M.a.w: Bij tweehandig op bit/sidepull/kaakgekruisd is constant contact/aanleuning mogelijk (als je dressuurmatig rijdt, zelfs gewenst).
Constant contact/aanleuning is bij het rijden met bosal niet gewenst en niet doelmatig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:21

In principe zou je in iedere klasse moeten rijden volgens het principe van wijken voor de druk. Ik rijd op bit dressuurmatig, en alhoewel ik daar met meer contact rijd, blijft mijn manier van sturen hetzelfde. Al werk ik daar nog meer met buitenbeen en buitenteugel en vraagt de binnenteugel enkel stelling. Bij de bosal verplaats ik simpelweg mijn beiden handen naar de kant waar ik heen wil, de afstand van de handen blijft gelijk en de beweging is loodrecht van mijn lichaam zeg maar, en nooit naar boven of achter. De benen ondersteunen. Dus het verschil is miniem. Wellicht was dat de nuance waar DubbelDun naar op zoek was?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:47

Manier van rijden is in principe hetzelfde als de snaffle, maar het grootste verschil met bit vs hackamore is dat je de bosal lichtjes kunt 'bumpen'. Een bosal vergt meer kennis van de ruiter omdat je manouevers op de juiste manier moet opzetten en uitvoeren (positie van ruiter, hulpen en de mate van de hulp etc) anders werkt het simpelweg niet. Met een snaffle kun je er nog een beetje omheen zeilen. (Daarom wordt de bosal ook gebruikt om die overgang naar het spade bit te maken, het maakt een relatief gemakkelijke overgang wanner het paard goede in de hackamore werkt)

Verkeerd gebruik creeert een paard dat de bosal niet respecteert en er door heen rent. Je kunt dan geen spierkracht gebruiken om een paard met een bosal te stoppen, met een bit kan een onervaren ruiter nog even in de mond trekken en stopt het paard waarschijnlijk.

Een hackamore is dus veel minder 'forgiving' en vergt veel meer kennis/gevoel/ervaring dan bijv. een snaffle. Zeker als je je bedenkt dat de cowboys in situatie komen waarbij ze niet die veilige omheining van de bak hebt om iets op te lossen, maar kms en kms open veld.

Martin Black - The Hackamore is een goede video over de hackamore.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:24

Ik rijd mijn paard met een bosal (ook op wedstrijden en met buitenrijden).

Je kunt wel een hand optillen met de bosal. Bijvoorbeeld als je een sidepass vraagt, of als je stelling vraagt.

https://www.youtube.com/watch?v=r9gJBIzu6Ao
Hier zie je dat ik mijn linkerhand iets optil bij het draaien van een cirkel, maar zonder strak contact te hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:23

Ik zie persoonlijk het nut er niet van in, je geeft dan immers naast een sturende hulp, ook een remmende hulp. Waarom? Het risico dat het paard zijn hoofd optilt, ruggebruik en takt verliest is vrij groot. Je kunt toch makkelijk stelling vragen zonder een opwaartse beweging te maken? Naar binnen brengen van de stelling vragende hand, binnenbeen ondersteunt en buitenbeen waakt over de lengtebuiging. Neerwaartse druk icm met zijdelingse druk enkel voor stelling, dat creëert onnodig ruis.

Maar uiteraard, iedereen zijn eigen rijstijl, ik persoonlijk wil het liefst altijd zo simpel mogelijk houden. Ook vind ik je 'release' op de video wat langzaam en je teugels eigenlijk vrij kort. Hoe meer je je paard leert dat zodra hij reageert de druk weg gaat hoe beter hij zal reageren, daarvoor moet je als ruiter ook snel genoeg zijn.

Ook op deze video geef je een paar verschrikkelijk tegenstrijdige en onduidelijke stuurhulpen aan je paard, imo niet toppie als er een bosal om hangt.
https://www.youtube.com/watch?v=rmX8NvP6944
Je trekt op 0:17 letterlijk de mecate links over de hals en omhoog om de achterhand naar rechts bij het hek te krijgen? Dat is met een bit al niet de bedoeling, laat staan met de bosal. Juist het omgekeerde doen, linkerbeen om de achterhand om te krijgen, linkerteugel vraagt in eerste instantie wat stelling (zijwaarts en naar links, niet opwaarts en naar rechts) en voorkomt later wellicht door te begrenzen dat het paard met de voorhand weg stapt.

edit: Nogmaals; het is uiteraard slechts mijn persoonlijke mening en datgene wat ik zou doen in die situatie, daar kan iedereen mee doen of laten wat hij/zij wil.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 24-08-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:31

Ik wil ook graag een bosal en zou ook wel een lesje willen nemen in het rijden met bosal. Ik heb er veel over gelezen en filmpjes gekeken op youtube. De bedoeling, zoals ik het heb begrepen, is inderdaad dat je met korte signalen werkt, één teugel tegelijk en eventueel "bumpen" ipv. de druk erop houden. En uiteraard loslaten zodra je het gewenste effect hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:37

Precies! Dat bumpen doe je inderdaad als een paard te doof reageert op de bosal. Juist dan (waaronder ik eerst) raken veel mensen in de verleiding de druk op te gaan oefenen en het paard letterlijk om te trekken. Terwijl dat alleen maar averechts werkt. Inderdaad even bumpen bij gebrek aan reactie, is hetzelfde als een tikje met de zweep als het paard niet reageert op je been. Een soort reminder die uiteindelijk nog maar heel zelden nodig is. Als je te veel langtijdige druk geeft leer je ze juist erdoorheen te lopen. Ik heb dit allemaal zelf moeten leren, omdat ik zowat alle klassieke fouten gemaakt hebt. Uiteindelijk vanzelf de betere gewoontes geleerd, althans dat leerde mijn pony me.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:03

Mijn hulpen zijn bij het hek inderdaad totaal niet goed, dat weet ik. Ik heb het hek nooit kunnen oefenen maar wilde graag een trail proefje rijden voor ik over moet naar de L4 (dan is het geen optie meer). Ben er tevreden mee dat ze tóch door het hek heen wilde uiteindelijk en ik de overige oefeningen rustig heb kunnen uitrijden. Bij het draaien in een vierkantje, sidepass etc. houd ik ik mijn handen zoals het hoort, maar dit zijn dan ook oefeningen die ik geoefend heb.

Ik blijf bij Pleasure en Horsemanship :)