westernzadel, waar beginnen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Dribbel

westernzadel, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-13 18:17

Hoi,

Ik rijd met mijn pony recreatief met een Engels dressuurzadel, dit zijn voornamelijk bosritten.
Ik wil heel graag de overstap maken naar western. En dan niet het rijden, maar puur qua outfit.

Ik zat even op marktplaats te kijken, maar zag eigenlijk bijna nergens maten bij staan. Hoe zit dit met een westernzadel?
Hoe pak ik dit aan? Het liefst koop ik een tweedehands zadel op marktplaats/bokt etc, wat uiteraard voor gebruik nagekeken wordt door een zadelmaker. Dit heb ik ook gedaan met mijn huidige Engelse zadel.

Maar kan dit? Of is de kans dermate klein dat het niet gaat passen dan.

Ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken en hoop dat iemand mij hierover kan informeren.

Alvast hartelijk dank!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:24

Westernzadels komen door het ontbreken van kussens wat nauwer qua passen. Als je zelf nog niet zo ervaren bent zou ik je aanraden om Evelien van eurohorse te laten komen, die heeft een vrachtwagen vol 2ehands zadels.

Life begins at the end of your comfortzone.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:24

Om jezelf miskopen te besparen zou ik aankopen via Marktplaats en/of Bokt afraden. Laat een ervaren western zadelpasser langskomen zoals bijvoorbeeld Evelien (http://euro-horse.nl/eurohorse/). Deze houden rekening met welk soort zadel geschikt zou zijn voor jouw budget, eisen en paard. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:43

Een 2e hands zadel kopen is en blijft altijd lastig omdat je nooit weet welke boom er in zit. Maten van zadel bomen wisselen nl. per fabrikant/ per jaar en per zadelmerk. Een Semi in een bepaald merk, van een bepaalde fabrikant en zelfs uit een bepaald jaar kan bij een ander opeens een Full zijn.........\
Een ervaren zadelpasser kan bij benadering wel zien of een zadel enigszins past, maar kan nooit 100% zekerheid geven, simpelweg omdat men meestal niet weet welke boom er in de meeste 2e hands zadels zit..
Ik heb van diverse zadelpassers/ verkopers enorme miskleunen gezien van absoluut niet passende zadels die als "passend" werden verkocht! Je moet dus eigenlijk op zoek naar een ervaren zadelpasser, die geen zadels verkoopt..., een zadelpasser- verkoper heeft nl. teveel redenen om jouw een zadel te verkopen. Dus als je een 2e hands zadel gaat kopen neem dan iemand in de arm die er geen financieel belang bij heeft en meekijkt met de passer-verkoper. Dan kan je ook prima particulier een zadel kopen.

Het mooist is als je een 2ehands zadel kan kopen waarbij alle gegevens omtrent de boom aanwezig zijn, soms lukt dat bij hand- op maat gemaakte zadels.
Kort geleden toevallig nog iemand tegengekomen die een `passend` zadel had gekocht bij een zadelverkoper, die zichzelf ook zadelpasser noemt en die ook nog vaak genoemd wordt als betrouwbaar; als die persoon nog veel langer had doorgereden met dat zadel had ze haar paard kunnen afschrijven! ! Het is dus opletten geblazen en belangrijk dat je altijd een second opinion krijgt, zeker als je net begint in deze materie!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:58

Om de aankoop van een western zadel nog wat interessanter te maken moet ik melden dat ze ook nog verschillende "zitten" hebben, afhankelijk van fabrikant en doel waarvoor ze bestemd zijn.
De zit van een western zadel kan vlak of hol, breder of smaller, kort of lang, diep of ondiep, enz.
Toen wij ons zadel kochten zijn we begonnen om, samen met de zadelpasser, te bepalen welke zit mijn dochter nodig had, afhankelijk van haar bouw en wat ze wou doen met haar paard.
Daarna is de zadelpasser met een aantal zadels met deze zit komen passen en proberen bij ons paard.

cissy

Re: westernzadel, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:42

en reken dan ook gelijk op een vanaf prijs voor 2e hands zadels van 500,-/600,- dus wel wat meer dan een 2e hands Engels zadel.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:46

Je zou idd Evelien kunnen laten kopen. Zij heeft toen mijn toenmalige zadel gepast met een mal. Naar mijn mening was zij erg eerlijk en betrouwbaar. Ik zou zo een zadel bij haar durven te kopen.

Of je zou op mp kunnen kijken voor zadels van een Nederlandse zadelmaker. Mijn zadel is bijvoorbeeld gemaakt door Vaquero. Hij heeft van alle zadels die hij gemaakt heeft een losse boom. Daarmee kan hij dus met kale boom kijken of het betreffende zadel op je paard past. Of er meer zadelmakers zijn weet ik verder niet.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-13 19:57

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Een zadel kopen via MP of Bokt ga ik toch maar niet doen dan. Ik ben 0,0 ervaren op dit gebied.
Ik ga gewoon nog even door sparen tot ik een wat groter budget heb en daarvan een goed zadel kan kopen.

Zo te horen zijn er goede ervaringen met Evelien, zal haar tegen die tijd dan ook zeker benaderen.

Nogmaals hartelijk dank en ben blij dat ik niet al klakkeloos een zadel heb gekocht via particulier. Dan was de kans groot geweest dat het niet zou passen. :o

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:02

Mijn zadel wordt over ongeveer 11 weken geleverd, ook bij evelien vandaan. Heb tot die tijd een 2e hands leenzadel die goed lag gekregen. Ze heeft echt een super service. Er hangen ook 2e hands zadels maar als je een niet al te groot budget hebt zou ik eerst even doorsparen, want er hangen er niet zo veel van bv onder de 800,- en hij moet dan ook maar net passen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie