[WN] Debra Sibley zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Debra Sibley zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:44

Graag had ik wat meer info gewild rond het Debra Sibley zadel, zoals ervaringen, waar te koop in Europa, mogelijke kostprijs, etc. Heb de zoekfunctie gebruikt, maar daar kwam ik vooral tegen dat het een boomloos zadel is.

Is dit zadel effectief boomloos? Ik dacht namelijk dat het een ultraflex tree heeft. Heeft iemand een foto van zo een 'tree'? En waar zit dan het verschil met boomloos en ultraflex tree? En heeft dit dan ook meer drukpuntbelasting zoals bij een boomloos zadel, of verdeelt het toch net iets meer de druk zoals meer bij een boomzadel.

Is het enkel voor kort gebruik, of kan je er ook uren mee gaan buitenrijden en bvb. trektochten mee maken.

Heb interesse in dit zadel, voor als ik ooit terug een paard koop. Zelf wil ik in de toekomst het beste voor mijn paard en mezelf. Heb rugproblemen, dus ik zoek wel een goed, comfortabel zadel waar ik makkelijk enkele uren mee kan rijden. Maar het zadel dient natuurlijk ook voor mijn toekomstige paard comfortabel en goed passend te zijn. Ik zoek wel een all round zadel...

Ik heb ooit een boomloos Barefoot Virginia Rose gehad, maar die schoof bij mijn paard naar achteren en ik zat erop als een zak aardappelen die alle kanten op wiebelde. Ik heb normaal een redelijk stabiele zit, maar bij dit zadel dus niet :') :x. Daarbij liep mijn paard er een beetje vanonder weg en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik ben dus nogal erg sceptisch tegenover boomloos...

Info, tips en ervaringen zijn van harte welkom :)

DubbelFun

Re: Debra Sibley zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:55

Ik heb er eentje gehad, maar die was te groot voor mij, dus verkocht.
Dit was wel een ouder model, tegenwoordig zitten ze misschien anders in elkaar.

In Europa is iig geen dealer, je zult er dus zelf een uit Amerika moeten laten overkomen.
Wel zijn er een paar Bokkers die er een hebben, dus misschien is het handig om tegen die tijd daar eens te gaan buurten :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:44

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:37

Ik ken wel iemand in Amerika, met wie ik veel samen werk, die de DS zadels kan leveren of, via hetzelfde concept ( dus Ultraflex) zadels kan/ mag maken, maar dan een stuk goedkoper dan de DS.
De DS wordt tegenwoordig in meerdere uitvoeringen gemaakt en de persoon waar ik mee samenwerk kan custom-made leveren op de Ultra-flex boom. Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, ben nog steeds voorstander van een goed aangemeten/ passend boomzadel maar hoor over het DS concept wel goede verhalen. Meer info kan via pb.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:10

Ik heb er ook een een barrel model..Ik heb hem tweedehands overgenomen maar heb geen idee hoe oud hij is..Mijn zadel is wel flexibel en past zich perfect aan de rug van van mijn paarden aan,zelfs bij mijn oudere merrie die een wat moeilijkere rug heeft..In vergelijking met bijvoorbeeld een barefoot is dit zadel veel en veel steviger en meer een gewoon westernzadel..Ik weet niet of het zadel geschikt is voor lange tochten maar het lijkt me geen probleem,want de drukverdeling is erg goed..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:30

Bokker Mac heeft er ook 2 die is er ook erg te spreken over volgens mij. Ik heb regelmatig op die van Rina gereden en ondanks dat je even moet wennen aan de beugelophanging zit het zeer comfortabel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:02

Ik heb er in totaal drie uit Amerika gehaald waarvan ik er nog twee heb :-) .

Het eerste wat ik even kwijt wil is dat de DS absoluut NIET boomloos is, ook al wordt dat vaak beweerd. Ik ben bij de zadelmaker in Texas geweest en heb daar de kale boom in handen gehad. De pommel is star zoals bij een gewoon westernzadel en de bars zijn gemaakt van een soort heel buigzaam hard plastic. Hierdoor heeft het zadel veel lengtebuiging en geeft het ook diagonaal mee. Omdat de bars van hard plastic zijn, heb je niet het probleem van drukpuntbelasting, wat je met boomloze zadels wel kunt krijgen. Dit is nl. de reden waarom ik van de Bob Marshall overgestapt ben op de Debra Sibley: bij intensief rijden (2 keer in de week buitenrit van een uur of 3 en daarnaast nog 3 dagen trainen in de bak) kreeg ik witte haartjes op de rug van mijn paard, onder mijn zitvlak.

In eerste instantie heb ik de (toen) standaard maat gekocht van de DS. Deze bleek na enige tijd te strak voor mijn (behoorlijk ronde, brede) merrie dus dit zadel heb ik toen verkocht. Vervolgens heb ik een maat groter gekocht voor haar. Dit is nu de standaard maat geworden. Ze hebben drie standaard maten. Dit is wel iets om in de gaten te houden, want doordat de voorkant niet flexibel is, moet deze goed passen. Deze DS past perfect op mijn merrie. Zij heeft erg snel last van haar rug maar met dit zadel (+ ThinLine pad) heb ik daar nooit meer problemen mee ondervonden.
Ik op Pepsi met DS: http://s625.photobucket.com/user/deetar ... 9.jpg.html

Begin dit jaar ben ik mijn ruintje wat intensiever gaan rijden en wilde ik ook voor hem een DS. Het zadel van mijn merrie was te wijd voor hem. Mijn oude DS (die had ik even terug geleend van Rina om te kunnen passen) was onder de pommel goed, maar was aan de schouders te strak. De zadelmakers in Texas zijn geweldig en heel behulpzaam, maar ik durfde de maten niet "op de gok" te doen, dus toen heb ik de gipskit besteld die zij voor hun gewone zadels gebruiken en daar is het zadel uiteindelijk op gemaakt. Mijn ruin bleek heel smal waar de pommel ligt, maar heel breed op de rug. Van voren had hij dus eigenlijk de kleinste maat DS en op de rug de middelste maat. De DS is dus helemaal op maat gemaakt voor hem. Het past als een huis en hij loopt er super onder :-) .
Dit is Shane met DS: http://s625.photobucket.com/user/deetar ... a.jpg.html

Vwb het comfort van het zadel: het zit geweldig lekker! Ik heb drie jaar geleden twee wervels verbrijzeld en heb nu een titanium constructie in mijn rug, dus ik moet wel lekker kunnen zitten op mijn paard. Met dit zadel (+ ThinLine pad) kan ik uren rijden zonder ergens last van te krijgen :-) .

Als je nog iets wilt weten, dan geef je maar een gil :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:26

Hier ook een DS-zadelbezitter. (Ik meen dat ik via via het "oude" zadel van Dubbeldun en/of Mac heb gekocht.) Het is een barrelracer model en zit als een huis. Prima drukverdeling, ook bij intensief rijden. De verstelbare stijgbeugelriemen zijn erg fijn. Helaas is het zadel iets te lang voor ponybeest en dus ligt het al jaren op een schraagje in de huiskamer zodat ik er naar kan kijken totdat ik de moed heb gevonden er afstand van te doen :D.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:57

Maflinger_S schreef:
Hier ook een DS-zadelbezitter. (Ik meen dat ik via via het "oude" zadel van Dubbeldun en/of Mac heb gekocht.)

Die van DD, die van Mac is nl nu van mij :D En jij hebt dus ook nog een Ultra Light. Is later pas de Ultra Flex geworden. Maar ik heb op beide gereden, de zebra van een zadelmakersleerling. Waarbij er toen zelfs een plippad afdruk is gemaakt. Die zelfs heel erg goed was. En dus de DS die ik van Mac gekocht heb. Ze zaten beide heerlijk. En ik baal er ook aardig van dat mijn Paint het nodig vind zo breed te worden dat het zadel niet meer past. En ze het zelfs noodzakelijk vind zo te groeien dat haar aangemeten zadel wat ik erna kocht ook al niet meer past :roll: