[WN] Hoe zit het nou met laarzen en sporen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Hoe zit het nou met laarzen en sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:08

Hallo,

Als westernleek heb ik een aantal vragen. Ik ben mijn paardje aan het omscholen en tack is nu in orde. Ik rijd nu met oude van Haren laarzen en mijn oude zwanenhalssporen. Dit vanwege haar bouw, ze is erg smal en ik kan gewoon niet stabiel zitten en drijven tegelijk. Met spoortje is dit gewoon prettiger voor ons beide.

Ik heb maat 43 en wil nu graag westernlaarzen. Ik hoef geen dure leren luxe laarzen, gewoon simpele bruine. Nu vroeg ik mij af hoe hetzit met de bevestiging van de sporen. Met dressuurlaarzen en sporen is het simpel: bijna alle sporen passen op alle laarzen. Maar hoe zit het met westernlaarzen en wat zijn goede betaalbare?

Alvast bedankt!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:47

Laatst bijgewerkt door catzkillz op 07-08-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:00

Op marktplaats en Ebay.de zie je nog wel eens 2e hands laarzen. Waar je met sporen op moet letten is inderdaad dat randje bij de enkel waar je spoor op kan rusten. Je spoor hoort redelijk los om je enkel te zitten en dat randje voorkomt dat ze onder je laars komen te hangen. Ook deze sporen kun je iets uitbuigen of juist indrukken om de maat beter te krijgen.
In westernsporen heb je ook een soort zwanenhals spoor.
Straks in december heb je weer Arthurs Christmas Sale en daar kun je ook betaalbare laarzen kopen.

Deze hebben een randje en zijn betaalbaar http://www.ruitersportsissi.nl/internet ... -2181.html

http://www.ebay.de/itm/WESTERNSTIEFEL-C ... 4cff5dcdbe
http://www.ebay.de/itm/Westernstiefel-B ... 4d0fea1ef7
Laatst bijgewerkt door cissy op 07-08-13 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

catzkillz

Re: Hoe zit het nou met laarzen en sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:01

Oh jaaaaa! Xmas-sale! Da's een echte aanrader :) ik kijk er al naar uit!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:07

Deze kun je beter niet nemen http://www.ebay.de/itm/Stiefel-Herren-G ... 35c84cc855, het randje zit er wel maar die schuine hak kunnen je sporen sneller naar onderen zakken en die puntlaars vindt je paard niet fijn als je opstapt :D maar als het je smaak is gewoon doen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:25

Ik zou eerst de laarzen kopen en dan de sporen. Sporen kun je soms een beetje laten buigen. Zou het niet bij alle sporen doen.

Ik heb ook een spoor met iets zwanenhals.

Ik heb sporen gekocht naar model. Zijn helaas niet bewerkt, maar model vond ik fijn. Wiel is ook niet belangrijk, koop je gewoon los als je een andere wil. Doorsnee moet dan wel weer passen. Ik had een keer een te groot wiel en die kon dan niet draaien.

Hoe je sporen hangen is vrij persoonlijk. Spoorriemen koop je ook apart en brede zitten fijner vind ik dan smalle.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:10

Westernlaarzen zijn altijd van leer, bestaat niet in plastic ofzo. Als je niet veel wilt uitgeven kun je dan beter naar gebruikt kijken.
Sporen passen eigenlijk ook altijd wel. Ook die kun je gebruikt kopen als je niet teveel wilt uitgeven.
Als je naar nieuwprijzen kijkt moet je denken aan ongeveer 200 voor laarzen inderdaad en sporen rond de 50 (zonder sporenbandje, die heb je van 10 tot honderden euros per set).
Dus nieuw moet je denken aan minimaal 250 totaal en the sky is the limit aan de max kant :-)