ik heb even gezocht naar oude topics over dit onderwerp en kwam oa dit tegen:
Mloez schreef:yvvv schreef:De plekken bij de schoft worden gedoogd, maar wat geeft dan het keerpunt tussen 'kan wel', 'kan (nog) net' en 'kan niet'?
Dat is nou net het lastige! Ik heb een helemaal op maat gemaakt zadel voor mn paardje, met kale boom gepast en alles, en zij heeft toch ook droge vlekken bij de schoft zoals jij het zegt.
Heb het zadel pas een driekwart jaar, heb het in de tussentijd ook al eens na laten kijken door de zadelmaker en het past nog perfect. Hij zegt dat het aan de bouw van mijn paardje ligt, maar ook dat droge vlekken bij de schoft inderdaad gedoogd worden. Mits ze zeker een 10-15 cm in doorsnee zijn. Als ze kleiner zijn zou het weer niet goed zijn
Met dat laatste worden dan drukplekken bedoeld denk ik?
Aangezien ik met een no-sweat/ventilerende onderpad rijd was er vóór de zomer eigenlijk nooit een zweetplek onder m'n paard d'r zadel die ik fatsoenlijk kon bestuderen
maar toen het warmer werd viel me op dat m'n paard droge plekken bij de schouders krijgt. Ze zijn redelijk groot en liggen niet alleen achter de schouder, maar overlappen ook een deel van het schouderblad zelf.Foto:

en om te kunnen zien wat voor afdruk het zadel achterlaat op de pad ben ik een keer met een dunne vilten liner eronder gaan rijden, zo zag de onderkant er na een buitenrit uit (ja hij stak wat uit aan de achterkant):
http://imageshack.us/a/img577/2188/w5al.jpg
Ik dacht zelf in eerste instantie dat het juist goed is als de schouders (en het gedeelte erachter waar het schouderblad zich naartoe beweegt als het been strekt) droog zijn, want deze moeten net als de ruggegraat en de schoft 'vrij' liggen, zonder druk. Dat het dus inderdaad geaccepteerd wordt zolang de rest van de zweetplek egaal is en de haren glad liggen, wat hier het geval is.
Maar klopt dit wel? Ik hoor graag jullie mening/visie op dit onderwerp en de foto('s)....