Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

wittepit schreef:Je kan mazzel hebben maar uitgaande van de doorsneemodellen friese rug en idem westernzadels zou ik voor een endurancezadel gaan kijken.
En ze zitten echt héérlijk. 
leun schreef:kruising fries telt ook hoor
maar wat voor merk heb je nu? ik heb goede ervaring met Evelien van Euro-horse en die wil ik zeker laten komen, maar ik zou me nu graag beetje inlezen voordat ik haar laat komen. ook zodat ik beetje weet in welke prijsklasse ik moet denken.
) maar zover ik heb gehoort worden deze zadels niet meer gemaakt
wat voor merk/type zadel hadden/hebben jullie voor je fries?leun schreef:brainless:bedankt ik ga haar even opzoeken
8nnemieke: bedankt voor je suggestie, maar heb liever een boomzadel dan boomloos, daar kan ik zelf niet fijn op zitten en ga dan onbewust het paard tegenwerken. Dat heb ik op een boom(western)zadel niet.
hanny_jelke: bedankt voor de tip, dat was ik sowieso van planwat voor merk/type zadel hadden/hebben jullie voor je fries?
hiphorse:daar heb ik van gehoord en ook dat ze die idd niet meer maken. Gelukkig heb jij er nog wel een te pakken gehad. Wie heb jij laten komen als ik vragen mag?
leun schreef:wittepit schreef:Je kan mazzel hebben maar uitgaande van de doorsneemodellen friese rug en idem westernzadels zou ik voor een endurancezadel gaan kijken.
kan je me wat meer informatie geven waarom? (ik had begrepen dat endurance modellen in principe vaak dezelfde opbouw hebben als westernzadels maar dan zonder knop?)
wittepit schreef:Friezen willen nog wel eens een wat diepe rug hebben. Veel Westernzadels zijn van voor naar achter vrij recht, en de kans op dat ie brugt lijkt me aanwezig. De bewegingsvorm van een fries is met vrij veel rotatie van de schouderbladen, en Westernzadels liggen daar op ipv achter.
Endurancezadels hebben meer keus qua pasvorm in de kussens, meer schoudervrijheid, terwijl je wel varianten met fenders en evt een knop op de voorboom hebt.
Plus, ze zijn een stuk lichter! Weet niet hoe hoog jouw fries is, maar 20kg naar 1m45 of 1m65 is een groot verschil.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me geen logische combinatie.
.jpg)