[WN] Rugpijn, welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Rugpijn, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:25

Ik heb een jaar geleden een westernzadel gekocht, een Pools 5020 barrelracer model (QH-boom)

De reden waarom ik voor dit model had gekozen was omdat de verkoper me aanraadde om een 15" zadel te kiezen, en omdat dit zadel perfect paste op mijn paard. Mijn paard heeft een vrij korte rug waardoor dit zadel meest geschikt leek, en ik ben zelf ook vrij dun vandaar de 15". In het begin was ik heel tevreden van het zadel, en mijn paard ook.
Jammer genoeg krijg ik bij lange wandelingen last van mijn rug, en ik vraag me af of dit aan mijn zadel zou kunnen liggen. Het is een barrelracer dus heeft het een vrij diepe zit.

Zou een zadel met een vlakkere zit misschien beter zijn voor mij?

En zal een ander Pools-zadel met een QH-boom ook passen op mijn paard? Of hebben de verschillende modellen een heel andere pasvorm?

DubbelFun

Re: Rugpijn, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:06

Of een ander zadel al dan niet op je paard gaat passen kan niemand je via internet vertellen :)
Zelfs verkopers zitten er wel eens naast ;)

Of een vlakkere zit beter bij jouw rug past ipv een diepe zit is iets wat je ook alleen uit eigen ondervinding kunt achterhalen. Kijk eens in je omgeving of iemand een dergelijk zadel heeft en vraag dit te mogen proberen, of beter nog op je eigen paard (als het past).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:59

Dat weet ik wel DubbelDun, een nieuw zadel wordt sowieso eerst gepast hoor! Maar aangezien door een elektronisch model van de rug bevestigd is dat dit zadel perfect past, vroeg ik me af of alle modellen van dit merk dezelfde pasvorm hebben of niet.

Indien dit wel het geval is zou ik eerst naar zadels van hetzelfde merk kijken, indien dit niet het geval is hoef ik geen rekening te houden met het merk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:10

Pools is nou niet direkt een merk wat heel veel verschillende boomvormen zal gebruiken, maar als je kunt achterhalen wat voor boom er precies in zit (type + merk) dan kun je altijd bij de fabrikant navragen of die boom ook in een ander model gebruikt wordt.
Bij een handgemaakt zadel zou je meer mogelijkheden hebben (aanpassen vorm cantle, minder opbouw/afvlakking zitting), maar ik vrees dat dit soort aanpassingen nu net zoveel kosten als een nieuw zadel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 00:09

Wat ook zou kunnen is dat je bij een langere rit minder goed gaat zitten, gewoon omdat je vermoeider of minder geconcentreerd bent, en daarom last krijgt van je rug.

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:05

Ik zou informeren bij zadelmakers wat die je aanraden. Het is natuurlijk wel fijn dat je gewoon langere ritten kan maken zonder ergens last van te hebben.