Advies boomloos zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:34

Wie heeft er tips, advies of ideeën voor mij?
Mijn paard (kwpn, hoge schoft en veel beweging in de schouders, en gezien zijn leeftijd zal hij een steeds hollere rug krijgen) heb ik tot ongeveer een anderhalfjaar terug gereden met een Willem Muijs zadel, welke toch te veel belemmerde in zijn schouders, ondanks dat'ie verder heel goed lag. Nu rijd ik hem met de barefoot Missoula. Dit zadel schuift iets naar achteren, waardoor de singel ophanging te ver naar achteren ligt en het zadel op de schoft getrokken wordt. Ook met een swayback-pad blijft dit probleem.

De barefoot cheyenne geeft dit probleem volgens mij iets minder, maar ik weet niet of dit dé oplossing is. Zijn er nog ander oplossingen? Wie heeft er ervaring met zo'n type paard en een boomloos zadel? Hoe zit dit bijvoorbeeld bij de bob marshall, heeft deze een type zadel wat geschikt is voor mijn type paard?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën. Ik word zo onderhand moedeloos van zadels in combinatie met mijn paard, maar altijd zonder zadel is ook niet alles :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:52

Een BM met peaked pommel zou wat kunnen zijn. Ik heb er echter geen persoonlijke ervaring mee, mijn probleem was altijd de buikige paarden zonder schoft. Zo hebben we allemaal wat :))

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:59

ik heb een bm met peaked pommel op mijn zeer grote kwpn (1.83) met hoge schoft, ligt perfect, schuift niet, ook mede dankzij de fantastische pad er onder: http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32
Je kan hierbij de inlage zelf samenstellen, ik heb voor onder mn bob marshall n inlage van 1 inch vilt met vrijheid boven de ruggengraat. de pads zijn super gecontoured en slippen niet, puur natuur wol.

het enig is met een bm dat hij natuurlijk wel de vorm van de rug van je paard gaat volgen en zodoende de pommel en cantle wat naar je toe komen, hier moet je rekening mee houden met de maatvoering. voor foto pb me even ben niet zo handig om ze hier te plaatsen....

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:01

oh ja: met name de wrangler is geschikt voor paarden waarbij je veel moet lichtrijden ivm beugelriemophanging die wat meer "onder"je zit, of zelf een bm zadel samen stellen met een endurance rigging

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:36

Idd en BM met Peaked Pommel. Ik rijd er al jaren op en mijn nu 27-jarige (die nu met pensioen is) heb ik er tot het laatst mee kunnen rijden.
Overigens moet je bij BM specifiek vragen om een PP, terwijl het model wat door Circle Y op de markt is standaard een PP heeft !! Alleen is dit wel altijd het Barrel-model en moet je dus idd rekenig houden met een grotere zitmaat als je normaliter zou moeten hebben.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:52

en hoe zit dat met de bm en de Cy met de singel ophanging?
Bij een barrel model is de zit dieper?

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:14

bij een barrelmodel zitten de beugelriemophangingen veel verder naar voren, dat rijd niet makkelijk licht, ook is de pommel steiler en hoger, dus raak je die makkelijker dan de endurance, wrangler of showzadel, zou ik met zo'n holle rug niet doen hoor! ook de cantle vd andere genoemde zadels is meer gevormd, dus vsalt de zitmaat 1/2 inch groter.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:22

Bij een Barrel-model KUNNEN de beugels wat verder naar voren zitten. Dit kan per zadel verschillen. Wel iets om goed naar te kijken als je een 2e hands koopt :)

De singelophanging is in V-vorm zoals bij alle BM-modellen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:52


crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:53

ElCid schreef:
Wel eens gedacht over een Debra Sibley? Dan heb je toch wat meer "zadel gevoel". Ik heb er zelf nog nooit opgezeten maar hoor er hele goede verhalen over.
http://panthercanyonsaddlery.com/debra_ ... ddles.html



Klopt en je kan de beugels zo instellen als je zelf wil, heel handig. Bokker Rina heeft er 1 te koop btw.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:54

De DS zit prima, fijn zadel. Beugels is even knutselen om die goed te krijgen als je geen Barrel rijdt :)

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 13:55

Oke, thanks. Zal ook ff speuren bij Rina

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:21


Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Re: Advies boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:35

Yes, had het gezien Elcid, heb haar al gepb't ;)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:35

Ik heb recent ook een debra sibley gekocht voor mijn jonge paardjes..Ik vind hem zelf erg lekker rijden en het zit wat mij betreft wat stabieler dan een bm of barefoot,dus het is de moeite waard om hem zowiezo een keer te proberen..