Vraagje 1: Het ronde deel van waaruit je latigo vertrekt zit bedekt met een lederen bescherming met aan de achterkant fake schapenvacht. Je ziet het hieronder in detail. Denk niet dat ik dit ooit al zag bij gewone westernzadels? Nu is deze zoek aan één kant van het zadel. Ik zag al dat hij grotendeels rust op de wear leather van m'n Mattes pad, maar niet helemaal. Ik kan natuurlijk de gespen bovenaan nog iets korter zetten om er zo voor te zorgen dat de ring volledig op de pad komt te liggen, maar vermoed dat dit de stabiliteit van het zadel en de drukverdeling voor mijn paard niet verbetert?
Zou ik toch niet op zoek gaan naar een zadelmaker die me op basis van die ene een duplicaat kan maken? Zou dan meteen opteren om bij de beide te gaan voor een achterkant uit echte schapenvacht vanaf nu: misschien is zelfs een systeem met klittenband mogelijk zodat ik de wolletjes gewoon kan wassen in de machine? En makkelijk kan vervangen als ze te oud / versleten zijn?

Tweede vraag: de latigo's zijn erg kort, waardoor ik momenteel alleen met de gesp kan aansingelen. Singelt heel erg moeilijk aan. Zou ik die niet beter vervangen door een langer exemplaar zodat ik gewoon de lussen kan leggen zoals gebruikelijk is bij een 'gewoon' westernzadel? Bestaan er ook westernsingels met rek in? Was gewoon zo'n (Engels) exemplaar te gebruiken bij m'n andere Trekkerzadel en heb nog steeds het gevoel dat dit toch comfortabeler moet zijn voor je paard?
Suggesties van shops in de buurt van Leuven - Aarschot (België) waar je dit kan laten maken / kopen zijn welkom.
Bedankt