[WN] uncle tom westernzadel fenders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cosgrove

uncle tom westernzadel fenders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:46

Hallo,

Ik heb even een vraagje over een uncle tom westernzadel.
Als de fenders eraf zijn, kan je deze er dan weer eenvoudig opdoen?

troi

Re: uncle tom westernzadel fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:03

Tja, je weet dat een uncle tom zadel een zadelmarkt zadel is? En dus erg slecht gemaakt en niet goed voor zowel je paard en voor jou? Simpelweg onveilig?

Mijn advies is om een barkruk onderstel te kopen dat onder je zadel te schroeven en het voortaan als stoel te gebruiken en niet meer op een paard te leggen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:44

@cosgrove: wil je dat zadel voor je bijrijd-trekpaard gebruiken ??

cosgrove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 21:44

Ja, ik weet dat een een zadelmarkt zadel is en ik heb goede ervaringen erover gehoord. En dat was niet mijn vraag...

Ja, die wil ik idd op m'n bijrijdpaard gebruiken, hoezo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:52

Omdat deze zadels niet voor niets op weinig paarden passen (de veiligheid van de kwaliteit daargelaten, zie mijn onderschrift).
De achterkant van dit zadel is vrij plat; geschikt voor brede paarden met een platte rug. Totzover zit je goed :D
Maar de voorkant is juist heel smal en dus alleen geschikt voor heel smalle paarden. En dat gaat dus niet passen. Het zadel zal dan hoog op de schouders komen te liggen (en daar gaan knellen). Het rugggedeelte zal niet op de rug komen (bridging), waardoor alle druk die de ruiter op de rug plaatst alleen op de voor- en achterkant van de rug komt te liggen. Dit is voor een paard erg pijnlijk en kan langdurige uitschakeling als rijpaard tot gevolg hebben met hoge DA-kosten.
Afhankelijk van het karakter van je paard kan het je ook een gevaarlijk (bokkend/steigerend) paard opleveren, al zijn helaas de meeste paarden te lief waar het niet-passende zadels betreft ;(

Weliswaar heb jij misschien goede dingen gehoord over dit soort zadeltjes, maar je bent echt in de minderheid. Lees Bokt er eens op na :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:14

en als je de fenders eraf haalt krijg je ze er waarschijnlijk nooit meer aan; daarvoor moet je de zitting nl. gedeeltelijk losmaken en dat kan niet bij deze kwaliteit zadels omdat alles geplakt en gespijkerd is.

cosgrove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 20:29

Het zadel past goed volgens de zadelpasser, dus daar geen probleem.
Maar als er geen fenders meer aan kunnen (of heel lastig), dan wordt t m niet, bedankt voor de info.

En even over zadelmarkt; ik heb meerdere zadels ervan daan en ben daar ook zeer tevreden mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:39

cosgrove schreef:

|(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:44

Ben wel nieuwsgierig, welke zadelpasser was dat?

cosgrove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:11

Ik houd niet van namen op het internet zetten, dus dat ga ik ook zeker niet doen, ook niet in PB.
Hij is nagekeken en ik vertrouw op de kundigheid van een ervaren zadelpasser/maker.

Voor de rest wil ik iedereen bedanken voor de adviezen!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:13

Laat maar, ik denk dat ik genoeg weet...

cosgrove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:16

Mag ik dan vragen wat je denkt te weten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:46

Er zijn 3 westernzadelmakers in NL en ik denk dat ik mijn hand in het vuur kan steken dat die geen van alleen een ZM zadel als goed en passend zullen adviseren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:01

cosgrove schreef:
Maar als er geen fenders meer aan kunnen (of heel lastig), dan wordt t m niet, bedankt voor de info.

En even over zadelmarkt; ik heb meerdere zadels ervan daan en ben daar ook zeer tevreden mee.

En DAT is dan de reden waarom wij alleen paarden te lease aanbieden met hun EIGEN spullen erbij ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:02

cosgrove schreef:
Ik houd niet van namen op het internet zetten, dus dat ga ik ook zeker niet doen, ook niet in PB.
Hij is nagekeken en ik vertrouw op de kundigheid van een ervaren zadelpasser/maker.

Voor de rest wil ik iedereen bedanken voor de adviezen!

Dan is ten eerste je zadelpasser niet kundig, hoe graag jij dat ook wil. En ten tweede; dat jij tevreden bent over zm zadels is misschien vanwege de prijs. Maar vraag het hier 100 ervaren!!! western ruiters, en niemand, maar dan ook echt niemand zal ooit zeggen dat een zm zadel goed is. Zo een zadel mag niemand op zijn/haar paard gooien om ermee te rijden. Klinkt rot en wil je niet horen, maar vraag jezelf 1 ding af; hou je van je paard/pony? Doe het hem dan niet aan, je rijdt hem/haar kapot. Merk je soms meteen, soms pas na een tijd.

Zoals gezegd lees de link in dubbeldun haar onderschrift, dat geldt voor alle westernzadels die van zm zijn of een divoza etc.

Er zijn maar weinig westernzadel passers in Nederland. En alleen de goede shops verkopen, goede kwaliteit westernzadels, of je moet ergens 2e hands tegenaan lopen. Maar een westernzadel moet goed gepast, dat kan iemand niet zomaar zien.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:49

Wat zou het fijn zijn voor de paarden als je voor elkaar zou krijgen dat een zadel ook een keurmerk zou krijgen, net als een
cap bijvoorbeeld. Dat dan op maneges en wedstrijden alleen gereden mag worden met goedgekeurde zadels. Dan de keuringseisen zo maken dat de rommel als zm nooit hier binnen vallen. Dan worden er al een stuk minder verkocht. Het is dan zielig voor de paarden die hun baasjes nooit in maneges komen of op wedstrijd, maar het scheelt al wel de helft. Maar zolang er mensen rondlopen die zichzelf zadelpasser noemen en mensen zoals TS wijs maken dat het goed is, zal dit nooit veranderen.
Ik blijf wel verder dromen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:07

@MissFreubel : een goedgekeurd zadel geeft nog steeds geen pasgarantie, hooguit dat het veilig is. Maar dan moet ook het onderhoud er wel naar zijn.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:20

DubbelDun schreef:
@MissFreubel : een goedgekeurd zadel geeft nog steeds geen pasgarantie, hooguit dat het veilig is. Maar dan moet ook het onderhoud er wel naar zijn.

Daar heb je uiteraard een punt. Geeft idd geen pasgarantie. Maar zou t niet zo zijn dat een minder onderhouden goed passend kwaliteitszadel altijd nog beter is dan een goed onderhouden zadelmarktding wat de definitie passend mijns inziens niet kan krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:15

Dan beter ook de zadelpassers zich laten identificeren met een pas die ze moeten halen. Je hoeft natuurlijk niet slechts 1 maatregel te treffen, het mag een combi zijn van dingen. EN gekeurde zadels En gekeurde zadelpassers.

Ik geef MissFreubel helemaal gelijk dat er veel teveel mis gaat nog. Als je op bokt leest, zie je heel veel mensen die foto's plaatsen of advies vragen en niks met de goed bedoelde adviezen lijken te willen doen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:44

Als we dan toch bezig zijn, kunnen we dan ook niet beginnen met het bannen van boktadvertenties of marktplaatsadvertenties met die rommel.

Of geld stoppen in een potje om die zooi op te kopen en een westernbar openen waarin we dan de barkrukken zetten die we gemaakt hebben van die troep :D . Uit oogpunt van klantvriendelijkheid krijgen de eigenaren van bedrijven zoals zadelmarkt dan bij de opening een gratis drankje.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:50

Goed idee, ben ik het helemaal mee eens _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:06

MissFreubel schreef:
Als we dan toch bezig zijn, kunnen we dan ook niet beginnen met het bannen van boktadvertenties of marktplaatsadvertenties met die rommel.

Of geld stoppen in een potje om die zooi op te kopen en een westernbar openen waarin we dan de barkrukken zetten die we gemaakt hebben van die troep :D . Uit oogpunt van klantvriendelijkheid krijgen de eigenaren van bedrijven zoals zadelmarkt dan bij de opening een gratis drankje.

Ja, doen!!!!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:13

Als ik genoeg sponsors krijg, staat de bar helaas wel in Wildervank, dat is zoiets als t einde randje Nederland waar je van de aarde af gaat ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:31

Zit prima zo'n barkruk zadel! En ik heb nog nooit een bokkende barkruk gehad omdat 'ie pijn in z'n rug had vanwege een niet passend, slecht gemaakt, zadelmarkt zadel! Een win/win situatie lijkt me! :D

TS: ik heb geen verstand van zadelmarkt zadels (gelukkig) maar ik heb wel de link van DD aangeklikt. Met of zonder fenders, die zadels zuigen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:12

Ik denk dat het beste is dat die troep gewoon niet meer verkocht mag worden. Maar zolang er geen standaard is wat wel 'goed' is zal er ook geen verbod komen op wat slecht is.

Het is dus 'buyer be aware' en je kunt niet meer doen dan aspirant kopers wijzer maken dan ze nu zijn.
Maar dan moeten die wel willen luisteren 8-)