[WN] Overgang snaffle naar bit: wie denkt er met me mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Overgang snaffle naar bit: wie denkt er met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:51

Bandito en ik gaan de overstap wagen: van twee handen naar maar eentje :D
(In overleg met en onder goede begeleiding van mijn trainster uiteraard, jaja)
Het stuur zit er lekker op en paard geeft netjes na als ik mijn hand wat lift.

We rijden sinds het begin op een Myler Comfort snaffle level 1, met zo'n rolletje in het midden: http://www.yourhorse.co.uk/upload/4474/ ... naffle.jpg
Nu ben ik me dus aan het oriënteren op een bit, maar ik vind het best lastig.

Bijvoorbeeld:
- ga ik eerst over op een snaffle level 2 of 3 voordat ik op bit overga? http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oreg ... yler04.jpg
- ga ik voor een Myler shank met hetzelfde rolletje? (dus een level 1) http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oreg ... /hbt02.jpg
- of ga ik voor een Myler shank met wat meer tongvrijheid (bijvoorbeeld dus een level 2) http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oreg ... /hbt04.jpg
- of ga ik voor hetzelfde bit waar zijn moeder op loopt (een shank met kleine tongboog, ze lijken qua trainen soms aardig op elkaar en lopen regelmatig ook op hetzelfde bit)

Ik besef met dat het erg paard-afhankelijk is, maar misschien willen jullie me wat onderbouwde pointers geven voor mij eerste bit?

Anoniem

Re: Overgang snaffle naar bit: wie denkt er met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:45

De meeste paarden worden in het begin gewoon gereden met een (baby)correctional.
Ik vind dat fijner werken dan een myler, ik ben daar niet echt fan van, maar zal wel per paard verschillen ook. Zou gewoon eens wat bitten testen, maar correctional is toch wel het meest gebruikte bit.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:08

Zeker bij overschakelen van snaffle naar bit zul je regelmatig nog wel met 2 handen rijden, kies dan een bit waar dit wel bij mogelijk is. Dus scharen onafhankelijk van elkaar te bewegen.
Mijn paard loopt al heel lang op een bit, ik rijd nu met een bit met een ongebroken mondstuk. Dat ligt heel fijn stil (vindt mijn paard fijn) maar is minder handig als je veel aan buiging, stelling etc wil werken.
Als ik daar aan wil werken rijd ik of met een billy-allen snaffle of met het 2e mylerbit met hogere tongboog uit jouw link. Dat heeft wel onafhankelijk van elkaar te bewegen scharen.
Correctional zit een beetje hier tussen in, zijn ook wel fijne, voor het paard duidelijke bitten.

Veel is inderdaad afhankelijk van wat je paard prettig vind, misschien kun je wat bitten proberen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:43

Ik ben ook geen myler fan :o . Wij gaan, net zoals HW68, altijd van snaffle over naar een baby-correctional. De paarden aanvaarden het netjes, en je kunt dan ook makkelijk voor meer verfijning naar een gewone correctional overgaan.
Ik vind de correctional een heel fijn bit. En voor één bepaald paard gebruiken we een bit met een vast mondstuk, en vaste scharen. Ze wordt onrustig van "bewegende" bitten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:24

- Waarom zijn jullie eigenlijk geen fan van Mylers? Puur uit nieuwsgierigheid?
- Het klopt dat ik met trainen ook twee handen zal gebruiken. Dan, aan individueel bewegende shanks had ik nog niet gedacht :o
- Enig idee waarom een correctional zo vaak gebruikt wordt? Ik heb namelijk het idee dat ik met dit mondstuk toch erg voorzichtig moet zijn. Volgens mij geeft het namelijk al heel snel een signaal. Nu kan ik heel voorzichtig rijden, maar ik ben ook maar mens en een foutje is misschien zo gemaakt.... Zou een correctional dan niet een stapje te ver zijn voor ons....?
- Meerdere bitten proberen is natuurlijk altijd mogelijk. Maar het liefste beperk ik de noodzaak, ik hoop natuurlijk op de perfecte match in 1x :D

Dank jullie allemaal voor de input. Fijn om zo eens mijn gedachten erover te kunnen laten gaan!
Overigens is het plan om te beginnen inderdaad met een baby correctional. Dat is namelijk het bit uit optie 3 :)
Dan zal de praktijk uitwijzen of Bandito het netjes aanneemt, of dat het uiteindelijk toch wat te onrustig is.
Net als bij dat baby-bit van Myler (is dubbelgebroken), dat liep met inrijden okay, maar werd daarna onrustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:15

Ik mis gewoon de ''feeling'' met een myler. Denk dat ik, maar volgens mij ook Sevke, gewoon verwend zijn geraakt door een ander merk bit ;)

Een baby-correctional is helemaal niet scherp. Het is een fijn mondstuk wat niet heel hard inwerkt. Al zal je natuurlijk ook met een baby-correctional pijn kunnen doen als je als een idiot erop gaat zitten raggen, maar dat spreekt voort zich.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:31

@ HW86: Ja, natuurlijk. Mmm, misschien ben ik gewoon een beetje onder de indruk van alles.
Op 1 hand, zo'n shank erin..... vind het best wel spannend!
Weet je, ik wil het gewoon graag goed doen, dat is 't 'm.

Thanks, meer overwegingen zijn natuurlijk nog van harte welkom!
Mocht het zover zijn, dan open ik wel een topicje :D

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:12

Ik heb een heel fijne shank waarvan de scharen los van elkaar bewegen, meer paarden bij mij op stal rijden fijner daarmee. Ik heb hiermee gelijk de overstap van snaffle naar shank gemaakt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:24

hier ook van snaffle over naar baby correctional en geen fan van myler bitten. jusit doordat ze zo zacht zijn kun je geen subtiele signalen geven en ze kunnen er veel makkelijker op gaan hangen. maar daar zijn de meningen natuurlijk voer verdeeld.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 12:05

@ Melanietje: welk bit heb je dan?
@ QuarterH: Thanks voor je input. Grappig: Bandito vond het voorheen errug lekker om wat te hangen aan de voorkant. Met trainen is dat nu wel heel erg verbeterd. Dan ben ik benieuwd of ik 'iets' ga merken straks met het nieuwe bit.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:47

Rumpleteaser schreef:
@ Melanietje: welk bit heb je dan?
@ QuarterH: Thanks voor je input. Grappig: Bandito vond het voorheen errug lekker om wat te hangen aan de voorkant. Met trainen is dat nu wel heel erg verbeterd. Dan ben ik benieuwd of ik 'iets' ga merken straks met het nieuwe bit.

Ik denk dat het deze is, het is een S-shank die ik bij arthur heb gekocht.

http://www.horsetackco.com/robert-pinch ... ZOgzaK-2So

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:43

Ik ben wel fan van myler bitten!

Ik kan echter niet veel advies geven, aangezien ik niet weet wat jou paard "nodig" heeft van een bit.

Maar omdat je aangeeft op één hand te willen gaan rijden, zou ik de Myler shank met wat meer tongvrijheid (level 2 of 3) nemen.

De level 1 met (baby)shank vind ik persoonlijk beter voor paarden die iets meer "whoa" nodig hebben, of waarvan de schouder een beetje meer "blok" gezet moet worden.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:10

Ik heb toevallig vorige maand een mylerbit op proef gehad en deze uiteindelijk retour gebracht. Voor het geld wat ik er voor moest betalen deed dit bit het niet voor mij. Het was een shank met een mb06 mondstuk en na een week had mijn merrie al door, net wat QH al zei, dat je er lekker ik kan gaan hangen. Na drie weken heb ik het terug gebracht en mijn oude er weer in gehangen, een shank snaffle met gebroken mondstuk, niks bijzonders.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:19

Waarom al direct met een correctional beginnen? :Z
De naam zeg het al, het corrigeert. Wat zou je bij een jong paard direct al moeten/willen corrigeren?

Onze ruin, met een supergevoelig mondje, loopt het fijnst op een Billy Allen shanks, dus die beweegt in het midden. Daardoor kun je beide scharen onafhankelijk van elkaar gebruiken.

Ook een Myler geprobeerd, maar daar was hij erg onrustig op.