[WN] Light oil, waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Light oil, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:30

Op wedstrijden zie je vooral light oil en soms medium oil tack. Waarom eigenlijk? Is het een kwestie van mode en zo ja; is zwart ook wel eens in de mode geweest?

ik ben benieuwd naar jullie meningen/kennis.

Anya

Re: Light oil, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:54

zwart is vaak de kleur van die goedkope zadelmarktzadels of die zadels uit Mexico.
Dark oil is er wel, maar wordt niet veel gekozen. Ik had een dark oil zadel met een rand van raw hide. Stond best mooi. Maar het is wel weer ingewikkeld om daar een passend hoofdstel bij te vinden en het staat niet op ieder paard.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:59

Da's zeker waar, maar ook betere merken hebben soms zwart in de collectie, en bij gaited categorieën in de vs lijkt het wel 'in'. Ik vond een Amerikaans forum met dezelfde vraag, er zijn wel mensen die in het zwart showen maar heul weinig.

Wat vinden jullie? Mooi/lelijk?

http://www.evcphotos.com/waylon1/h3b72c7c5#h35d8f947

ik vind het wel wat hebben, maar ik hou ook wel van apart...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:05

Ik vind zwart zeker niet lelijk, en het kan bij sommige paarden ook heel erg mooi staan. Maar zwart was een kleur uit de 60 en 70-er jaren, en die is een poos "out" geweest. Waarom ????? Maar iedereen ging over op bruin en zwart werd not done. Het begint nu wel weer meer in te raken. Ik zie steeds meer zwarte zadels en hoofdstellen (ook van gerenomeerde merken) en ik vind het wel leuk. Zou er ook best 1 willen (zou bloedmooi op mijn vossie staan) maar zwarte zadels zijn nog steeds moeilijk verkoopbaar (ook mede om die bagger zadels die een jaar of wat geleden dus in het zwart werden aangeboden), en dus laat ik het nog wel even.

Het grappige is dat je in de engelse sport dus precies het verschijnsel andersom had. Iedereen reed in de 70-er jaren met bruin, en daar zag je in de 80-er jaren ineens zwart opkomen en ging bruin "out" :D En daar begint nu bruin weer aan een opmars :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:08

inderdaad jaren '7o was het meer 'in':
Afbeelding
Ik vind light oil echt vreselijk lelijk...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:09

hee en ik vind net een banner:

Afbeelding

weer een red roan, mooi hoor.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:03

Er zit in Duitsland zelfs iemand die er een bedrijf voor heeft gestart zadels zwart te verven :D
Heb al echt leuke zadels voorbij zien komen. Ze kleurt dus gebruikte zadels van bruin naar zwart.

En ach Light oil is niet lelijk, maar op een donker paard (zwart oid) ;) :D Al gaat mijn zwarte een chestnut krijgen als ze een nieuwe krijgt :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:10

in de goedkope landen (zoals mexico en india) verfden ze de tack zwart, om het te verdoezelen, dat het geen leer was,maar gemaakt van geperst leer.dus werd zwart geassocieerd met "cheap "en slechte kwaliteit.
mede daarom is light oil de standaard geworden.vaak naturel, en je kan de kwaliteit zien.medium oil is er als kleur eigenlijk niet,(al heeft DC het wel in de collectie) vaak is dat light oil, die donkerder is door gebruik, en invetten/olien. er is wel dark oil,maar light oil heeft de voorkeur.
zwart komt wel terug. Harris maakt het (al is dat niet betaalbaar ),maar ook Dale Chavez heeft het al een tijdje in het assortiment.
http://www.ebay.com/itm/DALE-CHAVEZ-HEA ... 3f24a8111d
van de goede merken vind ik het niet echt lelijk,maar ik blijf die associatie houden.dus niet voor moi. ;)
ik vind medium oil zelf het mooist.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 12:30

Misschien is het wel een beetje het principe wat lastiger (te maken) is is populair. Vroeger was het verven een extra handeling die lastiger en dus duurder was, terwijl het vandaag de dag juist lastiger is om light oil licht te houden. Net als dat dikker in de tijd van Rubens trendy was (toen de rijke vrouwen eten konden kopen) en nu mager (omdat juist de rijke vrouwen personal trainers kunnen veroorloven).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:36

verven is/was niet duurder. ze gebruik(t)en geperste stukken leer, en verfden die. dat was goedkoper, als goede kwaliteit leer.ook nu nog.het persen van stukken leer is ook meer handelingen als een reep snijden uit een huid. daarom word dit ook vnl. gedaan in landen, waar handarbeid niets kost.
en light blijft niet light.zelfs door zonlicht, en zweet word het donkerder.zo ook met de zgn. non-darkening creme en vet. het word toch steeds iets donkerder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 12:42

spicegirl schreef:
verven is/was niet duurder. ze gebruik(t)en geperste stukken leer, en verfden die. dat was goedkoper, als goede kwaliteit leer.ook nu nog.
en light blijft niet light.zelfs door zonlicht, en zweet word het donkerder.zo ook met de zgn. non-darkening creme en vet. het word toch steeds iets donkerder.

Eerlijk gezegd denk ik dat voor de gemiddelde "rawhide" cowboy in the old west goed leer relatief goedkoop was en dat bewerkt leerachtig spul juist de afgelopen decennia goedkoper is geworden.

Een light oil zadel op wedstrijd is dan dus een nieuw zadel op wedstrijd, zoiets?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:22

Bij mij wordt light oil altijd donker door gebruik. Hoofdstel zelf valt wel mee op de grootste plekken. Maar teugels hou ik niet licht bijv. ( gebruik het light oil hoofdstel niet )
Gebruik zelf medium zadel en hoofdstel en die blijven redelijk netjes. Beetje stoffig, maar verkleuren weinig en zijn van goede kwaliteit. Hoofdstel zo gekocht, zadel zit flink wat olie op.

Bij zwart heb ik ook direct het zadelmarkt gevoel en eigenlijk vind ik dat er in bruin altijd wel iets past bij een paard. Mijn medium staat eigenlijk niet geweldig op zwarte pony, maar ja.....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:49

ik praat nu niet over the old west.dat was een heel andere tijd,met andere gebruiken.(zoals 1 zadel voor alle paarden, is nu ook niet meer aan de orde ).toen werd leer ook nauwelijks bewerkt, laat staan geverfd.maar ook geen geperste import-troep.
light oil is idd (bijna)altijd nieuw. een zadel is toch anders, komt niet zo met zweet in contact, als teugels en hoofdstel. wel de fenders en de zitting worden donkerder, of kaler. of zelfs spijkerbroek-blauw :D maar dat zie je niet als je erop zit ;)
maar de mijne word toch stilaan donkerder.
veel van die echte ultieme(dure) showzadels worden niet ingevet, en echt alleen op show gebruikt. die blijven dan ook langer licht.in de VS is het gebruikelijker, om steeds wat nieuws te kopen. zeker qua hoofdstellen.met een goed hoofdstel kan je makkelijk jaren doen, ze blijven alleen niet licht.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:56

spicegirl schreef:
of zelfs spijkerbroek-blauw :D maar dat zie je niet als je erop zit ;)
.

nu maar hopen dat spijkerbroek blauw nooit in de mode komt :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:08

bij spijkerbroeken is het al decennia in de mode.. :D
ik heb een lichte suede zitting, en ja-die is al jeans kleurig.maar met mn butt erop, zie je er niks van..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:25

Toen die witte zittingen ''in'' waren, had bijna iedereen wel wat blauw daarop zitten, was echt slim bedacht een witte zitting :)

Ja, light oil voor de show moet je ook inpakken en niet mee trainen verder. Hooguit beetje ''inrijden''.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:20

het staat leuk, een lichte zitting,maar praktisch is het idd niet..