[WN] Western zadels vragen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Western zadels vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:20

Hoi,

Mijn pony is 2 en wordt nog niet ingereden of wat dan ook :+

Maar ik ben heeeeeel erg aan het twijfelen of ik er straks een western zadel op leg of een Engels zadel.
Ik heb al ervaring met western rijden, niet veel, maar pleasure en reining kan ik op zich wel.
En ik weet dat western rijden echt zo leuk is om te doen, veelzijdig, lekker zadel, vriendelijker voor de mond.

Maar goed, ik heb heel weinig verstand van western zadels.
Wel heb ik al gelezen dat het een behoorlijk duur 'grapje' kan gaan worden.

Waar moet ik dan rekening mee houden?
Ik zou toch niet veel meer dan €800 voor een western zadel uit willen geven.
Ik weet ook dat een goede pad al rond de €200 kan kosten.

Welk merk valt ongeveer in die prijsklasse?
Zijn er speciale 'western zadelmakers'?? Straks met zadels passen, waar let ik dan op?

Is een western zadel aan te passen aan de rug? Gezien ze nog groeit wanneer ze ingereden is..

Groetjes Nancy

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:25

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is een westernzadel niet (of moeilijker) aan te passen aan de rug. Er zijn wel buildup pads e.d. maar daar zou mijn voorkeur niet naar uitgaan. Ik denk dat het het voordeligst is om je paard in te rijden met een passend engels zadel of boomloos zadel en wanneer ze uitgegroeid is een mooi westernzadel aan te schaffen :) Voor 800 euro kan je zeker wel een goed tweedehands westernzadel vinden, nieuwe (boom)zadels in deze prijsklasse hebben vaak geen goede kwaliteit.

VillaNeusjes

Re: Western zadels vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:34

Overigens, het zadel bepaalt nog steeds niet de manoer van rijden, als jij (uiteindelijk) western wilt rijden kun je daar ook mee starten op een engels zaeel, de hulpen blijven hetzelfde, en gezien je paardje nog wat zal veranderen qua bouw is een passend engels zadel om mee te beginnen inderdaad een goede optie, je kunt dan ondertussen sparen voor een goed passend westernzadel. Wat zadelmakers betreft , ik heb goede ervaringen met evelien van eurohorse, zij heeft nieuwe en tweedehands kwaliteits westrnzadels en komt aan huis.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:52

Sparen is eigenlijk niet nodig..

Maar ik vind het zonde om 2 zadels te kopen, als ik de een straks niet meer gebruik.

Vandaar dat ik dan direct voor een western zadel wil kiezen (als ik die ga kopen)..

Waar komt Evelien van eurohorse vandaan? :) Komt ze in heel Nederland?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:56

In Westerbork zit een westernshop die diverse westerzadels verkoopt en ook tweedehandse in super staat. Je kan daar met je paard heen om er wat te passen en welke het beste past en jij wilt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:58

Moonshine, helaas heb ik nu en later ook geen trailer tot mijn beschikking..
En als ik wel een trailer had.. Heb ik geen auto die ervoor mag.. :( Dus dat kan helaas niet.

Ik heb echt een zadelmaker nodig die aan huis komt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:22

ik heb er hier nog 2 liggen. :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:22

vrouwke schreef:

Ik wil dat australische zadel anders ook wel overnemen := :P

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:36

_Nancy schreef:
vrouwke schreef:

Ik wil dat australische zadel anders ook wel overnemen := :P

hahahaha grapjas. :o

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:48

http://euro-horse.nl/eurohorse/ dat is de site van evelien,wat voor zadel je ook koopt, houd er echt rekening mee dat als je paard imgereden is en spieren opgebouwd heeft je een nieuw passend zaeel zult moeten aanschaffen.
Overigens komt evelien in heel nederland en je kunt vaak je zadel ook inruilen een goed onderhouden westernzadel is aardig waardevast. Zo zou je je eerste in kunnen ruilen voor de 2e meestal definitieve zadel.

Succes innieder geval :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:56

ehm je hebt -zeg je- al veel ervaring met pleasure en reining? Dan lijkt het me verstandig als je kies in welke discipline je verder wilt. Een pleasurezadel is een ander type zadel dan een zadel dat geschikt is voor reining. Maar dat weet je natuurlijk al, zo gezien je ervaring.

En natuurlijk is het ras waarop het zadel moet liggen belangrijk. Want niet ieder westernzadel (of australisch zadel) past zomaar. Er zijn net zoveel pasvormen als bij engelse zadels.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:53

Wat precies kan je 'op zich wel' aan reining of pleasure? Klinkt een beetje als:"Ik heb al ervaring met dressuur rijden, niet veel, maar een grand-prix rijden kan ik op zich wel.

Het belangrijkste is om te bepalen welke richting je straks op wilt. Het zou jammer zijn dat je 'op zich wel' reining kan rijden, maar straks toch liever met je pony gaat springen. Of jij op zich wel reining, maar je pony niet. Dus bepaal eerst wat je precies wilt. Er zijn heel veel westernzadels waarvan de meeste gebouwd zijn voor een bepaald onderdeel.

Goede tweedehands westernzadels zijn er vanaf €600 en meer. Goede nieuwe zadels vanaf €1200 en meer. Goede merken in die prijsklasse zijn Billy Cook en Crates (wel tweedehands dus). Westernzadelpassers zijn er en zijn noodzakelijk. Evelien van Eurohorse, Arthur van Arthurs Westernstore of Herman van Countrymill zijn 3 bekende zadelpassers.