[WN] schoft kapot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

schoft kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 08:04

Ik heb een vraagje.

Gisteren heb ik een heerlijk buitenstap ritje gemaakt maar blijkbaar heeft de pad onder het zadel erg geschuurd.

Nu zag ik dus dat dat er een opgeschuurd wondje zit op haar schoft. Aan het begin van haar schoft.(bij einde manenkam)

Ik heb een continetal trainingspad onder mijn zadel liggen.

Het zadel ligt nog goed.(continental equiflex)

Kan het zijn door wrijving van de pad dat het kapot is gegaan? heeft iemand hier ervaring mee?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:08

Dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt, ook bij anderen niet.
Zeker van de het zadel niet zakt tijdens het rijden? Trek je de pad aan de schoft ook goed omhoog vooraleer je opstapt?
Misschien manen die dubbel zaten onder zijn schoft (ik maak altijd een vlechtje naar voren zodat er niet te veel haar onder zit)?
Is het neopreen pad?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:10

Staat hij nu met dekens op ?

Mijn paard heeft ook een wondje op de schoft dit komt door de dekens doe er nu altijd even vaseline op als de dekens opgaan zodat het niet kan schuren.
En trek je je pads goed in de kamer omhoog ? Want als ze te strak om de schoft liggen kunnen pads ook gaan schuren.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 08:12

Ik heb gecontroleerd of het zadel inderdaad niet zakt.. doet het wel iets. maar het komt niet op de plek waar de schoft open is.. daar ligt de rand van de pad.. Pad trek ik ook altijd omhoog en komt niet op de schoft?? dat is zo vreemd
Manen op de plek heeft ze niet. zijn weggeschuurd door dr deken.

Nee is een wollen pad

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:17

Dat is dan idd heel vreemd... Ook geen vuiltje op de pad? Ik zou dan misschien al beginnen met je pad iets meer naar voren te leggen.

Anoniem

Re: schoft kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:20

Dekens schuren de schoft nogal eens open, dus ik denk dat het probleem eerder daar ligt.
Ik zelf heb altijd bucas dekens, die liggen over de schoft en voorkomt schuurplekken, zijn wel wat prijzig. Maar een deken die wondjes veroorzaakt lijken me ook niet prettig voor een paard.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:21

Loody, een vriendin van mij reed met een simco en een vilten pad. Zadel drukte ook niet op de schoft, maar blijkbaar wel heel fel op de schouders, waardoor het de pad zo strak trok en de schoft ook open lag!

Zij heeft direct een ander zadel aangeschaft en geen problemen meer...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 09:42

Deken ligt ver over de schoft heen.. dus daar had ik al naar gekeken. Morgen komt er iemand naar het zadel kijken. Ben benieuwd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:07

Hey Loody, wat apart zo opeens. Kan het zadel niet verschuiven?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:32

Geen idee zal er morgen naar kijken

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:22

trek je je pad goed in het zadel bij het opzadelen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:13

Toch maar eens heel goed naar het zadel kijken en of het inderdaad ( nog) past, dat kan goed de reden hiervan zijn. Pad naar boven trekken is leuk maar bij een slecht passend zadel helpt dat niet. Als het zadel verschuift dan past het waarschijnlijk niet meer helemaal 100%.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:37

Zadel is nagekeken en ligt nog perfect! gelukkig :)

Waarschijnlijk komt het toch door dr deken.. is daarna door wrijving/warmte open gegaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:45

Ja kan hoor, hebben wij bij de shet gehad. Deken lag normaal goed, maar ik was ziek en iemand anders verzorgde onze pony's. Deken was kapot toen ik weer kwam en lag niet goed. Was niet af geweest. ( enorm balen natuurlijk )

Dat plekje wat open is geweest, zitten witte haren. Dat witte plekje blijft dun en soms schilferig. We hebben andere dekens en die komen niet op dat plekje.

Heel af en toe smeer ik het plekje in, maar het is te lang een beetje stuk geweest denk ik. Probeer het zo goed mogelijk te laten helen, dan hou je er niks aan over.