[WN] Myler Toklat vs Myler met sleuven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

Myler Toklat vs Myler met sleuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:24

Ik heb even een vraagje. Ik rij mijn paardje sinds een paar maanden met een myler comfort snaffle level 1. Welk type het precies is moet ik even nakijken, maar hij heeft hele grote bitringen met sleuven.
hier een foto van zoals het bit eruit ziet (foto van bokt) Afbeelding.

Ik zal zelf een foto maken van het bitje als ik thuis ben, maar ik wilde het forum vast plaatsen. Het is namelijk zo dat ik het bakstuk bevestig aan de sleuf, maar de reins niet, die doe ik zo door de ring.

Heeft het bit nu een hefboomwerking?

Ik heb ook een myler toklat en daar reed ik laatst een keer mee ivm ander hoofdstel, en het ging echt totaal niet fijn. Paardje nam het bit veel moeilijker aan, was stugger en maakte zich sterk. Ik rij echt met heel weinig teugeldruk, en dat gaat perfect met het bit met de sleuven (die ik dus niet gebruik).

Het mondstuk van de bitten is ook anders. De Toklat is breed en heeft een rolletje, maar het bit met sleuven is eigenlijk meer uit 3 delen.

Wat zou de reden kunnen zijn dat mijn paardje zoooo veel fijner loopt dan op de toklat?

Ik kan me voorstellen dat dat zou komen door de hefboomwerking, maar eigenlijk gebruik ik die dus niet.. Alleen waar het bakstuk in zit, en daardoor ligt het wel rustiger in de mond.

Heeft iemand een idee?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:10

Ik heb beide bitten ook, alleen heb ik de westernuitvoering, en jij de dressuurvariant, denk ik.
Maakt ook niet uit.
Het bit op de afbeelding heeft een smaller, naar het midden dunnen wordend mondstuk, en een rolletje.
Deze reageert heel anders in de mond dan het andere bit, die is dikker en stugger. met independent sidemovement, hoewel deze dat ook wel een beetje heeft.