[WN] Myler Toklat vs Myler met sleuven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

Myler Toklat vs Myler met sleuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:24

Ik heb even een vraagje. Ik rij mijn paardje sinds een paar maanden met een myler comfort snaffle level 1. Welk type het precies is moet ik even nakijken, maar hij heeft hele grote bitringen met sleuven.
hier een foto van zoals het bit eruit ziet (foto van bokt) Afbeelding.

Ik zal zelf een foto maken van het bitje als ik thuis ben, maar ik wilde het forum vast plaatsen. Het is namelijk zo dat ik het bakstuk bevestig aan de sleuf, maar de reins niet, die doe ik zo door de ring.

Heeft het bit nu een hefboomwerking?

Ik heb ook een myler toklat en daar reed ik laatst een keer mee ivm ander hoofdstel, en het ging echt totaal niet fijn. Paardje nam het bit veel moeilijker aan, was stugger en maakte zich sterk. Ik rij echt met heel weinig teugeldruk, en dat gaat perfect met het bit met de sleuven (die ik dus niet gebruik).

Het mondstuk van de bitten is ook anders. De Toklat is breed en heeft een rolletje, maar het bit met sleuven is eigenlijk meer uit 3 delen.

Wat zou de reden kunnen zijn dat mijn paardje zoooo veel fijner loopt dan op de toklat?

Ik kan me voorstellen dat dat zou komen door de hefboomwerking, maar eigenlijk gebruik ik die dus niet.. Alleen waar het bakstuk in zit, en daardoor ligt het wel rustiger in de mond.

Heeft iemand een idee?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:10

Ik heb beide bitten ook, alleen heb ik de westernuitvoering, en jij de dressuurvariant, denk ik.
Maakt ook niet uit.
Het bit op de afbeelding heeft een smaller, naar het midden dunnen wordend mondstuk, en een rolletje.
Deze reageert heel anders in de mond dan het andere bit, die is dikker en stugger. met independent sidemovement, hoewel deze dat ook wel een beetje heeft.
Er zijn heel veel paarden die een snaffle niet fijn vinden, die vinden de dikkere dan meestal redelijk.
Ook omdat het mondstuk zwaarder is.
Het ligt ook aan de leeftijd van het paard, hoe de mond van binnen is, en mate van training.
Mensen staan meestal vreemd te kijken als ze zien hoeveel verschillende bitten wij hebben.
Ik denk dat we wel een stuk of 10 snaffles hebben.
Het is bij elk paard weer zoeken waar ze het meest comfortabel in zijn.
En als ze ouder en beter broke zijn kan dat weer anders zijn.
Het hoofdstel hoort door de sleuven te zitten, dan hangt het bit mooi stabiel-stil.
Let wel op dat je met dit bit niet op wedstrijd kan, iig niet bij de wran bijv.

Petpet

Re: Myler Toklat vs Myler met sleuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:18

Dank je wel voor je reactie! Ik moet zeggen, het is bij alle 3 de paarden zo dat het bit rustiger en fijner in de mond ligt en dat ze het beter aannemen. Het mondstuk is inderdaad anders.
Ik las idd dat een bit met sleuven niet wedstrijd mag. Wel super jammer omdat nou net dit bit zo fijn in de mond ligt, maar wel begrijpelijk. Dus dan zou ik voor wedstrijden een ander bit moeten zoeken. Het lastige is dat ik niet weet welke dan fijn ligt. Heb je enig idee welk bit/mondstuk vergelijkbaar is met het bit met de sleuven? Het is eigenlijk meer te vergelijken met een dubbelgebroken bitje, dan met het rechte 'stangetje' van de toklat. Maar er zijn zóveel modellen enzo, dus ik heb geen idee welk bit ik dan zou moeten aanschaffen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:23

ik rij met deze;
Afbeelding

heb ook gereden met een western myler level 1 met sweet-iron,maar hij loopt hier super op.
heb de teugels niet aan de ring vast.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:38

Dezelfde die je nu hebt, maar dan de western uitvoering.
Hoe die heet weet ik niet.
Daarvan zijn de D ringen rond en ook bijna net zo groot.
Zou deze gewoon meenemen en zeggen ik wil dit monstuk :D